Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:
Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 13:15

Inmiddels is via de nieuwsbrief van Bijen(APENSTAART)wur de grote lijen van de uitkomst van het landelijke onderzoek (aangekondigd in Bijenhouden, maart) bekend geworden. Zie daarvoor de site van Bijen(APENSTAART)wur.
Ik vind dat deze uitkomsten zo belangrijk zijn voor ons imkers dat we er niet omheen kunnen deze gegevens hier te bediscussieren en ons voordeel ermee te doen.

Om de spits maar af te bijten deponeer ik meteen maar een aantal zaken hier. Voel u vrij om dit ook te doen!

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 13:18

Wel opmerkelijk is dat er zo veel monsters positief (36%) waren voor Melissococcus plutonius, de veroorzaker van Europees vuilbroed. Nog niet zo lang geleden werd deze ziekte als niet voorkomend in Nederland beschouwd. Tegenwoordig worden symptomen ook veel vaker bij ons gemeld door imkers, en treffen we herhaaldelijk klinisch zieke volken aan.
Met name hier op het froum is de laatste paar jaar voorgesteld om in een volk met (klinische verschijnselen van) EVB de moer te vervangen zodat het volk 'geneest'. Een methode die op zich werkt. Echter misschien zouden we dat niet meer moeten doen en dergelijke volken meteen moeten afzwavelen?

JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 13:20

Kalkbroed, veroorzaakt door Ascosphaera apis werd aangetroffen in 43% van de monsters. Best veel, maar toch ook niet verontrustend omdat het bijna nooit een echte plaag wordt, hooguit op te kille donkere bijenstanden.
Kalkbroed schijnt een afkoelingsziekte te zijn. In het begin van mijn imkersloopbaan 'knoeide' ik veel meer in mijn volken om en zag ik dit verschijnsel wel eens. Nu veel minder. Ook ik vind dat de helft van de volken besmet is, best veel.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 13:25

Nosema
Nosema werd aangetroffen in 88% van de bijenmonsters. Dus 12% van de bijenstanden waren vrij van Nosema sporen. Verder bleek dat slechts in 10% van de 170 monsters Nosema apis werd aangetroffen, de ons allen welbekende '˜normale' Nosema. In 87% van de monsters werd Nosema ceranae, de '˜nieuwe' Nosema gevonden. Ook als er geen recente uitbraak van Nosema geweest is, zijn sporen dus in het volk aanwezig. Maar dat hoeft ook weer niet te betekenen dat Nosema gaat uitbreken. Dat is afhankelijk van allerlei factoren die de conditie van bijen beïnvloeden, zoals goede dracht, schone raten, activiteit (bouwen enz.). Factoren die de imker kan beïnvloeden (zowel positief als negatief).
Momenteel is er op het forum een uitgebreide discussie gaande over de veroorzakers van Nosema. Ik had niet verwacht dat zo'n hoog percentage van de volken besmet waren met deze ziekte.
Hebben we op het forum al genoeg gediscusieerd wat precies de symptomen zijn van Nosema ceranae? In de praktijk zal het erop neer komen dat er geen verschillen zijn wat betreft symptomen met Nosema apis?

jp

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 13:27

De besmetting met DWV is lager dan we hadden verwacht. Het is samen met SBV het bekendste virus wat het herkennen van de symptomen betreft, alle imkers kennen de verkronkelde vleugels, en op zijn minst een plaatje van zakbroed.
Tja eerlijk gezegd ken ik de symptomen van zakbroed niet zo goed. Ik heb het zelden bij mijn eigen volken waargenomen. Misschien kijk ik niet zo goed. Graag reactie hierop.

jp

Piet Jager
Berichten:2128
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Piet Jager » wo 29 okt 2008, 17:05

De stem (mening/geloof) van het 'volk': Actieve polls

Als je Varroa/virussen en slechte varroabestrijding samen neemt is de indicatie 47%

Oorzaak verdwijnziekte?

Author Topic
Piet Jager
gepensioneerd redactielid

Wat is volgens U de meest voor de hand liggende oorzaak van de echte verdwijnziekte in het najaar?

1.Varroa /virussen
a. Parasiterend
b. Als inductor bij virusoverdracht
c. APV/ DWV
d. Picorna
e. Andere virus

2.Ziekten
f. Nosema
g. Tracheeënmijt
h. Andere

3.Stuifmeel
i. Tekorten
j. Kwaliteiten

4.Landbouwbestrijdingsmiddelen
k.

5. Slechte varroabestrijding
l. Geen
m. Onvoldoende
n. Te laat
o. Verkeerd
p. Teveel
q. Met niet-toegelaten middel
r. Met verboden middel

6.Genetisch
s. Ras-, stam-, lijngebonden
t. Weerstandsniveau
u. Veredelingspractijken
v. Selectie-methoden

7.Imkermethoden
w. Te gote volken
x. Te veel reizen
y. Te weinig nestvernieuwing

8.Klimaatverandering
z. Te lang doorbroeden

Results:
Varroa/virussen.....................[30%] 14 votes
Ziekten................................[7%] 3 votes
Stuifmeel..............................[4%] 2 votes
Landbouwbestrijdingsmiddelen...[9%] 4 votes
Slechte Varroabestrijding ........[17%] 8 votes
Genetisch.............................[15%] 7 votes
Imkermethoden......................[11%] 5 votes
Klimaatverandering..................[7%] 3 votes


---------------------------------------------------------------------
Total Votes: 46 counted »» Last Vote: 22/09/2008 15:51:21

!Piet

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jaap v.Popering » wo 29 okt 2008, 21:44

Jelte Pieter Dijkstra schreef:

Tja eerlijk gezegd ken ik de symptomen van zakbroed niet zo goed. Ik heb het zelden bij mijn eigen volken waargenomen. Misschien kijk ik niet zo goed. Graag reactie hierop.
Besmet broed zal normaal gedurende het voorpopstadium afsterven . Het broed veranderd na het afsterven van kleur, van wit naar geel en daarna naar donkerbruin .Bij zwaar besmette volken zal zakbroed gedeeltelijk resulteren in onafgedekte cellen .
Wanneer de larve sterft aan zakbroed , zal men ze uitgestrekt in de cel zien liggen, met een lichtjes opgeheven ,donker gekleurde kop.
Als de ziekte toeneemt , zal de huid van de larve taai en leerachtig worden en de larve kan gemakkelijk intact uit de cel worden verwijderd.

Bron : Honey Bee Diseases & Pests.

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 29 okt 2008, 21:54

Wie heeft wel eens flink last gehad van zakbroed in zijn volken??

JP

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Jaap v.Popering » do 30 okt 2008, 10:03

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Wie heeft wel eens flink last gehad van zakbroed in zijn volken??
Ik heb bij mijzelf meerdere malen zakbroed geconstateerd .

Ik geloof niet dat zo'n vraag eigenlijk erg zinvol is , omdat het visuele verschil tussen die virussen minimaal is .
Als men hagelschot in het broed ziet ,en de lucifer proef neemt ,denkt men maar aan twee uitslagen .bij draden Amerikaans vuilbroed , bij geen draden Europees vuilbroed maar er is nog zoveel meer .

Verder mis ik in de bovengenoemde stukjes de grote varoa druk , die de imkers zelf ook niet constateren .Zelfs een half jaar Amerikaans vuilbroed niet .

Als men dan zoals eerder voorgesteld een verplichte registratie in wil voeren, zou ik voorstellen om daar ook een GOEDE Imkercursis aan te verbinden , met een vak ziekte herkenning .

Jaap v P

Ria van den Berg
Berichten:357
Lid geworden op:vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie:Canada
Contacteer:

Re: Uitkomsten landelijke monitoring 2008 Bijen(APENSTAART)wur

Bericht door Ria van den Berg » vr 31 okt 2008, 20:36

Wij hebben een aantal jaren geleden zakbroed gekregen, vermoedelijk met de verzorgbijen van koninginnen. Die verzorgbijen maken we nu dood voordat koninginnen de koninginnebank ingaan, maar zo hadden we het niet geleerd. Het bleek later dat onze koninginneteler behoorlijk varroa had en we denken dat daardoor het virus zo opsprong. Het komt op in het voorjaar als de verhouding verzorgbijen/broed scheef is. Wij hebben hier een explosieve ontwikkeling in het voorjaar. In het begin hier zagen we veel meer kalkbroed, nu meer zakbroed.Maar ook dat lijkt de laatste jaren weer af te nemen. Het komt vnl. voor bij onze oude koninginnen. Als het heel erg is (op een aantal ramen meer dan een paar cellen)maken we het volk dood, verbranden de ramen met zakbroed en branden de kast etc. uit. In een minder geval verbranden we het raam zakbroed, geven het volk één of meer ramen gezond gesloten broed, maken de koningin dood en geven het volk een nieuwe. Als er een paar cellen zijn, kijken we het aan, is het bij de volgende controle nog aanwezig, vervangen we de moer. Het is vrij makkelijk te herkennen, je kan de larve, als een zakje uit de cel trekken.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten