varoa's verdwenen ??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
p.weegels
Berichten: 14
Lid geworden op: di 22 mei 2007, 22:08
Contacteer:

varoa's verdwenen ??

Bericht door p.weegels » zo 24 jun 2007, 21:34

Momenteel tref ik bij de wekelijkse inspectie van mijn 4 volkjes zeer weinig tot geen varoamijten meer aan. Omdat ik het verdacht vond heb ik een volk behandeld met Bienenwohl. In tegenstelling tot andere jaren vond ik na de behandeling nul varoa's. Hebben andere ook deze ervaring of ligt het aan het seizoen (of geluk) ?

Peter

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Hans van der Post. » zo 24 jun 2007, 22:06

Peter zou eens oxaalzuur gebruiken denk dat je dan wel varroa op de varrabodem zult zien.
Even bij "zoeken" kijken invullen; oxaalzuur.
vrg Hans

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Barry Sp » ma 25 jun 2007, 10:37

Hoi,

Hou moet je bienenwol gebruiken?

B.Speet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 jun 2007, 11:08

Barry Bienenwohl zit in plastik fles waar een dun tuutje opgeschroeft zit. Je druppelt het middel in de "bijenstraatjes".
Bij mij hield ik nog te veel varroa's "over" - merkte ik later bij gebruik van oxzaalzuur.
Hans

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door LWPisa » ma 25 jun 2007, 11:55

"Bienenwohl" is toch een soort kruidenthee met oxaalzuur?

L.

Barry Sp
Berichten: 114
Lid geworden op: di 30 aug 2005, 19:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Barry Sp » ma 25 jun 2007, 12:20

Hoi Hans,

Hoe veel moet je van dat tussen de ramen drupellen ongeveer?

B.Speet

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Hans van der Post. » ma 25 jun 2007, 14:00

Er is een gebruiksaanwijzing te downloaden even naar http://www.Bienenwohl.com

Gebruiksaanwijzing oxaal:
Dit is een recept voor een halve liter je kunt het niet onbeperkt bewaren - wel de hele zomer/najaar, koel in het donker.

500 cl water; 500 gr suiker; 18 gr oxaal

Gebruik een deel van het water - warm - om 18 gram oxaal op te lossen. (Oxaal in suikerwater lost niet op)
De rest gebruik je om de suiker op te lossen en dan suikerwater en de opgeloste oxaal samenvoegen.
5 ml oxaaloplossing per straatje bijen.

Inderdaad Lennard Bienenwohl lijkt op een kruidenthee er zit o.a.oxaal en thymol in.
Hans

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door buckfast_beekeeper » ma 25 jun 2007, 15:42

Een makkelijke manier om een oxaalzuur oplossing te maken is de suiker met het oxaalzuur droog mengen. Daarna in een fles met lauw warm water. Even schudden en alles is opgelost zonder klonters of wat dan ook.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Oude Essink » ma 25 jun 2007, 16:41

Voor de volledigheid wil ik maar weer eens mijn andere geluid laten horen. Mijn zes kasten controleer ik regelmatig middels de Varroabodem op Mijten. Deskundige bezoekers waarschuwen mij al jaren, dat ik mijzelf nog tegen kom met mijn nonchalante aanpak van de Varroa, maar eerlijk: ik kom al zes jaar nauwelijks een mijt tegen; ik behandel de volken niet! aan oxaal- en andere zuren hebben mijn bijen de pest, neem ik aan, laat staan chemische troep. In een enkel geval, als ik een volk niet vertrouw, omdat ik na een maand al mijn vingers nodig heb om de mijten te tellen, laat ik ze een reep darrenraat aanzetten, dat ik vóór uitlopen verwijder; in het najaar controleer ik zo'n volk middels een plaatje Thymovar; maar dit heeft nooit geleid tot noodzaak van behandelen; najaars- en wintersterfte of -verdwijnen is bij mij (nog) niet aan de orde geweest.
Ik reis niet met mijn bijen; voor het aantal volken is er in mijn omgeving het hele seizoen door voldoende dracht; ik laat ze niet onnatuurlijk groot worden; meestal één broedkamer en een honingkamer;
ik oogst alleen honing uit de honingkamer (in normale omstandigheden is dat 10 à 20 kg. per seizoen, per volk!)); inwinteren kan grootdeels op eigen honing. Volgens mij blijf ik met deze aanpak zo dicht mogelijk bij de natuurlijke gang van zaken.
Om de twee jaar bestel ik 2 Schiermoeren ter verversing van het genenbestand; verder is alles standbevrucht; bij mij in de buurt woont Jan Trip met zijn Carnica's; dit zal de reden zijn, dat het merendeel van mijn bijen er grijs uitzien; overigens kan eenieder op mijn foto's zien, dat er ook veel geelbanders zijn.
Wie mijn beweringen wil komen contoleren: hij/zij melde zich.
met groet,
hennie oes

Afbeelding

Gosse
Berichten: 69
Lid geworden op: do 16 dec 2004, 13:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: varoa's verdwenen ??

Bericht door Gosse » zo 01 jul 2007, 17:01

Oxaalzuur

Oxaalzuur is een wit poeder, waneer dit verdampt word in een daarvoor aangepaste gasbrander komt er een witte rookwolk vrij.
Deze rook is niets anders dan mierenzuur, dit kan ook gewoon vloeibaar gekocht worden.
Of je nu behandeld met mierenzuur of met oxaalzuur je behandelt eigenlijk dus met het zelfde.
Behandelen met mierenzuur vind ik veel simpeler allen is oxaalzuur goedkoper.

Groeten Aerjen

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten