Mijtenval zonder Varroabestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:
Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Lammert van Beek » zo 21 jan 2007, 20:28

Op het imkerforum lees ik regelmatig dat een aantal imkers geen Varroabestrijding toepast (soms al jarenlang), zonder dat die imkers last hebben van abnormale sterfte onder hun volken.
Ik ben benieuwd naar de Varroa-besmettingsgraad bij de volken van deze imkers.
Tellen jullie ook wel eens de mijtenval bij jullie volken? Zo ja, dan zou ik graag eens weten hoeveel de mijtenval gemiddeld per dag is bij jullie niet behandelde bijenvolken.
Kunnen jullie daarover wat op het imkerforum melden?
Lammert

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » ma 22 jan 2007, 00:20

Ik wil dat wel eens doen, omdat ik daar zelf ook wel benieuwd naar ben eigenlijk. Ik zal eens mijn onderleggers opzoeken en bij twee volken gaan tellen. Duurt dus nog ene tijdje.

jp

Gebruikersavatar
Ati
Berichten:201
Lid geworden op:vr 18 feb 2005, 16:52
Imker sinds:2003
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Ati » di 23 jan 2007, 14:11

Ik kom maar eens per twee weken op mijn bijenstand, in de zomer misschien eens per week. Dat soort onderzoek kan ik dus niet uitvoeren.
Ik heb me wel voorgenomen om na het uitsnijden van darrenraat (=de enige vorm van bestrijding die ik toepas) te gaan kijken hoeveel mijten ik in de cellen aantref.

Lammert van Beek
Berichten:176
Lid geworden op:do 08 aug 2002, 18:02
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Lammert van Beek » zo 28 jan 2007, 22:33

Vandaag een week geleden heb ik op het forum een vraag gesteld aan de imkers die al enige jaren uit overtuiging geen Varroa bestrijden bij hun bijenvolken.
Tellen jullie dan ook wel eens hoeveel mijten gemiddeld per dag vallen, om te zien tot welke besmettingsgraad het niet behandelen van Varroa in jullie situatie heeft geleid? Tot dusver heeft niemand zich op het forum gemeld met een antwoord op de vraag: 'kunnen jullie daarover wat op het imkerforum melden?'

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door agastache » zo 28 jan 2007, 23:42

De laatste twee jaren dat ik in Nederland woonde, Andijk, in 1999 en 2000, bestreed ik niet meer tegen varroa. In 2001 zijn we naar Frankrijk verhuisd en heb ik mijn bijen en kasten meegenomen naar Frankrijk. Vanaf aankomst hier juni 2001 tot op heden ook hier niet bestreden. Sinds 99 geen volk verloren aan verdwijnziekte of wat dan ook. De bijen die ik heb, staan als ras dicht bij de zwarte bij, worden in ieder geval elk jaar zwarter. Ik heb de bijen voor bestuivingsdoeleinden en heb ze naast huis staan, goed te controleren. Wegens mijn werkzaamheden( bloemzaadteelt) is er altijd een zeer ruim stuifmeelaanbod vlak bij de bijen aanwezig.Bovendien levert de zeer bosrijke omgeving een rijk aanbod aan stuifmeel van hazelnoot, tamme kastanje , linde, meidoorn en wilde pruim.
Door de vele weidegrond, die hier nog zeer extensief wordt begraasd en daardoor nog veel wilde planten bevat is ook hier veel dracht van.
Voor de bestuiving van mijn bloemzaadteelten heb ik 5,soms 6, volken,
in spaarkasten. Ik reis niet met mijn volken,en zit zo weinig mogelijk in de kasten te rommelen.Ik tel dus ook geen mijten, zomin als ik koolmezen, mussen of spreeuwen rond de kasten tel. Het heeft voor mij geen enkele zin om dat te weten omdat ik ze toch niet bestrijd.
groeten meindert

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door de vos roger » ma 29 jan 2007, 08:06

Meindert,hoever zit de dichtste imker bij jou in de buurt ?


roger

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door marc » ma 29 jan 2007, 08:47

Lammert, het tellen van varroa's is iets dat gedaan wordt door de varroabestrijders om te zien wanneer ze een volgende bestrijding moeten toepassen. In mijn onderzoekje zitten 9 imkers die niets willen weten van bestrijding en doen zich dan ook geen moeite om te tellen, ze zitten allemaal in goede najaarsdrachten en zonder concurrentie en hebben bijna geen sterfte.
Ikzelf heb één groot volk dat niet goed op mierenzuur reageerde in het najaar en dat ik als test niet langer heb behandeld.
Mijn laatste telling van dat volk gaf een natuurlijke mijtenval aan van 35/dag op 15.11. Het volk doet het nog steeds prima.
Dit is echter geen aanrader voor mensen met een zwak stuifmeelaanbod of (te) veel volken in de buurt.

agastache
Berichten:179
Lid geworden op:di 11 jul 2006, 00:13
Imker sinds:1996
Aantal volken:6
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:France
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door agastache » ma 29 jan 2007, 18:30

Roger,
de dichtst bijzijnde imker heeft op 3 km hemelsbreed 15 kasten staan
midden in een stuk bos. Volgens mij voor de Acacia. Het is een professionele imker met meerdere standplaatsen die zelf in de Charente woont. Hij imkert met carnica's, welke ik 's zomers vaak op mijn bloemen zie.
groeten Meindert

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door de vos roger » ma 29 jan 2007, 19:02

Dus Meindert,.....deze zal waarschijnlijk wel bestrijden ???
Jammer dat hij zo dicht zit,anders was jou volk geschikt om uit voort te kweken. Misschien varroaresistent iets waar we naar toe moeten in de toekomst.Maar ja anders zou je teveel inteelt krijgen daar misschien.
groetjes


roger

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten:8258
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1962
Aantal volken:4
Bijenras(sen):F1 carnica VSH
Locatie:Oegstgeest
Contacteer:

Re: Mijtenval zonder Varroabestrijding

Bericht door Hans van der Post. » ma 29 jan 2007, 19:05

Meindert woon jij hier?
Afbeelding
Ik heb via http://www.geoportail.fr de naam van je woonplaats ingevoerd en dit kwam er uit.
Vertel maar in wel huis je woont. - de normale foto is 4x groter -
Hans

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten