Krabbelende bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
jmbloemen
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 13:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Krabbelende bijen

Bericht door jmbloemen » za 18 aug 2007, 17:38

Beste imkeraars,

Zelf ben ik een beginnende imker en heb ik nu te maken met een verschijnsel waar ik de oorzaak en het antwoord niet op weet. Wellicht dat iemand me hier kan helpen.

Voor mijn kast vind ik de laatste tijd krabbelende bijen. Soms alleen, maar vaak krabbelen ze in groepjes. Ik heb deze bijen bekeken en ze zien er verder gezond uit. Ook hebben ze geen last van Nosema. Het is een Buckfast volk en het zijn alleen de jonge bijen die aan het krabbelen zijn. Ze hebben genoeg te eten en hebben ook genoeg stuifmeel.

Weet iemand wat hier de oorzaak van zou kunnen zijn, of nog belangrijker een oplossing?

Met vriendelijke groet,

Ilone Bloemen

buckfast_beekeeper
Berichten: 478
Lid geworden op: vr 29 apr 2005, 20:05
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door buckfast_beekeeper » za 18 aug 2007, 18:58

Hallo Ilone,

Zijn er ook bijen bij met misvormde vleugels of zonder vleugels? Mij lijkt het eerder een overmatige varroa besmetting. Werden de bijen reeds behandeld? Gebruik ook eens de zoekfunctie bovenaan. Zoek op krabbelaars, stel zoeken in op Ziekten, parasieten en bestrijding, Hele bericht, Elke datum, Alle deelnemers en archief niet aangevinkt. Doe hetzelfde doe je met archief aangevinkt. Genoeg stof tot lezen denk ik.

mvg

Theo

Honing kan men importeren. Bestuiving niet

jmbloemen
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 24 dec 2006, 13:51
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door jmbloemen » za 18 aug 2007, 19:16

Hoi Theo,

Ik heb idd eerst het forum afgestruind en het hele stuk van Labrador gelezen, maar hier was de oorzaak varroa. Bij mij zijn de vleugels helemaal gaaf. Daarnaast zijn ze tegen de varroa behandeld en er is ook amper tot geen varroa aanwezig in de kast.

Wat ik daarnet wel zag, is dat ze allemaal hun tongetje buitenboord hebben hangen. Dit toont een vergiftiging aan toch? Waar zou dit dan van kunnen komen?

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door Dirk Blanken » za 18 aug 2007, 19:27

Ik heb dat ook wel eens vooral als het na een periode van weinig dracht prachtig weer wordt.
Ook in het voorjaar komt het wel eens voor bij de reinigingsvlucht.
Ook als je behandeld hebt tegen varroa kan het bij sommige volken voorkomen maar wat zijn enkele tientallen bijen op een volk van 20 a 50000 bijen.
In de herfst is er vaak ook een grote schoonmaak wat betreft jonge en oude bijen en broed wat niet klopt.
Ik hou zo'n volk wel in de gaten maar meestal is het loos alarm en komen ze goed uit de winter.
Thuis heb ik landbouwplastic om de kasten dan zie je alles, op m'n andere standen met hoog gras zie ik er niets van.
In de herfst heb je een darrenslacht maar ook een werksterslacht alles wat niet helemaal vitaal is wordt daarbij opgeruimt.
Dirk

dertiende

Hugo
Berichten: 366
Lid geworden op: zo 18 feb 2001, 00:00
Locatie: Belgium
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door Hugo » za 18 aug 2007, 20:00

jmbloemen schreef: [... Ook hebben ze geen last van Nosema. ...
Hoe weet je dat zo zeker ?

mvg,

Hugo (1/2 bij)

Nobodies prefetc

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door Hans van der Post. » za 18 aug 2007, 22:42

Ilone schrijft: Voor mijn kast vind ik de laatste tijd krabbelende bijen. Soms alleen, maar vaak krabbelen ze in groepjes. Ik heb deze bijen bekeken en ze zien er verder gezond uit. Dit is zeer verontrustend beeld wat je schijft!
Ik heb dit in 2002 en in 2005 gezien. Beide keren in augustus. In het voorjaar daarop waren mijn kasten leeg! - verdwijnziekte! Hopelijk heb ik het voor jou mis.
Hans

jaap
Berichten: 195
Lid geworden op: wo 03 jul 2002, 12:54
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door jaap » za 18 aug 2007, 23:07

even een monster bijen opsturen naar ppo bijen wageningen en je weet het wat de bijen mankeren.

jager

labrador
Berichten: 288
Lid geworden op: ma 03 apr 2006, 22:24
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door labrador » za 18 aug 2007, 23:14

De oorzaak van mijn krabbelende bijen leek veel op een varroaprobleem. Achteraf denk ik dat Nosema ook een mogelijkheid geweest zou kunnen zijn.

Nosema hoeft niet per definitie veel roer te geven.

Vandaag even bij de bijen op de heide wezen kijken. Daar zie ik bij collega-imkers ook van dit soort taferelen afspelen. Veel krabbelaars voor de kasten.

Uiteindelijk ging bij mij het volk verloren: Moerloos geworden, nieuwe moer werkte niet.

Ik hoorde eens iemand zeggen (een ervaren imker) dat een kinder-aspirine opgelost in suikerwater zou helpen.

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Krabbelende bijen

Bericht door Piet Jager » zo 19 aug 2007, 10:12

Labrador: "Ik hoorde eens iemand zeggen (een ervaren imker) dat een kinder-aspirine opgelost in suikerwater zou helpen"
Het gaat hier om het bestanddeel acetylsalicylzuur in de aspirine. Salicylzuur werd eerder gebruikt tegen Europees vuilbroed.

Landbouwkrant, 1 september 1881

"Tegen bederf in het broed der bijen (rotbroed of vuilbroed, bijenpest of verslijming der raten).

In het "Bienenw. Centralblatt" beweert Hilbert, dat eene viermal met tusschenpozen van 6 dagen uitgevoerde berooking met salicylzuur bij zoo langzaam mogelijke verdamping en gelijktijdige voedering met honing, waarbij een weinig salicylzuur gedaan is, in staat is om het bederf in het broed der bijen zeker uit re roeijen. Bij beste honing of suikersap geve men aan de bevolking eener korf 1/6 liter met 30-50 druppels salicylzure spiritus gemengd. Red."


Salicylzuur is een carbonzuur dat zijn oorsprong vindt in de natuur. Het is een bestanddeel van wilgenbast maar vooral van fruit, moerasspirea en sommige cactussen.

Het werd voor de uitvinding van de azijnzure ester van salicylzuur, acetylsalicylzuur (Aspirine) als pijnstiller gebruikt.

!Piet

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten