3e behandeling met hive clean

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:
Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door marc » do 25 sep 2008, 11:04

Dag Gerard, als je iets test probeer je de voorschriften juist te volgen. Zo worden er voor de Nassenheider methode 3 behandelingen van 14 dagen voorgeschreven : de eerste direct na de honingafname (aug), de tweede na de inwintering, de 3e in oktober.
Ik heb het bij de eerste in aug., direct na de honingafname, al voor bekeken gehouden. Dit nog 2x herhalen is geen bijenliefhebberij meer.
Bij die behandeling na het slingeren heb je nog geen voederkrans boven het broed en ik twijfel er ook aan of een voederstrook tussen broed en mierenzuur wat uithaalt als je ziet dat het broed tot onder op de ramen (30 cm) afsterft !
Ik had nog geluk met de moeren, collega's die dit toepassen hebben ook regelmatig dode moeren.
Na vragen van enkele bevriende imkers test ik binnenkort een stootbehandeling met mierenzuur op enkele volken met veel mijten. Ik ga 's avonds een bierviltje gedrenkt in 10 ml MZ 65% op de onderlade plaatsen in volledig gesloten kast met verkleind vlieggat.
Normaal werkt dit enkele uren hevig en verdwijnt dan volledig. Ik wil nagaan wat het effect hiervan is op mijten, bijen en broed.

zoem zoem de bij
Berichten:121
Lid geworden op:di 20 sep 2005, 20:42
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door zoem zoem de bij » do 25 sep 2008, 12:37

marc,

Van mierezuur is de kans groter dan oxaalzuur op dode koninginnen ,nu met dit tijdstip is het geen aanrader ,zeker dat er imkers zijn die hun kast niet meer openen en zo de winter ingaan met moerloze volken.

peter

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door marc » do 25 sep 2008, 13:14

Er worden nogal wat vragen over gesteld, ik wil het daarom testen.
Oxaalzuur werkt veel minder agressief in op de bijen, maar op het beste tijdstip van behandelen (mid-winter wanneer zo weinig mogelijk broed anwezig is in het volk) zijn volken meer gebaat bij het dicht laten van de kasten.

Een vraag over het mijtenaantal in een volk :
Welke factor pas je rond deze tijd (nog volop gesloten broed) toe op de natuurlijke dagval om het totaal aantal mijten in het volk te ramen ?

(dit wijkt misschien te ver af, ik zet het daarom onder een apart item)

Bart Maes
Berichten:136
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 15:32
Locatie:Belgium
Contacteer:

Re: 3e behandeling met hive clean

Bericht door Bart Maes » zo 28 sep 2008, 13:42

Dag Marc, alles goed bij jou en de familie?
De geboorte van onze eerste is goed aan het komen, nog een kleine 10 dagen...
Een vraag over het mijtenaantal in een volk :
Welke factor pas je rond deze tijd (nog volop gesloten broed) toe op de natuurlijke dagval om het totaal aantal mijten in het volk te ramen ?
Iemand stelde die vraag ook al, ik weet niet of het ook op deze topic was? Daarom haalde ik er even mijn blauwe boekje bij, nl. de 'Varrao Destructor' uitgave van het Vlaamse Honingproject.
(naar Liebig, 2001)

Voor de periode van mei tot september bedraagt de omrekeningsfaktor 100 tot 300. Hoe sterker de aantasting, hoe lager de omrekening.
1 dode mijt/ dag = 1 x 300 = 300 mijten in het volk
100 dode mijten / dag = 100 x 100 = 1000 mijten in het volk

Voor de herfst en de winter bedraagt de faktor 500. Dan is er namelijk weinig of geen broed aanwezig en zitten alle mijten op de volwassen bijen.


met imkersgroet!
Bart

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten