Amper varroa's ...

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:
Amper varroa's ...

Bericht door Geert » zo 17 aug 2008, 11:11

Beste allen,

Door omstandigheden kon ik dit jaar niet zoveel in mijn bijen werken als vorig jaar en "heb ze dan ook maar wat laten doen". Ik heb maar een tweetal kasten en heb ze wel beide op de 30.000 cellen methode gezet. Er is niet gezwermd en het zijn twee mooie volken. De bijen zijn ook allemaal groot en er zijn amper kleine of onderontwikkelde bijen te vinden. In totaal heb ik de kasten dit jaar maar een stuk of vier keer geopend om te storen. Ze hebben wel zeer weinig tot geen honing op overschot verzameld, maar dat ligt eerder aan de omgeving. Ik heb nog een derde volk op een drachtrijke plaats staan en daar is wel honing in overvloed.

Vorig jaar was ik erg geplaagd door varroa, dit jaar zitten er amper in de kasten! Op natuurlijke wijze viel er amper één mijt in drie weken.
Na een eerste behandeling met mierenzuur, vielen er op één kast na één week een kleine 30 mijten ... Op de tweede kast een tiental.

Gisteren heb ik ter controle in één van de kasten die nog darrenbroed had, nog tientallen darrencellen geopend, in amper één cel vond ik één varroamijt. Het is dus duidelijk dat er amper mijten in de kasten zitten.

Iemand een verklaring? Ligt dit nu aan het geringe storen, het vele slechte weer, een andere broedmethode of gewoon toeval?

In elk geval begin ik nu wel in te winteren, want zoals gezegd: de kasten hebben echt niet veel reserve.

Vriendelijke groeten,

Geert

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Amper varroa's ...

Bericht door Oude Essink » zo 17 aug 2008, 17:17

In elk geval begin ik nu wel in te winteren
Zou ik ook doen en ik zou ze van de winter niet plagen met welk bestrijdingsmiddel dan ook; als zij volgend seizoen onverhoopt toch ruim in de mijten zitten, heb je deze er vlot grootdeels weer uitgevangen met de darrenraat methode; of je daarna weer gaat bestrijden, hangt van de alsdan ontstane situatie af. Het is zeer wel mogelijk, dat je zonder bestrijding een aantal seizoenen kunt imkeren.

Afbeelding

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Amper varroa's ...

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 17 aug 2008, 23:34

Geert,
waar ik nieuwsgierig naar ben is hoe je vorig jaar hebt behandeld en waneer en met wat?

JP

Geert
Berichten:27
Lid geworden op:wo 28 mar 2007, 07:04
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Amper varroa's ...

Bericht door Geert » ma 18 aug 2008, 09:43

Jelte:

Vorig jaar paste ik van alles toe ... vandaar mijn vermoeden dat ik "teveel" in de bijen heb zitten prutsen vorig jaar. Dit haar heb ik ze wegens omstandigheden (overlijden vader) niet veel kunnen bekijken en ik heb de indruk dat dat alleen maar in hun voordeel gewerkt heeft.

Vorig jaar:

- darrenraatmethode;
- verschillende keren mierenzuur behandeld in augustus;
- in het late najaar nog eens met oxaalzuur (en daar heb ik toen zelfs een volk door verloren).

Nog merkwaardiger is het volgende:

Mijn derde volk, is eigenlijk dat van mijn vader dat nog in het ouderlijke huis staat. Het is dàt volk dat enorm gefloreerd heeft dit jaar, maar ... dat volk was vorig jaar niet zo hard geplaagd door varroa, maar had er dit voorjaar wél vrij veel last van en ik vreesde het ergste voor dat volk. Dat volk is vorig jaar en dit jaar NIET behandeld tegen varroa en is explosief gegroeid, heeft minstens twee keer gezwermd, heeft intussen een nieuwe koningin aangemaakt en telde gisteren bij controle meer dan 6 volle ramen broed, loopt over van de bijen (amper darren) en had ongeveer 14 verzegelde ramen honing waarvan ik er acht heb meegenomen om te slingeren!
Ik heb er gisteren een mierenzuurbehandeling op gezet, maar ook daar verwacht ik niet veel varroa's te vinden omdat er daar op natuurlijke wijze géén enkele valt. Dat is des te merkwaardiger omdat er dit voorjaar wel waren.

Ook dat volk is echter dit jaar nauwelijks gestoord geworden, ik was zelfs te laat om de zwermen tegen te houden.

Groeten, Geert

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Amper varroa's ...

Bericht door Bart de Coo » ma 18 aug 2008, 10:24

Interessant Geert. Ik heb verschillende keren dit seizoen darrenraat verwijderd, met de ontzegelvork geopend en geen mijten gevonden. Onder drie volken op de thuisstand heb ik de schuiflades geplaatst met de bedoeling natuurlijk om te kijken hoe het staat met de mijtenval. na een week 2 volken schoon, 1 volk 2 mijtjes. Wonderlijk.

Ik heb vorig jaar na de heide met thymovar behandeld en rond 1 december gedruppeld met oxaalzuur.

Overigens ook geen enkele krabbelaar voor de kast en daar word ik helemaal blij van, want dat verschijnsel ging in 2006 vooraf aan een massale bijensterfte bij ons op de stal. In de winter 2006/2007 ging bij ons de complete verenigingsstal eraan, op een enkel volkje na. Daaraan voorafgaand zag je zo veel bijen over de grond voor de kasten scharrelen, dat het leek alsof er nesten van enorme mieren in de buurt waren. De grond glinsterde van de rondkruipende bijen.

Groet,

Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 23 gasten