meer kans op roer

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door Ria van den Berg » ma 20 mar 2006, 03:41

Thomas schreef : "En hoe gaat het eigenlijk bij Ria in Canada ?"

Het ging goed met onze bijen deze winter. We hadden een milde winter en af en toe "chinooks" (warme wind vanuit de bergen). Leen en ik hebben begin maart gemonsterd bij +5 en de bijen vlogen voorzichtig. De uitval was iets lager dan gemiddeld. Maar afgelopen week hadden we dagtemperaturen van in de -20 en met de koude wind gevoelstemperaturen tot -30. Daar houden we niet van deze tijd van het jaar.
Wij geven fumagiline in de herfst en als het nodig is in het voorjaar weer. In de drie standen die ik tot nu toe heb getest, heb ik geen nosema gevonden. Wel behoorlijk tracheemij in een stand.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door zoem zoem de bij » ma 20 mar 2006, 11:13

BESTE RIA
U spreekt van fumagiline, ik veronderstel dat dit een anti- biotica is
of heb ik het hier mis, op het einde en soms in het voorjaar wat met de honing en de weerstand van de bijen ???


M.V.G. Peter

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door Ria van den Berg » wo 22 mar 2006, 05:53

zoem zoem de bij schreef:
BESTE RIA
U spreekt van fumagiline, ik veronderstel dat dit een anti- biotica is
of heb ik het hier mis, op het einde en soms in het voorjaar wat met de honing en de weerstand van de bijen ???


M.V.G. Peter
Beste Peter,
Fumagiline is inderdaad een antibioticum. Het breekt heel snel af o.i.v. licht. Het is nog nooit in onze honing gevonden (en die wordt getest). We hebben eens een stand niet behandeld in de herfst. In het voorjaar vonden we daar niet alleen een veel hogere sterfte, maar de levende volken hadden ook zo veel nosema sporen, dat we ze moesten behandelen. In Noord Amerika wordt altijd aangeraden fumagiline te gebruiken. Antibiotica zijn hier meer aanvaard dan we in Nederland gewend waren, ervaren wij. Het kost weer meer moeite om b.v. mierezuur of osaalzuur geregistreerd te krijgen vanwege de gevaren voor degene die er mee werkt. Een cultuurverschil, denk ik.
Bijen die nosema kenmerken vertonen,knappen er van op als ze besprenkeld worden met suikerwater waar fumagiline aan is toegevoegd. Als je het niet doet, gaan ze zeker dood.
Wat bedoel je precies met : "de weerstand van de bijen" ?

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

ko visser
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 22 mar 2002, 19:30
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door ko visser » vr 24 mar 2006, 09:35

Bijen die nosema kenmerken vertonen,knappen er van op als ze besprenkeld worden met suikerwater waar fumagiline aan is toegevoegd. Als je het niet doet, gaan ze zeker dood.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg


Alle 3 mijn volken zijn aan de diaree (Nosema?). Ik ben al een aantal dagen bezig geweest met het schoonmaken van de vliegplanken. De spettertjes zitten tot op de tegels bij het huis, 20 m van de kasten af. Ik hou mijn hart vast voor (weer) een boze reactie van de buren dat hun was weer bevuild is. Er hangt ook een duidelijke poeplucht in de buurt van de kasten.
Ik wil zo snel mogelijk van het gepoep af, niet alleen vanwege de buren maar ook voor mijn bijen.
Ik krijg een meetje hoop door het verhaal van Ria, de bijen te besprenkelen met fumagiline of Fumidil B? Ik zie dit niet staan bij het Bijenhuis. Weet iemand waar het te koop is?
Dank voor de reactie, Ko Visser.

kv

Frans vanTongeren
Berichten: 2016
Lid geworden op: wo 29 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: meer kans op roer

Bericht door Frans vanTongeren » vr 24 mar 2006, 11:09

Dag Koos,
Via de dierenarts of wellicht via de apotheek.
Het Bijenhuis mag het spul niet meer verkopen.

Gebruikersavatar
weertman
Berichten: 71
Lid geworden op: di 19 mar 2002, 20:50
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Heino
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door weertman » vr 24 mar 2006, 13:16

Ko probeer het eens bij onderstaand adres,is toch niet zo ver bij je uit de buurt.


Röttgers GmbH
Die Gräfte 44
48531 Nordhorn
Ansprechpartner: Gerfried Röttgers
Telefon: 05921307111
Telefax: 05921307113
E-Mail: gerfriedroettgers(APENSTAART)t-online.de
Internet: http://www.immenhoff.de
Beschreibung: Imkereifachhandel alles für den Imker, und Bienenprodukte

Misschien hebben zij iets

Vanuit het"Sallandsche"

Manni Weertman

zoem zoem de bij
Berichten: 121
Lid geworden op: di 20 sep 2005, 20:42
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: meer kans op roer

Bericht door zoem zoem de bij » ma 27 mar 2006, 12:31

Hallo Ria
Wat bij de behandeling bij raszuivere teeltmoeren waar men van plan is om van deze ook verder koninginnen te kweken voor nakomelingen zijn deze dan niet zwakker tegen allerlei ziektes.Neem aan dat een bij toch ook maar een zekere weerstandsbestendigheid marge heeft want anders zou je ze dus niet moeten behandelen.

Peter

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 44 gasten