Zwerm en varroamijten

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:
Zwerm en varroamijten

Bericht door piml » zo 18 feb 2007, 19:03

Afgelopen jaar zag ik mijn bijenpopulatie van 30 naar 25 volken imkrimpen.

In de zomer zo'n 20 zwermen gevangen. Al deze zwermen zijn de winter goed doorgekomen en de volken mogen zelfs als bijzonder groot worden omschreven!

Heeft iemand een verklaring voor het goed doorkomen van deze volken. In het najaar heb ik deze volken behandeld met mierenzuur. Maar dat hebben meer imkers gedaan. Toch hebben zijn wel last van dode volken....

Pim Lemmers

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Zwerm en varroamijten

Bericht door Jaap v.Popering » zo 18 feb 2007, 19:33

piml schreef:
Afgelopen jaar zag ik mijn bijenpopulatie van 30 naar 25 volken imkrimpen.

In de zomer zo'n 20 zwermen gevangen. Al deze zwermen zijn de winter goed doorgekomen en de volken mogen zelfs als bijzonder groot worden omschreven!

Heeft iemand een verklaring voor het goed doorkomen van deze volken. In het najaar heb ik deze volken behandeld met mierenzuur. Maar dat hebben meer imkers gedaan. Toch hebben zijn wel last van dode volken....

Pim Lemmers
Beste Pim
Ik vang in de zomer ook behoorlijk zwermen , die komen ook heel goed de winter door .
Volgens mij ligt de oorzaak in het feit dat alle zwermen weinig mijten bij zich hebben , die zitten meestal nog in gesloten broed.
Dan hebben zij ook geen last van virussen.
P.S De voorzwermen hebben over het algemeen minder mijten dan de nazwermen.

Groetjes Jaap van Popering.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm en varroamijten

Bericht door Dirk Blanken » zo 18 feb 2007, 19:51

Pim Hallo,
Waar haal je al die zwermen vandaan, is er en imker doodgegaan en is hij nog niet gevonden?
Alle gekheid op een stokje waarschijnlijk waren het je eige zwermen.
Natuurzwermen hebben een lage varroadruk en we weten allemaal wat een natuurzwerm kan presteren in een korte tijd bouwt een voorzwerm ongeveer in een week een volledige bak uit.
Maar buiten de bijenpoep moeten we tegenwoordig reken houden met mensen die van alle natuur verstoken willen blijven en zeker geen zwerm bijen in hun tuin willen hebben
Als jij kan imkeren met natuurzwermen dan zou ik er zeker mee doorgaan want dat is de mooiste manier van imkeren.

Dirk


dertiende

piml
Berichten:250
Lid geworden op:wo 03 apr 2002, 10:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm en varroamijten

Bericht door piml » ma 19 feb 2007, 07:19

dag Dirk,

Ik heb in de regio Kennemerland (van Uitgeest tot Hillegom en Hoofddorp) de coordinatie voor het scheppen van de zwermen. Dit gebeurt i.s.m. met politie en brandweer. Overigens een prima samenwerking. Mensen worden via het niet-alarmnummer direct doorverbonden met mij. Vandaar het hoge aantal zwermmeldingen. Ik ben er heel blij mee. Zeker wanneer je weet dat ik vorig jaar 25 van de 33 volken was kwijtgeraakt aan varroa en virussen...



Pim Lemmers

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Zwerm en varroamijten

Bericht door Dirk Blanken » ma 19 feb 2007, 18:59

Pim en Piet,
Ik heb behoorlijk zwermtrage bijen en neem zeker in mei ongeveer 6 ramen jonge bijen af van mijn volken en vaak ook nog 2 a 4 broed, dan heb je met mijn bijen geen zwermen ook niet in het najaar.
Als ik een zwerm heb/jaar dan is het veel.
In het voorjaar begin ik met 20 volken en maak daar weer een 60 van.
Ook veel werk maar ik was het slepen met de honing zat en ook het dagenlang slingeren.
Maar als ik een plek had waar niemand er last van had dan liet ik ze ook meer zwermen, het geeft prachtige gezonde volken.

Dirk

dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten