Voeren van volken

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Willem de Jong
Berichten:112
Lid geworden op:za 16 okt 2004, 16:30
Locatie:Nederland
Contacteer:
Voeren van volken

Bericht door Willem de Jong » zo 28 mei 2006, 11:13

Wederom zijn er veel imkers getroffen door bijensterfte afgelopen winter. Ik moet het afkloppen maar het is mij nog nooit overkomen dat ik een volk verloren heb ook niet toen de z.g.n. verdwijnziekte om de hoek kwam kijken. Ik wil nog wel eens experimenteren met systemen, daar kan het niet aan liggen, maar een ding verander ik nooit en dat is mijn methode van voeren. Van een oude imker leerde ik indertijd:" Willem, Augustus is de belangrijkste maand voor de bijen. De bij die in Augustus niet geboren wordt, kom je in April niet tegen." Nu wil ik niet zeggen dat mijn methode van voeren wintersterfte voorkomt maar je moet naar alle facetten kijken. Wat doe ik? Na de zomerhoning afname eind Juli,begin Augustus krijgen de volken de zelfde avond nog twee kilo suiker. Dit om de stress op te vangen ontstaan door afname van een flinke hoeveelheid reserve voedsel. Verder bekijk ik elke dag in Augustus hoe was het weer die dag, als het geen vliegweer is geweest voor de bijen door regen of ander slecht weer, krijgen ze een potje voer op de vliegplank. Dit doe ik consequent. Eind Augustus bekijk ik de aanwezige voorraad en voer ik bij, om de dag twee kilo. Half September ben ik klaar voor de winter.
Het voer maak ik zelf. Bij de kruidenier (de goedkoopste)koop ik kristalsuiker en los hiervan drie kilo op in twee liter water door het aan de kook te brengen. Dit heb ik altijd gedaan en blijf ik doen.
Misschien een tip voor andere imkers, denk er het jouwe van.
Willem de Jong

dick aalvanger
Berichten:37
Lid geworden op:zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren van volken

Bericht door dick aalvanger » ma 29 mei 2006, 19:15

Willem de Jong schreef:
Wederom zijn er veel imkers getroffen door bijensterfte afgelopen winter. Ik moet het afkloppen maar het is mij nog nooit overkomen dat ik een volk verloren heb ook niet toen de z.g.n. verdwijnziekte om de hoek kwam kijken. Ik wil nog wel eens experimenteren met systemen, daar kan het niet aan liggen, maar een ding verander ik nooit en dat is mijn methode van voeren. Van een oude imker leerde ik indertijd:" Willem, Augustus is de belangrijkste maand voor de bijen. De bij die in Augustus niet geboren wordt, kom je in April niet tegen." Nu wil ik niet zeggen dat mijn methode van voeren wintersterfte voorkomt maar je moet naar alle facetten kijken. Wat doe ik? Na de zomerhoning afname eind Juli,begin Augustus krijgen de volken de zelfde avond nog twee kilo suiker. Dit om de stress op te vangen ontstaan door afname van een flinke hoeveelheid reserve voedsel. Verder bekijk ik elke dag in Augustus hoe was het weer die dag, als het geen vliegweer is geweest voor de bijen door regen of ander slecht weer, krijgen ze een potje voer op de vliegplank. Dit doe ik consequent. Eind Augustus bekijk ik de aanwezige voorraad en voer ik bij, om de dag twee kilo. Half September ben ik klaar voor de winter.
Het voer maak ik zelf. Bij de kruidenier (de goedkoopste)koop ik kristalsuiker en los hiervan drie kilo op in twee liter water door het aan de kook te brengen. Dit heb ik altijd gedaan en blijf ik doen.
Misschien een tip voor andere imkers, denk er het jouwe van.
Willem de Jong

dick aalvanger
Berichten:37
Lid geworden op:zo 04 feb 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren van volken

Bericht door dick aalvanger » ma 29 mei 2006, 19:23

Hallo Willem,

Het eerste berichtje is niet goed gegaan, probeer het nog een keer.

Willem wij doen het al 27 jaar op de zelfde manier als jij, nog nooit problemen gehad tot het afgelopen winter.
De helft van alle volken zijn we zo'n beetje verloren.
In de lege kasten was voldoende voer en stuifmeel voorhanden, zelfs waren er ramen bij waar nog niet uitgelopen broed op zat.
Het waren ook niet de slechste volken die de winter niet overleeft hebben.
Maar niet getreurt de nieuwe komen er weer aan.
Vriendelijke groet en hopen op iets hogere temperturen.
Dick.

Barry Sp
Berichten:114
Lid geworden op:di 30 aug 2005, 19:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Voeren van volken

Bericht door Barry Sp » ma 29 mei 2006, 20:33

Hallo Willem,

Ik voer ook al heel lang op die manier,maar bij mij is het twee jaar geleden al is over komen in de lege kasten trof ik ook nog veel voer en stuifmeel aan en nog een beetje gesloten broed.



B.Speet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Voeren van volken

Bericht door Hans van der Post. » ma 29 mei 2006, 21:02

Ja Willem met je eens over het op tijd inwinteren. Maar nu voor de tweede keer ben ik bijna al mijn volken kwijt!
Mijn streven 10 augustus beginnen en 10 september klaar. Dit doe ik al vanaf 1964. De eerste drie jaren van mijn imkerschap 61-63 heb ik gedaan zoals het hier in de regio het gewoon was namelijk; half september beginnen en 10 october klaar.
Maar dat de "verdwijning" het gevolg is van het late inwinteren, daarmee ben het met je het oneens. Dit heeft een totaal andere oorzaak.
Het laat inwinteren geeft kleine volken in het voorjaar maar geen verwijning van volken.
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten