Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Piet Jager » di 21 mar 2006, 12:03

Bij de volken constateer ik hetzelfde sterftebeeld
1. Nog volop hagelwit verzegeld voer en stuifmeel aanwezig
2. Een klein laagje bijen op de gaasbodem
3. Vlieggat niet verstopt
4. Enkele tientallen gestorven bijen tussen de raten op de plaats van het broednest
5. Enkele gesloten broedcellen aanwezig
6. Zeer weinig wasmul op de bodemlade
7. Nauwelijks varroamijten te vinden
8. Geen vlekken op de raat en/of ramen
9. Geen kwalijke geuren aanwezig
10. Droge en schone bodems
11. Bijen stinken niet
12. Geen schimmel

Voorlopige conclusie:
1. Zijn niet van het voer afgeraakt
2. Het grootste gedeelte van het volk is verdwenen
3. Dit moet reeds in een zeer vroeg stadium zijn gebeurd
4. Varroamijt is hier volgens mij niet debet aan.
5. Nosema is volgens mij ook niet de doodsoorzaak
6. Muizen evenmin
7. Bestrijdingsmiddelen ook niet (niet gebruikt !)
8. In julli/augustus worden de winterbijen geboren.
9. Om een of andere reden hebben deze het niet gehaald.
10. Tekort aan stuifmeel in het larvestadium (juli/augustus)?
11. Voortijdig uitgeput door langdurige broedzorg in de warme nazomer?
12. Nr.10 en 11 werken samen dubbel op mbt een kortere levensduur

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Els Kleijnendorst » di 21 mar 2006, 12:32

Piet,

hetgeen jij meldt, is exact het beeld dat de verdwenen volken al een jaar of 3 geven. Kijk maar eens naar de berichten op Bijenhouden.nl hierover.

Het beste dat iedereen kan doen - of men verdwenen óf zieke óf gezonde volken heeft - is op beefriends.org van ieder volk een kastkaart bijhouden. 't is niet zo veel werk. Op deze manier komt veel informatie van vele imkers bijeen en kan er ontdekt worden wat de oorza(a)k(en) is van de volksverdwijningen van de laatste jaren. Deze zullen immers in het jaar daarvoor liggen, wellicht door stuifmeelgebrek op een bepaald moment in het zomerseizoen, of dat een bepaalde zuurbehandeling toch niet zo onschuldig is of dat er juist bij volken die met een bepaald middel zijn behandeld deze verdwijningsvorm niet voorkomt. Of ..... (bedenk zelf nog maar het e.e.a.)

Kortom, laat iedereen in geheel Nederland en België alsjeblieft de kastkaarten via Beefriends bijhouden. Dàt zal de snelste manier zijn om overeenkomsten te vinden.

Met vriendelijke groet,
Els

Romée van der Zee
Berichten:1218
Lid geworden op:di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Romée van der Zee » di 21 mar 2006, 16:28

Dank je Els, Ik onderschrijf je oproep van harte.

In wezen is de reden van bijensterfte nog onbekend. De monitoring in Duitsland wordt gecombineerd met monsteronderzoek. (Monsters worden ingevroren en later onderzocht op varroagerelateerde virussen). Er zijn echter geen aanwijzingen dat de oorzaak in varroa, nosema oid ligt.
Daarom is epidemiologisch onderzoek (monitoring) op dit moment zo van belang. Door goed te volgen wat er precies met de bijenvolken gebeurt krijg je zicht op omvang, plaats en methoden. Daardoor kun je heel gericht bemonsteren en kiezen voor een goede strategie bij het onderzoek van monsters.

Sommige onderzoekers (mondelinge informatie) vermoeden dat volken met jonge moeren, die als kunstzwerm, geheel op kunstraat (dus zonder oud broed) zijn groot geworden, een betere overlevingskans zouden hebben. Ook dat kan alleen uit vergelijkend onderzoek blijken. Vandaar, neem je verantwoordelijkheid, kastkaart mee.

Romée



monitoring bijen en imkers op: http://www.beefriends.org

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door apiario » di 21 mar 2006, 19:30

Bij de volken constateer ik hetzelfde sterftebeeld
Piet,

Scherp geconstateerd, en op een rijtje gezet.Dank daarvoor.
Is er ook verschil merkbaar in Carnie of Buckfast of de zogenaamde Hollandse bij?

Wat de gewone Hollandse bij betreft,nu ik hoor dat het maximale bevruchting van de koningin door verschillende darren op 34 is komen te staan,geniet ik wel van de hoeveelheid aan kleuren die in een kast voorkomen.Of ik dan nog van een Hollandse bij kan spreken, is denk ik een tweede.(ratjetoeras)[:)]

Bertus

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Piet Jager » di 21 mar 2006, 20:36

Dag Bertus,

Er zijn momenteel geen echte rassen meer in Nederland. Het merendeel is een '˜ratjetoeras' en vervolgens nog wat teeltselecties.

Verschillen zijn er wel en die moeten er ook blijven, anders zijn er ook geen liefhebbers meer met hun imkerslatijn. Is dat ook niet een beetje de jus van het bijenhouden?

Onlangs kwam ik bij het opruimen mijn ooit zelfgemaakte schilderspalet tegen met de vele gestolde kleuren daar op. Nee, ik kon hem niet weggooien, prachtig wat een '˜ratjetoe'! Trek de symboliek zelf maar door!

Groet, !Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door marc » di 21 mar 2006, 20:41

Ik lees regelmatig als één van de oorzaken van de bijensterfte dat de jonge bijen die geboren werden in juli-aug. 2005 de winter niet zouden zijn doorgekomen, doordat ze nog laat in de herfst gevlogen hebben en broed verzorgd hebben. Vergeten we dan niet het extra aantal jonge bijen dat er bij gekomen is in de herfst en nu gemakkelijk de winter haalt. Zij kregen massaal stuifmeel aangeboden in de nazomer (mosterdvelden en najaarsbloemen).
Ik bemerk in mijn kasten dit voorjaar meer bijen dan andere jaren.
Waar sommige kasten een honingkamer op kregen (voorbereiding op Renson) zie ik dat er nu massaal voeding vanuit de overvolle broedkamer naar boven wordt versleept om beneden meer plaats te maken voor het broed, ik heb daarom in verschillende kasten volledig gevulde broedramen vervangen door uitgebouwde raat.
Over het algemeen kan in mijn geval gesteld worden dat de 14 kg wintervoeding die de kasten kregen in september 2005 compleet overbodig was.

De combinatie van late oogst (warm najaar) en lang aanhoudende winter kan nu nog een moeilijke periode opleveren voor de volken omdat veel overvolle kasten niet genoeg plaats hebben voor de normale broedontwikkeling en het snel overschakelen op jonge bijen.
Controle op overvolle broedkamers is daarom nu aangewezen, wacht niet tot april om vast te stellen dat de oude bijen dood zijn en het jonge volkje te klein.

Gebruikersavatar
apiario
Berichten:1431
Lid geworden op:wo 08 sep 2004, 20:20
Imker sinds:1976
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Streefkerk
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door apiario » di 21 mar 2006, 20:46

prachtig wat een '˜ratjetoe'!
hou het in ere Piet

buckfast_beekeeper
Berichten:478
Lid geworden op:vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door buckfast_beekeeper » di 21 mar 2006, 20:53

marc schreef:
Ik lees regelmatig als één van de oorzaken van de bijensterfte dat de jonge bijen die geboren werden in juli-aug. 2005 de winter niet zouden zijn doorgekomen, doordat ze nog laat in de herfst gevlogen hebben en broed verzorgd hebben. Vergeten we dan niet het extra aantal jonge bijen dat er bij gekomen is in de herfst en nu gemakkelijk de winter haalt. Zij kregen massaal stuifmeel aangeboden in de nazomer (mosterdvelden en najaarsbloemen).
Hallo Marc,

Niet iedereen heeft de weelde om veel stuifmeel te hebben in het najaar. Ook heeft niet iedereen de mogelijkheid om een ha mosterd te zaaien. [:(]
Door de zeer late dracht en late broedzorg is het voor mij een plausibele uitleg voor de bijensterfte. Bijen geboren in juli/augustus zijn dan versleten door de broedzorg. De bijen die in september/oktober nog geboren zijn, hebben niet voldoende kwalitatief stuifmeel meer kunnen opnemen waardoor ze minderwaardig waren en er vervroegd het loodje bij neergelegd hebben.
We mogen zeker niet vergeten dat het meest kwalitatieve stuifmeel in de lente wordt geoogst en dat de kwaliteit daalt met het voortschrijden van het seizoen.

Ik kan je alleen maar geluk wensen met je goede en sterke volken.

mvg

Theo

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door Piet Jager » di 21 mar 2006, 20:56

Vergeten we dan niet het extra aantal jonge bijen dat er bij gekomen is in de herfst en nu gemakkelijk de winter haalt. Zij kregen massaal stuifmeel aangeboden in de nazomer (mosterdvelden en najaarsbloemen / Marc
Dag Marc,

Uiteraard heb ik mij dat wel terdege gerealiseerd en veel over nagedacht, zonder daar direct een sluitend antwoord op te kunnen geven.

Drie weken in de broedcel en daarna drieweken huisbij. Normaliter moeten die huisbijen ook veel werk doen en zijn dus ook aan een slijtage-slag (verouderingsproces) onderhevig, terwijl ze (we) dat nu juist moesten zien te voorkomen.

!Piet

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Eenzelfde sterftebeeld en conclusie !?

Bericht door marc » di 21 mar 2006, 20:59

Misschien ligt het belang ook daar wel dat we onze bijen ook laat op het jaar moeten blijven verwennen.
De plaats van onze bijenstand en een voldoende dracht eromheen gedurende het ganse jaar is cruciaal voor gezonde volken.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten