api life var

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:
api life var

Bericht door janmol1h » wo 05 sep 2007, 23:15

Ben begonnen met het inwinteren van mijn 5 volken. Tegelijkertijd gestart met de bestrijding van varroa, dit jaar door Api Life Var.
1 pakje bovenop de bovenste broedkamer gelegd = 2 plaatjes.
Sommige volken accepteren het voer prima en andere doen er bijna niets mee.
Daar drijven ook wat dode bijen in het voer.Het lijkt alsof ze bedwelmd zijn. Overdag is er veel activiteit voor de kasten, terwijl het koel weer is en er zijn ook veel bijen zichtbaar bij het vlieggat.
Toch zou het volgens de leverancier zo moeten en moet ik deze procedure over 10 dagen herhalen. Het "regent" overigens mijten.......Doe ik iets verkeerd? Wat zijn jullie ervaringen met dit spul? Eerder gebruikte ik van die blikjes met Thymol, ik meen Apiguard, nooit problemen gehad.

Dirk Blanken
Berichten:2045
Lid geworden op:zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: api life var

Bericht door Dirk Blanken » do 06 sep 2007, 19:02

Janneke,
Het regende mijten d.w.z. dat je te laat bent met behandelen.
Je krijgt zo vaak een volk met zwakke winterbijen/volken.
De verhoogde activiteit heeft met roverij te maken, vreemde bijen van andere volken proberen in te breken en als je een groot vlieggat hebt dan lukt het enkele en dan is de razernij op gang.
Juist in de herfst kan je een volk niet meer open maken zonder direct last van rovers te hebben dit komt door het gebrek aan dracht.
Als je beslist nog volken moet controleren dan moet je dat 's morgens vroeg doen of 's avonds laat en vochtige handdoeken gebruiken zodat telkens maar 1 raam open is en tijdens het bekijken ev ook dichtmaken.
Als je nog moet verenigen dan ook 's avonds om een uur of acht.
Van volken met een verhoogde aktiviteit de vlieggaten verkleinen tot ongeveer 5 cm met schuimrubber.
Dirk



dertiende

wilvh
Berichten:21
Lid geworden op:zo 26 sep 2004, 11:30
Contacteer:

Re: api life var

Bericht door wilvh » do 06 sep 2007, 23:16

Je had de helft van 1 pakje in vieren moeten breken en op iedere hoek een stukje moeten leggen en over tien dagen de andere helft.
Je hebt veel te veel gebruikt, de leverancier had er een nederlandse gebruiksaanwijziging bij moeten leveren.Dat is mijn mening.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: api life var

Bericht door janmol1h » zo 09 sep 2007, 00:16

Bedankt voor jullie reacties. Van de 5 volken zijn er 2 die hun voer niet opnemen. A.s maandag zijn de 10 dagen om en verwijder ik de resten van het spul. Daarna invoeren en na het invoeren deel 2 van de bestrijding.
Er was inderdaad een italiaanse gebruiksaanwijzing bij. (zat niet in mijn lespakket indertijd [:)]
Dit omdat ik op vakantie ga en het invoeren klaar moet zijn voor die tijd.
Inderdaad: het hele jaar niks gedaan aan varroabestrijding. Deed altijd na het koolzaad en voor de lindedracht mierezuur: werd me afgeraden vanwege de residuen in de honing later......(zuurgraad te hoog)
Nou ja, hoop dat mijn moeren er nog zijn.......

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten