sterven bijen uit door mobiele telefonie?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
dickvanleeuwen
Berichten: 641
Lid geworden op: do 01 mei 2003, 13:08
Locatie: Geldermalsen
Contacteer:

sterven bijen uit door mobiele telefonie?

Bericht door dickvanleeuwen » di 17 apr 2007, 08:46

bericht verplaatst in:
Ziekten, parasieten en bestrijding
Verdwijnziekte gelinkt aan GSM-straling.

JANVANHAMONT
Berichten: 17
Lid geworden op: za 08 feb 2003, 19:26
Locatie: USA
Contacteer:

Re: sterven bijen uit door mobiele telefonie?

Bericht door JANVANHAMONT » wo 18 apr 2007, 12:54

In de nieuwsmedia hoort men nu praktisch dagelijks dat volgens duitse geleerden de GSM stralingen verantwoordelijk zijn voor de verdwijnziekte.
Ik sta echter zeer skeptisch tegenover deze opvatting en namelijk om de volgende redenen:
Hier in Amerika in de staten waar het weer toelaat dat de bijen reeds vliegen(en dat zijn ongeveer 26 staten, zo ongeveer de helft van Amerika) heeft men volgens de media een sterfte van ongeveer 70 tot 80% vastgesteld. Dit is pas het eerste jaar dat dit plotseling in het nieuws komt. De GSM masten staan hier al bijna tien jaar.
Een ander feit is ook het vermelden waard: ik ben van beroep een radio ingenieur. Een tiental jaren geleden was ik verantwoordelijk voor het onderhoud van een een 10 kW radiozender op middengolf. Dicht bij de mast, op enkele meters afstand plaatste ik meerdere bijenkasten omdat er een goede bijenweide voorhande was en ik toch eens per week ter plaatse kwam voor onderhoud. De plaatsing van deze kasten was binnen een omheining. Deze omheining is aangebracht om veligsheid redenen om te beletten dat individuen buiten het gevaarlijk stralingsveld blijven. Welnu deze kasten hebben het goed overleeft en hebben mijn veel honing opgebracht. De straling, een induction field kan ontleed worden in twee komponenten, een elektrisch veld en een magnetisch veld. De veldsterkte aan de voet van een radiomast die op een isolator staat is ontzaggelijk groot,gemeten in volt per meter, honderde malen groter dan de straling van een GSM-mast of een hoogspanningsleiding. Deze mast was een middengolf mast een frequentie in het gebied van een mega-Hertz terwijl de frekwentie van een GSM-mast in de giga-Hertz band ligt en de straling van een hoogspanningsleiding enkel 50 of 60 Hz bedraagt.
Ik zou het probleem eerder zoeken op chemische basis. Het product gaucho waarmee zaden behandeld worden om insekten af te weren is terug te vinden in de nektaar en het stuifmeel.
Ook moet men de voeding niet vergeten. HFCS (high fructose corn syrup) wordt hier per treinwagon geleverd. Het wordt voor vanalles gebruikt, voor soft-drinks tot en met bijenvoeding. Welnu volgens een wetenschapper hier die ons in een voordracht sprak over de analyse van suikers, is suiker te onleden in zes bestanddelen: glucose, surcrose, fructose, galactose, raffinose en stachyose. Welnu stachiose en raffinose zijn giftige producten. Deze komen echter in zeer kleine percentages voor. Als nu HFCS blootgesteld wordt aan temperaturen boven de 160 graden Farenheit (ongeveer 71 Celsius) dan verandert een van de komponenten in een giftig komponent. Deze temperaturen zijn gemakkelijk bereiken hier in het zuiden van Texas met treinwagons die zwart geverfd zijn en soms sommige weken stilstaan.
Nu heeft men in het bijen-onderzoekslaboratorium in Weslaco in Texas proevem gedaan om deze percentages van giftige suiker artificieel te beinvloeden. Men heeft dan proeven gedaan met bijen die nog niet gevlogen hadden. Met 8% giftige suikers stierven 40% van de bijen na 8 dagen terwijl met 2% procent de sterfte miniem was. Echter na 16 dagen stierven 99% van de bijen met 8% oplossing terwijl de 2% oplossing een veel mindere sterfte veroorzaakte. Deze bevindingen zijn zo nieuw dat de wetenschappers nog niet genoeg tijd hebben gehad om dit te bevestigen in gelijklopende proeven. Ook is het zo nieuw dat er nog geen artikelen over gepubliceert zijn in de wetenschappelijke tijdschriften (zoiets komt niet in een normaal bijenblad omdat ze in de wetenschappelijke bladen hun pluimen behalen).
Iets om over na te denken. Ik zal eens proberen om een kopie van de grafieken te bekomen, want mijn gegevens komen uit haastig neergepende nota's.
Nog iets anders, in een boek dat op de laatste Apiamonde uitgedeeld werd aan de bezoekers staat te lezen: geraffineerde suikers en wit brood zijn een vergift voor het menselijk lichaam, iets om over na te denken.
Janvanhamont

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten