Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:
Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door de vos roger » ma 15 jan 2007, 22:13

Biotechnische bestrijding van de Varroamijt. (2)
De darrenraat methode. (Pieter Roelands)

Het is gekend dat men met darrenbroed veel mijten kan vangen. Algemeen wordt aangenomen dat voor varroamijten darrenbroed 10 tot 12 maal attractiever is dan werkstersbroed. Het is wel belangrijk dat men op een efficiënte wijze te werk gaat.

In het voorjaar een heel raam in het volk hangen (is meer dan 3000 cellen) om 100 of 200 mijten te vangen is geen goede zaak. Dit betekent veel verlies van energie en weinig resultaat. Als dit een opgebouwd raam van het vorige jaar is, of een raam voorzien van een waswafel (kunstraat) voor darren is het resultaat nog slechter.

Het kan ook anders en beter, door het gebruik van een speciaal darrenraampje. Dit is een raampje waarvan het bovenste gedeelte voorzien is van een werksterraat, en het onderste deel verdeeld is in drie gelijke delen, het liefst met uitneembare secties van 10x10 cm. Men hoeft dezen niet te voorzien van een stripje was. Deze lege ruimten worden door de bijen opgebouwd met darrencellen (ongeveer 300 cellen per sectie). Dit is ruim voldoende, de mijten maken er geen probleem van om met meerdere in één cel te gaan.

Men start begin april, of beter gezegd juist voor de paardebloem begint te bloeien.
- Na een week zijn de 3 secties gewoonlijk opgebouwd.
- Men snijdt dan de 2de en 3de sectie weg, wat voor het bijenvolk bijna geen verlies betekent.
- De volgende week snijdt men de 3de sectie opnieuw weg.
- De daaropvolgende week snijdt men de 1ste sectie weg die waarschijnlijk verzegeld is, zoniet wacht men een week, enz'¦
- Daar het verlies zeer klein is, kan men hiermee doorgaan.
Op deze wijze zijn er alle dagen darrencellen ter beschikking waarin de mijten terechtkunnen.
In tegenstelling tot alle andere methoden vermindert de mijtenpopulatie gedurende deze periode. Dit kan men vaststellen door de controle van de Varroabodem.

Het wekelijks uitsnijden van de sectie vervangt ook de zwermcontrole, wat toch een belangrijke tijdsbesparing is.
- Wanneer echter het raampje niet meer opgebouwd wordt, mag men aannemen dat het volk zwermplannen heeft.
- Men kan dan een vlieger maken, zoals beschreven in de 'Vliegermethode'

Astrid Schoots
Berichten:735
Lid geworden op:ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds:1994
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door Astrid Schoots » di 16 jan 2007, 15:18

de vos roger schreef: Alleen met bronvermelding mag de hierboven beschreven methode of delen ervan verspreid worden zonder de schriftelijke toelating van de auteur.
Mooi duidelijk op een rijtje gezet, maar ik meen dat een aantal jaren geleden Jan Trip al eens dit idee gelanceerd heeft: drie kleine uitneembare lijstjes binnen een broedraam, die dan met darreraat werden belegd. Om de beurt laten verzegelen en uitsnijden: dat werkt heel goed.
Maar deze variant is dus nog zuiniger op onze darren, doordat de bovenstrook van werksterraat is.
Astrid.

pieter.roelands
Berichten:2
Lid geworden op:vr 15 dec 2006, 19:02
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door pieter.roelands » di 16 jan 2007, 20:16

Beste Astrid.
het is best mogelijk dat er andere dit al eens gepubliseerd hebben .Ik
ben namelijk lesgever in de bijenteelt ,en ik sta er soms versteld van hoe somige zaken in een mum vantijd de halve wereld rond gaan.
Ik ben reeds van in het prile begin(1986)met dergelijke zaken bezig,en heb nooit chemische middelen gebruikt.
In elk geval bedank dat u het aandachtig hebt gelezen,en hopelijk kunt u er iets mee.
groetjes Pieter.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:14
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door Hans van der Post. » di 16 jan 2007, 22:10

Pieter welkom op dit forum!
Het zou ook kunnen zijn dat sommige zaken op meerdere plaatsen te gelijk worden uitgevonden.
Ik hang in een broedbak met duhoka* ramen een standaard simplex broedraam in dit is dan 6 cm te kort wordt mooi een rand darrenraad gebouwd en belegd.
Dit doe ik sinds bekend werd dat de varroa mijt een voorkeur had voor darrenbroed. Dat zal in 1986 zijn geweest. Een ieder mag zonder bronvermelding dit idee gebruiken.[:)]
* Duhoka = dubbelhoningkamerramen, deze ramen hebben de standaard breedte van een simplexraam en de hoogte van twee simplex honingkamers.(=29 cm)
Met deze bak is het geweldig werken. Je hebt maar een bak na te kijken. Meer over duhoka
http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.asp?TOPIC_ID=4484

http://www.bijenhouden.nl/forum/topic.a ... IC_ID=3804
Hans

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door Oude Essink » wo 17 jan 2007, 11:15

Ik doe al jaren ongeveer hetzelfde als Hans en hang in de broedkamer (spaarkast) aan weerszijden van het broednest een honingraam i.pl.v. broedraam; in het honingraam komt werksterbroed; onder de onderrand wordt darrenraat aangebouwd; als dit gesloten broed heeft, snij ik het af en geef het aan de egels; het raam gaat daarna weer terug in de kast voor de volgende ronde (zo nodig); zo valt er altijd iets te bouwen en te vangen.
.
[img]../beeld/o/oudeessinkhennie/nectar.jpg[/img]
pure nectar uit Amaryllis



Hennie oes

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door de vos roger » wo 17 jan 2007, 12:09

En Hennie snij je dan je versterkingsdraadjes niet door als je zo te werk gaat ?[;)]

roger

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door Oude Essink » wo 17 jan 2007, 13:36

Welnee Manneke [;)],
Het honingraam is korter dan het broedraam; als je dat honingraam tussen twee broedramen hangt, blijf er een ruimte vrij onder het honingraam; in vrijbouw bouwen de dames daar darrenraat en kitten dat vast aan de onderlat van het honingraam; kun je er zo afsnijden of zelfs breken zonder het honingraam te beschadigen.

hennie oes

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door de vos roger » wo 17 jan 2007, 13:43

Jaja nu begrijp ik wat je doet,mmm...ja niet slecht zou ik zeggen .:D

roger

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door Bieboerke » wo 17 jan 2007, 17:17

de vos roger schreef:
Jaja nu begrijp ik wat je doet,mmm...ja niet slecht zou ik zeggen .:D
roger
Maar soms breekt het af, juist onderaan het halve honingraam en plooit/valt de rest naar beneden, soms loopt er honing uit en is het een plakboel. Ik heb het vroeger geprobeerd maar snij nu al een paar jaar darrenraat met een halve broedraat verdeeld in drie compartimenten. (heb ik hier nog ergens gelezen).
Marco

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: Biotechnische bestrijding van de varroamijt

Bericht door Bart Maes » wo 17 jan 2007, 18:00

Pieter, de darrenraatmethode, daar heb ik al regelmatig over gelezen.
Het lijkt me wel wat om ook in de praktijk op mijn stand toe te passen. Je moet er wel wekelijks je kasten eens voor open doen. Waar hang je zo'n raam nu best om optimale resultaten te behalen? Stel een volk op twee simplexrompen met hoogsel(s). Hang je het dan in de bovenste broedkamer links of rechts enkele raten van de rand?


met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten