Amerikaans Vuilbroed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Oude Essink » di 16 aug 2005, 11:57

Amerikaans Vuilbroed

Afbeelding
foto van Laere uit Gezonde bijen?

Opnieuw is er sprake van uitbraken van de hoogst besmettelijke en desastreuze ziekte die men met een vriendelijke naam Amerikaans Vuilbroed aanduidt naar de ontdekker van de bacterie die deze broedziekte veroorzaakt ( de Amerikaan White).
De betreffende bacterie (Paenibacillus larvae L.) is zo klein, dat er 30 miljard in een luciferkop gaan; in de vermeerderingsfase vindt er om de 20 minuten een deling plaats; d.w.z dat er per uur 8 exemplaren ontstaan; per dag 69 miljard; per etmaal een niet uit te spreken getal van 5 met 21 nullen.
Onze bijen hebben daar op gruwelijke wijze mee te maken omdat de bacterie zich exclusief voedt met het eiwit van de bijenlarve, bij een temperatuur van 35o C en een hoge luchtvochtigheid.
Als de bacterie een keer in een larvencel tot ontwikkeling komt is bij de strekmade na 2 dagen de larve verteerd en resteert er een bruine kleverige massa; het eindstadium is een cel met 2,5 miljard sporen die als een zwarte korst tegen de celwand kleven.
Deze sporen , men spreekt dan van de sporefase, de rustfase of de duurfase van de bacterie, zijn de eigenlijke verwekkers van de ziekte. Als er een aantal van 10 sporen op een larve van 6 uur oud te recht komen, is de larve ziek; de spore kiemt daar en haar afvalproduct is giftig; aanvankelijk blijft de ziekte voor ons onzichtbaar, omdat het voedersap de vermeerdering afremt; als de larve eenmaal in het popstadium is aangekomen , vindt de explosie plaats als boven beschreven.
Verspreiding van de sporen geschiedt vooral door poetsbijen en voedsterbijen; vervliegende bijen of door de imker zelf, die gezonde bijen in contact brengt met zieke bijen (overnemen van besmette volken of delen ervan; verplaatsen van gezonde - naar besmette omgeving e.d.) of besmette materialen ( te denken daarbij vooral aan kastmaterialen en gereedschappen, waarmee in besmette volken gewerkt is).
De spore is moeilijk te bestrijden: zij is langdurig bestand tegen temperaturen van boven de 100o; chemische bestrijdingsmiddelen hebben er nauwelijks vat op; zij blijft gedurende 30 jaar kiemkrachtig.
Het voornaamste afweermechanisme van een bijenvolk is het poetsgedrag; gezonde bijen herkennen de zieke larve in een vroeg stadium en ruimen haar op. Zo kan de ziekte in een besmet volk een aantal jaren latent blijven. Het ene volk poetst beter dan het andere (selectie!); bij goede dracht wordt er beter gepoetst. Bij een grotere omvang van de ziekte kunnen zoveel larven worden weggepoetst, dat het volk omkomt zonder dat de ziekte zichtbaar is geworden.
De ziekte is duidelijk herkenbaar in het laatste stadium, als de larven omkomen en sporevorming ontstaat in besmette cellen, zoals boven beschreven. De symptomen in deze eindfase: veel open cellen; groepen cellen kleuren donker en lijken vochtig; de celdeksels deuken in en krijgen openingen; de larven zijn dood en verkleuren van licht- naar donkerbruin; wat resteert is een kleverige massa (op de afbeelding is te zien hoe je draden kunt trekken: de luciferproef!); de geur is die van zweetvoetenkaas of botlijm; het restant droogt in tot een zwarte korst op de celwand (de sporen).
Herkenning van de ziekte in dit stadium is veel te laat: het volk is ten dode opgeschreven en vormt een onnoembare bron van besmetting voor de gehele omgeving.
Sinds enkele jaren is het mogelijk via honingmonsters tot een vroegtijdige herkenning te komen; per gram honing kan men 100 sporen ontdekken).
De laatste grote uitbraken in Nederland zijn die van 1994 waarbij 400 volken zijn geruimd en die van 1998 waarbij 500 volken betrokken waren.
Wereldwijd is er een meldplicht en een plicht tot bestrijding bij de autoriteiten (elders op dit forum is daar discussie over).
Methoden van bestrijding: 1. Stamping Out: alle besmette en van besmetting verdachte volken en materialen vernietigen. ( Nl.en Be

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door maartenkleijne » di 16 aug 2005, 14:12

Zoals Hennie zegt: "De spore is moeilijk te bestrijden: .......... zij blijft gedurende 30 jaar kiemkrachtig."
De uitzondering is: als er voldoende endemische bacterieen aanwezig zijn die AVB-sporen lusten zijn de AVB-sporen snel verdwenen. Dat heeft met kasthygiene te maken. Ik ga daar iets over schrijven.

Voortwis
Berichten:31
Lid geworden op:ma 05 mei 2003, 22:39
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Voortwis » di 16 aug 2005, 18:02

Inderdaad kreeg ik eergisteren (15/08) een bericht van LNV dat er ook een AVB-besmetting in Wijlre (L) is geconstateerd. Wanneer je het bericht zo leest lijkt het of er een verband met Reeuwijk is. Klik hier: www9.minlnv.nl/...../AVB_REEUWIJK_20050815_1700.PDF
Is er inderdaad een verband met Reeuwijk? Contact o.i.d.? Hoe wordt dit aangepakt? Nog door de VWA/RVV? Of moeten de imkerorganisaties hier al voor opdraaien i.v.m. de voorgestelde "overdracht" per 1 augustus?
Misschien weten de mensen van het overleg met het ministerie hier iets meer van.

Nog iets t.a.v. een opmerking van Hennie O.E.: Bij de voederkransmonsters gaat het niet alleen om het aantal volken wat onderzocht is maar om de effectiviteit, dus zeg maar het aantal besmette volken dat hiermee is opgespoord. Is het bekend of er al haarden middels deze monsters zijn ontdekt? Voor zover ik weet zijn de bekende haarden van de laatste jaren gewoon via een visuele verdenking ontdekt en in het lab aangetoond.[?]
Groet, Dick.

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Oude Essink » di 16 aug 2005, 19:35

Hoi Dick,
Voorheen werden bij screening van een gebied, als er verdachte volken waren, honingmonsters afgenomen; verdere maatregelen waren van de uitslag afhankelijk; als er tenminste tijd was erop te wachten. Hoe het nu gaat, weet ik niet; ik ben er niet meer bij betrokken.

(overigens ben ik de komende dagen afwezig en kan derhalve niet op opmerkingen reageren.)
hennie oes

Afbeelding

H.J.Booij
Berichten:143
Lid geworden op:wo 06 jul 2005, 21:29
Imker sinds:1995
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Alblasserdam
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door H.J.Booij » di 16 aug 2005, 21:21

Aangezien ik bijen heb staan in het gebied reeuwijk kan ik over de strategie het volgende opmerken.

Imker constateerd. Dierenarts komt kijken en neemt monsters en laat onderzoeken. Blijkt het AVB te zijn dan wordt de hele stand vernietigd. De volken op andere standen van andere imkers worden alleen visueel gecontroleerd. Bij het geval in Reeuwijk zijn de overige standen van de imker ook getest aangezien deze volken direct afkomstig van de hoofdstand.

Ik had twee volken gekocht van mijn imkervriend (met AVB uitbraak). De controleur vondt van mijn stand 1 vondt dat gezien mijn intensief contract (koninginneteelt en volken uitwisseling) dat mijn volken ook gemonsterd moesten worden. Op stand 2 stonden de volken die ik had overgenomen. De controleurs van deze stand wilden geen monsters nemen. Wel hebben wij toestemming gekregen om deze twee volken te verplaatsen binnen het gebied (hoge uitzondering). Dit omdat de kwekers anders enorme economische schade zouden ondervinden. Ondanks dat ik twee volken had die afkomstig waren van de "besmettingsbron" en de volken verplaatst zouden worden zijn er geen monsters genomen.

Ik heb vorige week zelf maar monsters opgestuurd en die waren gelukkig negatief.

frits dalm
Berichten:280
Lid geworden op:di 12 dec 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door frits dalm » do 18 aug 2005, 00:43

gezien de afstand zal de besmetting
in wijlre eerder uit heerlen komen
dan reeuwijk,als er al een verband
gevonden wordt.
Of er moet een imker wel heel erg de
fout zijn ingegaan
mvrgr Frits


Frits

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Tieme » vr 16 sep 2005, 16:01

Nu er weer meer over AVB gehoord wordt, zit ik erover te denken alle volken maar eens te testen. Het zijn er 6. Ik kan er alleen maar niet achter komen waar je monsters naar to kunt sturen en wat dat dan wel mag kosten.

Het zou fijn zijn om te weten dat de ziekte er niet is. Maar dan zou het testen wel wat makkelijker en toegankelijker mogen zijn.

Weet iemand waar je monsters naar toe kunt zenden en hoe je een analyse een beetje goedkoop houdt?

Tieme

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door LWPisa » vr 16 sep 2005, 16:15

Konden we niet zelf testen op AVB met de API/VITEK strips die een tijd geleden werden geadverteerd in Bijen?

Heeft iemand die ooit gekocht en gebruikt?

L

Henk Klok
Berichten:761
Lid geworden op:wo 17 jan 2001, 00:00

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Henk Klok » vr 16 sep 2005, 18:09

Adressen

groet,
Henk

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Amerikaans Vuilbroed

Bericht door Tieme » wo 28 sep 2005, 16:21

Mijn zoektocht gaat door. Ik heb nu geloof ik alleen in Brabant iets gevonden waar een analyse gedaan kan worden voor 40 euro per monster.
De adressen van de adressenlijst hebben niets geholpen. De AID weet nauwelijks waar je het over hebt, en kon me niet verder helpen. Aan het meldpunt heb je ook niet veel.

Hoe kom je dan toch aan een AVB vrij verklaring?

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten