Fumidil B

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Els Kleijnendorst » za 02 aug 2008, 15:19

Wil nogmaals benadrukken dat ik absoluut geen anti-bioticum (of residuen van andere bestrijdingsmiddelen) in mijn honing wil hebben, want via de honing krijgen wij het immers naar binnen. 't Was dus een heel slecht idee.
Vind het daarom een goede zaak dat het niet meer in Nederland verkrijgbaar is.

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door jack » za 02 aug 2008, 17:53

Hallo Els
Kijk eens bij Imkerij Devo onder apotheek.
Groeten Jack

Piet Jager
Berichten: 2128
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Piet Jager » za 02 aug 2008, 21:53

"and that N. ceranae infection can be controlled with a specific antibiotic, fumagillin. Moreover, the administration of 120 mg of fumagillin has proven to eliminate the infection, but it cannot avoid reinfection after 6 months"

"en die ceranaebesmetting van N. kan met een specifiek antibioticum, fumagillin, onder controle worden gehouden. Verder is bij gebruik van 120 mg fumagillin gebleken om de besmetting te elimineren, maar het kan een herbesmetting na 6 maanden niet tegenhouden"

Els, of geen honing meer oogsten zou een alternatief kunnen zijn! En dan maar van lieverlee bestuivingsimker worden! Dat zou wel eens de trend kunnen worden!

!Piet

Els Kleijnendorst
Berichten: 976
Lid geworden op: zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Els Kleijnendorst » za 02 aug 2008, 23:20

Piet Jager schrijft: of geen honing meer oogsten zou een alternatief kunnen zijn!
Piet, de hoeveelheid nectar die bijen binnenbrengen is voor mij het rapportcijfer dat mijn bijen mij geven. Dus of ik ze bij een goede drachtplek heb geplaatst, ze niet teveel tegen hun zin in heb verstoord en ze van een goede behuizing heb voorzien.
Zou ik bovendien geen honing uit de volken halen, dan zullen mijn volken door ruimtegebrek tot half september blijven zwermen.

En ja, weer (gedeeltelijk) bestuivingsimker worden is ook een optie.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1962
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Tieme » ma 04 aug 2008, 16:15

Nog even over de nosema. Daarvan werd toch altijd gezegd dat bij voldoende goede stuifmeel het vanzelf over zou gaan. Zou dit bij N ceranae ook zo zijn?

Tieme

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Dirk Blanken » ma 04 aug 2008, 18:14

Misschien kan Romee van der Zee hier iets over zeggen.
Ongetwijfeld zullen volken die het rijk hebben minder last hebben van deze nosema cerana maar dat is mijn mening en Romee heeft zich hierin verdiept.
Dirk

dertiende

jeroenk
Berichten: 16
Lid geworden op: za 24 mei 2008, 23:24
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door jeroenk » ma 04 aug 2008, 23:40

Tieme schreef:
Nog even over de nosema. Daarvan werd toch altijd gezegd dat bij voldoende goede stuifmeel het vanzelf over zou gaan. Zou dit bij N ceranae ook zo zijn?

Tieme
Dag Tieme (en anderen uiteraard),

Inderdaad wordt dat over de Nosema Apis Zander (de goede oude Nosema waar wij natuurlijk met heimwee op terug gaan kijken) gezegd. Sluit echter niet uit dat de aanvoer van VERS (dat is n.l. het kriterium) stuifmeel net het volk over de goede rand wipt. Vrijwel alle ziekten die een volk om zeep helpen bestaan uit een komplex van faktoren. Haal 1 of enkele faktoren weg en het volk overleeft --- soms marginaal.

In de aanloop van de onderzoeken die de komende jaren op de rails staan bij ons, kwam (toevallig!) een mooie gelegenheid voorbij dat mechanisme eens nader te bekijken.

Op een aantal verspreide standen overleefden +/- 70 van de 110 volken. Negen daarvan met in April typische CCD-verschijnselen. Ten behoeve van het eksperiment werd een deel daarvan 'geholpen' te overleven.

Resultaat: Alle 'geholpen' volken overleefden, 50% van de rest. Overigens: statistisch waarschijnlijk nog niet verantoord!! De verwerking is namelijk winterwerk [:)] Maar het was wel een 'eye-opener'.

Parallel daaraan loopt echter een Nosema Ceranea danwel Apis Zander trajekt. Ook deze (lab- en statistische) verwerking is voor de winter.

Resultaten over de N. Ceranea zijn er nu nog niet, wel aanwijzingen dat onder het oog van de imker instortende volken toch geholpen kunnen worden. Niet voorbarig blij worden! Uiteindelijk moeten we als imkers de volken (lees: moeren) die vatbaar zijn voor ziekten toch kwijt. Maar als met een kunstgreep de volken toch kunnen overleven is dat misschien wel een klein aan te draaien 'moertje' voor de oplossing..

Voor wat het waard is...

Jeroen

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Ria van den Berg » zo 17 aug 2008, 23:20

Jullie weten intussen ook wel, dat er in Noord Amerika anders tegen antibiotica wordt aangekeken dan in Europa (maar zeker in de V.S. zijn ze bijna allergisch voor mierezuur). Wij gebruiken standaard elke herfst fumagiline in de eerste voerronde. Het is een antibioticum dat onder invloed van licht heel snel afbreekt, de afbraakprodukten schijnen ook nog werkzaam te zijn. Er is nog nooit fumagiline in onze honing gevonden. We hebben een jaar één stand niet behandeld en vonden daar prompt het volgend voorjaar nosema. Toch vonden we in 2007 nosema in wel behandelde volken, maar we wijten dit aan de sombere winter met veel sneuuw. Dit jaar was alles weer "schoon". Onze Machteld monstert elke twee weken 34 volken in onze thuisstand voor een onderzoek van het Beaverlodge Research Station (Stephen Pernal en Adony Melathopoulos). Het is deel van een onderzoek over heel Canada. Volgens de Beaverlodge mensen werkt fumagiline tegen N. ceranae. De honing stroomt binnen ondanks de extreme droogte.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Astrid Schoots
Berichten: 734
Lid geworden op: ma 07 apr 2003, 21:56
Imker sinds: 1994
Aantal volken: 6
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Netherlands
Contacteer:

Re: Fumidil B

Bericht door Astrid Schoots » di 19 aug 2008, 10:11

Ria van den Berg schreef:
(...) De honing stroomt binnen ondanks de extreme droogte.
vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca
Hoi Ria, leuk om te horen dat het goed gaat met jullie bijen, ondanks je laatste bericht over de wens om het bedrijf te verkopen..
Astrid

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten