Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:
Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door jjmvaningen » za 18 okt 2008, 21:02

Na het inwinteren (15kg/volk)heb ik m'n bijen behandeld met 3% oxaalzuur (oplossing in suikerwater 1:1), 30 ml per volk. Elk volk heeft nog broed in alle stadia. Na toediening wel een groter aantal dode bijen (mn de meest donkere, de afgeleefde?).
Na 1 week (11-10) was de mijtval totaal gemiddeld 266/volk (op een totaal van 11 volken). Na 2 weken (18-10) was het totaal gemiddelde 51/volk. met 1/3 aan witte mijten.
(n.b. stuifmeel wordt er veel gehaald).

vraag: is het slim om volgede week (26-10) de behandeling te herhalen?
(m.n. ingegeven om goede, mijtlose bijen de winter in te krijgen)

heidecap
Berichten:979
Lid geworden op:za 14 dec 2002, 22:21
Locatie:Netherlands
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door heidecap » za 18 okt 2008, 21:27

Jacques, je loopt al wat langer mee.

De vraag stellen is hem beantwoorden!

Thomas

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door jjmvaningen » za 18 okt 2008, 22:49

dag thomas,

het wat langer meelopen is waar,
inmiddels al weer 10 jaar met gemiddeld 10 inwinterolken/jaar.

vanaf vorig jaar (2007-2008) ben ik, mede naar jouw mening/advies,
afgestapt van de apistan op oxaalzuurbehandeling in de winter (december).
en dit jaar, op advies van onze lokale voorzitter, overgestapt
op oxaalbehandeling in sept/okt terwijl er nog broed aanwezig is.
(een mens is nooit te oud om te experimenteren).

blijft open de vraag, specifieker gezegd:
wat is de ervaring met oxaalbehandeling gedurende broedperiode, na de zomerbloei voorafgaande op de winter?

groet, jacques

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Bart de Coo » zo 19 okt 2008, 08:43

Jacques,

Ik vraag me af of imkers veel ervaring hebben met het gebruik van oxaalzuur op een moment dat dat door 'bijen et wur' nadrukkelijk wordt afgeraden. In de elektronische nieuwsbrieven en brochures die wij van ze ontvangen, staat telkens weer te lezen dat je oxaalzuur moet toepassen op momenten dat het volk broedloos is. Dat zijn, voor de goede orde, in beginsel 2 momenten per jaar: de zwermtijd en de (grofweg) de maand december.

De reden is natuurlijk dat oxaalzuur alleen de mijten doodt die zich op de bijen bevinden. De mijten die zich in het gesloten broed bevinden, blijven buiten schot.

Tot zover de elementaire kennis, dunkt mij.

Op dit forum heeft niemand minder dan Job van Praagh ook nog eens geschreven dat je oxaalzuur maar 1X per generatie mag toepassen. Dus je winterbijen tot 2X toe behandelen is niet slim, volgens Van Praagh.

Dat laatste is, zoals dat heet, een 'autoriteitsargument': een zeer bekende imker zegt het, dus het is zo. Maar je moet je als hobbyist toch ergens aan vastklampen, niet waar?

Dus hoe komen jullie en de lokale voorzitter er nou toch bij om de volken met oxaalzuur te behandelen als er nog broed is? Als dat alleen wordt ingegeven door experimenteerdrift, dan zou ik zeggen, laat die experimenten nou over aan Wageningen en Celle.


Groet,

Bart

Els Kleijnendorst
Berichten:976
Lid geworden op:zo 07 jan 2001, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Els Kleijnendorst » zo 19 okt 2008, 09:59

Ik ben een van diegenen die dit jaar in domme experimenteer drift [:I][:I][:I] mijn jonge volken, toen ze al wel open maar nog geen gesloten broed hadden, meende dat ik de volkjes wel met een oxaalzuur bedruppeling van veel van hun varroa kon ontdoen.
Dat ontdoen van die varroa is hopelijk gelukt, maar ook zeker 75% van het open broed moest eraan geloven.
Foutieve handeling dus en niet voor herhaling vatbaar. [V]

Gebruikersavatar
martin b
Berichten:634
Lid geworden op:do 27 dec 2007, 20:24
Imker sinds:1976
Aantal volken:20
Bijenras(sen):buckfast-bastaars
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door martin b » zo 19 okt 2008, 11:37

Els domme dingen doen we allemaal, ALEEN SLIMME MENSEN ZETTEN DAT OP HET FORUM. ZODAT ANDERE MENSEN HIER VAN KUNNEN LEREN. petje af.

martin

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door willem » zo 19 okt 2008, 12:07

Op dit forum heeft niemand minder dan Job van Praagh ook nog eens geschreven dat je oxaalzuur maar 1X per generatie mag toepassen. Dus je winterbijen tot 2X toe behandelen is niet slim, volgens Van Praagh.
En niet alleen volgens Celle(van Praagh) maar volgens alle Duitse instituten. Dr. Gerhard Liebig heeft een methode gepubliseerd onder de titel "Delen en Behandelen" in "Die Biene" van juni 2007.
In het kort komt het hier op neer: een volk wordt gesplitst door middel van een vlieger. Het deel zonder broed wordt behandeld met oxaalzuur.
Drie weken later is in het andere deel het broed uitgelopen en wordt ook behandeld met oxaalzuur. Daarna kan worden terugvereenigd.
Ik beschik wel over een vertaling van het artikel maar het is nogal lang.(drie A4-tjes)
Groeten, Willem

Bieboerke
Berichten:167
Lid geworden op:ma 17 jan 2005, 13:31
Locatie:Hansbeke
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door Bieboerke » zo 19 okt 2008, 17:04

willem schreef:
Op dit forum heeft niemand minder dan Job van Praagh ook nog eens geschreven dat je oxaalzuur maar 1X per generatie mag toepassen. Dus je winterbijen tot 2X toe behandelen is niet slim, volgens Van Praagh.
Reeds verschenen op dit forum op 23 maart maar er blijven dan toch maar ongelovigen.

"
Willem e.a.,
Oxaalzuur zorgt er ook voor dat het harde pantser van de bij, die haar toch ook beschermt tegen virussen en bacteriële besmettingen, week wordt door het invreten van het gebruikte oxaalzuur. Hoe meer men gebruik maakt van dat zuur hoe hoger de kans op besmetting van één of ander virus. Voor het ogenblik zijn zo'n twintig soorten virussen bij bijen ondekt waarvan vier gevaarlijk zijn voor onze bijen. (laatse Symposium bijenziekten te Gent)
Marco "

Gebruikersavatar
willem
Berichten:731
Lid geworden op:di 18 feb 2003, 21:23
Locatie:Hilversum
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door willem » zo 19 okt 2008, 17:36

Bieboerke schreef: Hoe meer men gebruik maakt van dat zuur (oxaalzuur) hoe hoger de kans op besmetting van één of ander virus.
Hoe gaat dat dan??
Groeten Willem

jjmvaningen
Berichten:1107
Lid geworden op:zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds:1998
Aantal volken:8
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling bij broed, handig of niet?

Bericht door jjmvaningen » zo 19 okt 2008, 18:33

Als bekend is dat oxaalzuur niet werkt in gesloten bloed, dan is het toch logisch om na 1 week opnieuw te druppelen en dit totaal 4 te doen (1e keer + 3x per week) zodat alle broed (inlopend en uitlopend) behandeld is.

Ik heb vooralsnog nog geen publicatie kunnen vinden die aangeeft warom deze werkwijze niet werkt/zou werken.

Wel "verhalen van":
- 1 generatie te gebruiken,
- oxaalzuur werkt niet meer na 5 dagen,
- het gaat ten koste van het broed,
- de virusbesmettingskans neemt toe,
- de bijen raken gedesorienteerd,
- wur raadt het af,
- alleen in de winter gebruiken,
- etc.

groet, jacques

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten