meer kans op roer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Frans vanTongeren
Berichten:2016
Lid geworden op:wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
meer kans op roer

Bericht door Frans vanTongeren » vr 17 mar 2006, 14:24

Door die uitlopende winterperiode zal de endeldarm van de bijen overvol raken.
Ze kunnen hun poep niet kwijt buiten de stoep en ... laten het dan , door overdruk, lopen in de wintertros.
Dat levert weer nieuwe problemen op, denk ik.

Wie denkt daar anders over?

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door zoem zoem de bij » vr 17 mar 2006, 22:02

Zeg Frans is er daar bij jullie echt nog geen enkele dag geweest dat ze kans gezien hebben om hun ontlasting kwijt te geraken , hier in vlaanderen lijkt men daar toch van dit fenomeen verlost te zijn, wat zou ik zeggen breng je kastjes naar hier en het is opgelost.

M.V.G Peter

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door buckfast_beekeeper » vr 17 mar 2006, 22:15

Hallo Peter,

Dit hangt wel een beetje van de standplaats af. Mijn reservevolken, waar de zon aankan, hebben al wat gevlogen maar niet massaal. Mijn productievolken, die in de schaduw staan hebben nog niet gevlogen. Waar deze kasten staan is het hoogstens een graad of 6 geweest. Dat is echt wel te weinig.

Voor een goede ontlasting zouden we toch een dag of 3 na elkaar tussen 10 en 15°C moeten scoren en dat is tot nader order nog niet gebeurd. Het ziet er ook niet naar uit dat dit voor de eerst volgende dagen is. [:(]

Dat er echter meer roer zou zijn door de aanhoudende koude betwijfel ik. In de alpen en scandinavië is het langer winter dan hier en daar geeft dit ook geen onoverkomelijke problemen. Het is natuurlijk wel mogelijk dat er reeds een latente, te grote, Nosema besmetting is en dat deze door de langere winterzit zich kan manifesteren. Op dat ogenblik zijn de bijen reeds verzwakt, anders komt het normaal niet tot een uitbraak. En dan komen we weer terug op wat Piet in een andere topic vertelde. http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5779

mvg

Theo

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door Piet Jager » vr 17 mar 2006, 22:57

Dag Frans,

De Stentor kopt vandaag: "Bijen kunnen hun poep niet kwijt, ramp dreigt" met een grote foto er bij van Peter Rappel uit Barchem. Vanavond was/is hij ook te zien op TV-Gelderland.

!Piet

Poulus Coset
Berichten:84
Lid geworden op:do 11 sep 2003, 16:46
Imker sinds:2001
Aantal volken:5
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Kerkdriel
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door Poulus Coset » vr 17 mar 2006, 23:18

Bedankt voor de tip Piet, juist even naar Gelders nieuws gekeken.

Maar is het nu wel zo slim om die bijen met hun volle endeldarmpjes te storen door op de kast te tikken of zelfs open te maken?

Ik ben er altijd voor gewaarschuwd dit absoluut niet te doen na een lange periode waarin de bijen niet hebben kunnen uitvliegen.

mvg. Paul.

leendert
Berichten:61
Lid geworden op:do 23 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland

Re: meer kans op roer

Bericht door leendert » vr 17 mar 2006, 23:28

Piet Jager schreef:
Dag Frans,

De Stentor kopt vandaag: "Bijen kunnen hun poep niet kwijt, ramp dreigt" met een grote foto er bij van Peter Rappel uit Barchem. Vanavond was/is hij ook te zien op TV-Gelderland.

!Piet
Is de Stentor ook een bijenhouder? Is dat dit de deskundige? Onze bijen hebben ijstijden en nog veel meer narigheid overleeft. Dit overleven gezonde bijen ook!

Leendert van den Bosch

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door Piet Jager » za 18 mar 2006, 10:39

Natuurlijk is De Stentor geen bijenhouder, noch deskundige op dat gebied, maar die krant is uit op regionale nieuwsgaring waarmee ze moet scoren. Alle mensen wachten op de lente, die maar niet wil komen. Vorig jaar was de lente veel te vroeg en was het een ramp voor de mezen, omdat die nog geen insecten voor hun jongen konden vinden. Zo vinden ze altijd wel wat om iets een beetje te illustreren.

In de krant stond: "Elke ochtend legt Peter Rappel zijn hand op de bijenkasten in zijn achtertuin, in de hoop enige warmte te voelen, die er op wijst dat de bijen eindelijk activiteiten ontwikkelen. Tot nu toe voelt hij niets. De lente laat op zich wachten""

Na zo'n langdurige winterzit is het uiteraard niet verstandig om op de kasten te kloppen, elke morgen onder het dekkleedje te voelen of nog erger de kasten voor een TV-show open te maken.

Maar voor zo'n mooie, grote foto (24 x 16 cm) van je prachtige bijenstal in de krant met de bijenhouder er zelf naast, moet je wel iets over hebben. Dat weten die journalisten donders goed en maken gebruik van 's mensen ijdelheid.

!Piet

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door Lammert van Beek » za 18 mar 2006, 21:35

Frans vanTongeren schreef:
Door die uitlopende winterperiode zal de endeldarm van de bijen overvol raken.
Wie denkt daar anders over?
Ik denk daar niet anders over Frans, maar...zondag wordt het naar verwachting op veel plaatsen in ons land voor het eerst sinds lange tijd ongeveer tien graden Celsius met niet te veel wind en ook wat zon. Als het een beetje wil, komen onze bijen massaal naar buiten. Let maar eens op wat ze nog meer doen dan stuifmeel verzamelen.
Lammert van Beek

J.R.
Berichten:318
Lid geworden op:ma 18 jul 2005, 21:50
Imker sinds:2005
Aantal volken:5
Bijenras(sen):mellifera
Locatie:Marum Nederland
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door J.R. » za 18 mar 2006, 21:47

Lammert van Beek schreef: [zondag wordt het naar verwachting op veel plaatsen in ons land voor het eerst sinds lange tijd ongeveer tien graden Celsius met niet te veel wind en ook wat zon. Als het een beetje wil, komen onze bijen massaal naar buiten. Let maar eens op wat ze nog meer doen dan stuifmeel verzamelen.
Lammert van Beek
Hoi Lammert,ik hoop dat je gelijk krijgt met die 10 graden.
Hier (gron) was het de hele dag bewolkt en 2 a 3 graden .
Voorspelling voor noord nederland morgen meest bewolkt,maar mocht het 10 graden worden .Ik zit op wacht en kijk er naar uit

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door heidecap » zo 19 mar 2006, 20:07

Frans, ook Schotman scrijft in zijn boek ergens dat als de winterzit te lang duurt en de bijen niet vroegtijdig hebben kunnen reinigen, de bijen ergens in maart de kast volpoepen.
Ik vond dit vreemd om te lezen; een vriend van mij woont in Zweden. Hier kunnen de bijen bijna 6 maanden niet uitvliegen. Hoe zou dit hier gaan ??
En hoe gaat het eigenlijk bij Ria in Canada ???
Net als Theo denk ik ook dat Nosema de boosdoener zou kunnen zijn; m.a.w. de conditie van de bijen laat niet toe dat de bijen hun poep langer ophouden. Niet het weer is dus het propleem maar de conditie van onze bijen volgens mij.
Maar ja, ik zou wel eens van een Noorderling willen horen hoe lang de bijen daar probleemloos poep kunnen ophouden ...

Thomas

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten