mierenzuur behandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:
mierenzuur behandeling

Bericht door Harmen vd Ende » di 15 mei 2007, 22:32

Hallo,

Ik vraag mij af of het ook mogelijk is een schokbehandeling met mierenzuur(sponsdoekjes methode) te geven als het volk broedloos is, in de literatuur wordt alleen maar over oxaalzuur sproeien gesproken
Wie weet hoe effectief het is, en of waarom het niet gebeurd

Groeten Harmen

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door Dirk Blanken » wo 16 mei 2007, 22:23

Waarom zou je mierenzuur gebruiken als oxaalzuur goed werkt in volken zonder broed en met open broed.
Met mierenzuur raken ze gauw in paniek zeker als er geen koningin in zit heb ik wel eens gelezen.
Bij het gebruiken van mierenzuur moet het volk in harmonie zijn anders is er gauw stres.
Ik zou het pas aandurven als er een goedleggende koningin in zit met broed een paar dagen voor het verzegelen.
Maar mierenzuur werkt ook in het verzegelde broed, maar of dat voor 100% is weet ik niet.
Oxaalzuur is bij open broed de beste optie.
Bij volken zonder koningin zou ik liever melkzuur gebruiken(sproeien)
Dirk

dertiende

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door de vos roger » wo 16 mei 2007, 22:45

Harmen vd Ende schreef:Hallo,

Ik vraag mij af of het ook mogelijk is een schokbehandeling met mierenzuur(sponsdoekjes methode) te geven als het volk broedloos is, in de literatuur wordt alleen maar over oxaalzuur sproeien gesproken
Wie weet hoe effectief het is, en of waarom het niet gebeurd

Groeten Harmen
Een schokbehandeling met mierenzuur kan ook leiden tot het afsteken van de koningin door de bijen,dus niet doen zou ik zeggen.
roger

Gebruikersavatar
Harmen vd Ende
Berichten:258
Lid geworden op:za 04 jan 2003, 23:48
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door Harmen vd Ende » do 17 mei 2007, 19:48

Hallo,

Het feit dat ik het vraag is dat ik misschien een beetje gemakzuchtig ben. eergister heb ik tegen de avond alle Vliegers (geen broed KR en Moer) behandeld met de sproei methode (oxaalzuur). De bijen waren verre van vriendelijk. Je moet alle ramen sproeien hiermee verstoor je alles wel erg.
Dus ik dacht als je nu gewoon een spons eronder zet laten verdampen en klaar is harm[:)]. Daarom deze vraag

Overigens had ik heel weinig mijten gem 30 na behandeing in twee dagen

Groeten Harmen

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door Dirk Blanken » do 17 mei 2007, 19:52

Waarom pas je dan de druppelmethode met oxaalzuur niet toe, dat is ook een fluitje van een cent
Dirk

dertiende

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door Bart de Coo » do 17 mei 2007, 19:58

Harmen,

Had je niet evengoed kunnen druppelen? Dus een siroop maken van een pond suiker en een halve liter water en daar 37 gram oxaalzuurpoeder in oplossen. In ieder straatje tussen twee ramen 3 ml. druppelen. Gebruik daarvoor bijvoorbeeld een injectiespuit.

Ik heb dit zelf nog niet geprobeerd en bovendien heb ik het niet van mezelf: ik lees het gewoon in een PPO-foldertje over varroabestrijding. Het grote voordeel hiervan lijkt mij de geringe verstoring van de bijen, waar jij over klaagt.

Goed idee?

Bart

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door de vos roger » do 17 mei 2007, 21:02

Harmen,zo doe ik het ook zoals Bart uitlegt,weinig storing gewoon met een injectiespuit druppelen tussen de raten.Mijn verhouding is wel iets anders,30gr.oxaalzuur opgelost in 1 liter water en daarbij voeg ik dan 4 grote soeplepels suiker.De bijen likken elkaar schoon en het oxaalzuur wordt goed verdeeld zo.

roger

antoine meersschaut
Berichten:6
Lid geworden op:za 11 okt 2003, 11:02
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door antoine meersschaut » vr 18 mei 2007, 22:12

Dag Roger
even een vraagje hoeveel cc gebruik je voor een kast te behandelen van je opgelost oxaalzuur of is het zoveel cc per bezet raam
groetjes Antoine

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door Bart de Coo » vr 18 mei 2007, 22:51

Antoine,

De Nederlandse imkers die aangesloten zijn bij de onlangs opgerichte NBV, ontvingen pas een brochure over varroabestrijding van PPO-bijen. Dat is een onderzoeksinstituut van de universiteit van Wageningen. In die brochure staat, dat je moet uitgaan van 3 ml/cc oplossing per straat. Met die 'oplossing' bedoel ik dus het recept dat Roger en ik beschrijven - alhoewel dat van Roger dus een beetje afwijkt - en met een 'straat' bedoel ik dus de ruimte tussen twee met bijen bezette kaders/ramen.

(Ik vroeg in mijn vorige berichtje of dit een goed idee was. Volgens Roger was het een goed idee. Dus dan is het een goed idee. Wat heerlijk als je het eens bent met zo'n Monumentale Imker[:I])

Bart

de vos roger
Berichten:1783
Lid geworden op:wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie:Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: mierenzuur behandeling

Bericht door de vos roger » vr 18 mei 2007, 23:18

Bart laat dat monumentale er maar af ik ben nog steeds aan het bijscholen.[:I]
Antoine ik gebruik van die grote injectiespuiten van 100ml en doe die ongeveer halfvol,zo heel nauw kijk ik niet hoor.Dit is dan wel voor een volk op twee simplexbroedkamers.

roger

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten