Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door A.A. Staals » do 06 nov 2008, 00:28

Gerard Boswinkel schreef:
Een snelle uitbreiding is niet van invloed wel een eerdere start. Het aantal mijten in een volk is afhankelijk van het aantal aanwezige mijten en het aantal malen dat ze kunnen instappen. (opm. bij een snellere uitbreiding neemt juist de besmettingsgraad af.)
Helemaal mee eens. Echter aan het eind van het seizoen is het aantal mijten in het volk, doordat ze eerder zijn gaan broeden, wel groter. Dus meer beschadigde bijen en meer slechtere winterbijen.
Gerard
Aan het einde van het seizoen begint een nieuw seizoen. Voor mij ligt dat einde in de tweede helft van juli. Het nieuwe seizoen begint dan met drijfvoeren en varrao bestrijding. Op deze manier krijg je voldoende onbeschadigde winterbijen en dat heeft bij mij tot resultaat een uitval van 2%. Nu bij mijn laatste bestrijding minder dan 25 mijten per volk. Bij een niet eerder behandeld volk vielen er vele honderden. Mijn begin is schoon en ben wederom niet bang voor verliezen.

ad staals

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » za 08 nov 2008, 17:25

Hoi Ad en Marc,

Marc, jij schrijft:
In mijn ogen gaat het om een ingeburgerde kwakkel. Als je de oude literatuur erop naslaat, ga gerust terug tot 1800, dan vind je daarin al volken met vleugelgebreken. Je hoeft zo ver niet te gaan, iedereen heeft wel een Schotman in huis liggen. Ik raad je aan om punt 1597 over de broedziekten eens te lezen. Van varroa was er toen nog helemaal geen sprake !
Marc, helaas heb ik Schotman niet in huis liggen, dus kan ik het stukje niet lezen. Het boek dat ik wel in huis heb liggen (geleend overigens), is het boekje van Friedrich Pohl. Hij is in dienst van de 'Lebensmittelsüberwachungsdienst', zeg maar onze Voedsel en Warenautoriteit (VWA). Deze man heeft ik geloof Biologie gestudeerd aan de Universiteit van Groningen (NL) en heeft een grote bijdrage geleverd aan de bedrijfsmethode 'Bienenhaltung in der Rotation'. In zijn boek behandelt een andere microbiologisch onderzoeker (Elke Genersch) een paragraaf met als titel 'Varroa destructor als Überträger von Viruskrankheiten'. Misschien is het goed dat je dat hoofdstuk eens leest. Kern van haar betoog is dat de varroamijt voor een heel andere wijze van overdraging van virussen zorgdraagt.

Dat er andere vormen van vleugelgebreken bij de bijen voorkomen neem ik graag van je aan. Echter als er voor je kasten een waar legioen bijen marcheren die verkreukelde vleugels hebben, dan moet ik toch echt aan het DWV-virus en varroa denken.

Ad jij schrijft:
Aan het einde van het seizoen begint een nieuw seizoen. Voor mij ligt dat einde in de tweede helft van juli. Het nieuwe seizoen begint dan met drijfvoeren en varrao bestrijding. Mijn begin is schoon en ben wederom niet bang voor verliezen.
Ik ben vanmiddag bij mijn bijen geweest en heb de varroa's op de lade geteld. Deze lades heb ik vorige week zaterdag schoon gemaakt. Het resultaat is als volgt"
Bijenstand I:
Volk 1 18 mijten = 2,6 mijten/dag = ± 1300 mijten in het volk
Volk 2 9 mijten = 1,3 mijten/dag = ± 650 mijten in het volk
Volk 3 2 mijten = 0,3 mijten/dag = < 250 mijten in het volk

Bijenstand II:
Volk 1 3 mijten = 0.4 mijten/dag = < 250 mijten in het volk
Volk 2 0 mijten = 0 mijten/dag = < 250 mijten in het volk
Volk 3 0 mijten = 0 mijten/dag = < 250 mijten in het volk
Volk 4 13 mijten = 1,9 mijten/dag = ± 1000 mijten in het volk

Met bovenstaande getallen ben ik niet bang voor verliezen. Een aantal van deze volken krijgt in de winter nog wel een oxaalzuurbehandeling.

Groeten.....................

Gerard

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door marc » wo 12 nov 2008, 20:54

Gerard, je zegt :
Dat er andere vormen van vleugelgebreken bij de bijen voorkomen neem ik graag van je aan. Echter als er voor je kasten een waar legioen bijen marcheren die verkreukelde vleugels hebben, dan moet ik toch echt aan het DWV-virus en varroa denken
Ik heb geen weet van andere virussen dan DWV die misvormde vleugels veroorzaken, iemand anders misschien ?

Ik ben de laatste week op zoek gegaan naar de oudste teksten waar men het al had over bijen met misvormde vleugels en vond er eentje in The American Beejournal van ene zekere W.P. Henderson op 6 februari 1871, link : http://bees.library.cornell.edu/cgi/t/t ... set;seq=17 (rechterkolom bijna in het midden)

Om het gemakkelijker te maken : '...I have also seen wingless or deformed-winged bees, unable to fly, crawling on the ground near their homes...'

Je kan dit toch moeilijk blijven linken aan de varroa !
Wat wel nog steeds hetzelfde is : slecht (misvormd) ontwikkelde bijen door gebrek aan de nodige voedingstoffen (uit pollen) gedurende hun ontwikkeling.

Ria van den Berg
Berichten: 357
Lid geworden op: vr 24 nov 2000, 00:00
Locatie: Canada
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Ria van den Berg » do 13 nov 2008, 02:27

Ik heb geen weet van andere virussen dan DWV die misvormde vleugels veroorzaken, iemand anders misschien ?

Het is bekend dat tracheemijt gepaard gaat met "K wing virus". De onder en bovenvleugels staan van elkaar af als een K.

vanuit de Peace River Vallei, Ria van den Berg
leven op een imkerij in Canada : http://www.vandenbergfamily.ca

jack
Berichten: 81
Lid geworden op: wo 20 apr 2005, 20:43
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door jack » do 13 nov 2008, 17:24

In Schotman no. 1667 vliegspierontaarding.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Gerard Boswinkel » za 15 nov 2008, 17:37

Hoi Marc,

Nog even een laatste reactie van mij. Ik denk dat we dan onze (verschillende) standpunten wel uitgewisseld over varroa etc. Wat mij betreft kan deze discussie dan gesloten worden.

Jammer dat je het stukje, over die vleugelgebreken van mij gecopieerd hebt. Ik ben nl. in de veronderstelling geweest dat je dat bedoelde met je stelling (zie je eerdere bijdrage):
Als je de oude literatuur erop naslaat, ga gerust terug tot 1800, dan vind je daarin al volken met vleugelgebreken.
Aangezien ik Schotman niet in huis heb, kan ik niet zomaar raden wat er staat. Overigens blijken er dus ook nog andere oorzaken te bestaan waardoor deze vleugelgebreken ontstaan zie hiervoor de bijdragen van Ria en Jack. Overigens, zal uit die artikelen waarschijnlijk niet blijken of die vleugelgebreken door het DWV zijn ontstaan. Wie heeft het ook alweer gehad over een 'aangepast' uitleg van waarnemingen??

Jammer dat je ook niet even bent ingegaan op het onderzoek van Dr. Genersch. Voor de volledigheid zal ik haar stukje even hieronder citeren, zodat je ook haar tekst kunt lezen(pagina 11).
Varroa destructor als Überträger von Viruskrankheiten
Inzwischen hat es sich herumgesprochen, dass die Hauptgefahr von Zecken, einer Überfamilie innerhalb der Milben, für den Menschen nicht in dem kleinen Biss und dem bisschen Blut, das die Zecke abzapft, besteht, sondern darin, dass die Zecken gefährliche
Krankheiten übertragen: Borreliose (Bakterineninfektion) und Friihsommer-Meningoenzephalitis( FSME ;Viruserkrankung). Und was die Zecken für den Menschen sind, sind die Varroamilben für die heimischen Honigbienen.
[GB en op pagina 13]

Wie gefährlich sind Bienenviren und die Varroamilben.
Bisher sind ungefähr 20 verschiedene Viren aus Bienen isoliert worden' Die meisten dieser Viren verursachen in den infizierten Bienen keine sichtbaren Symptome, sondern fallen erst auf wenn einzelne Bienen an einer solchen Infektion sterben. In der Regel entsteht für das Volk kein grosser Schaden und es bricht aufgrund der Virusinfektion nicht zusammen. Man kann davon ausgehen, dass in den Jahrmillionen der gemeinsamen Evolution von Viren und Bienen beide ein Auskommen miteinander gefunden haben. Die Viren nutzen
zwar die Bienen als Wirt' aber sie lassen den Wirt leben, da nur so ihr eigenes Leben gesichert ist.

Gestörtes Gleichgewicht
Dieses Gleichgewicht ist seit der Einschleppung von Varroa destructor erstört, da die Milbe sich als Ectoparasit nicht nur von der Hämolymphe der Bienenpuppen und erwachsenen Bienen ernährt und dabei deren Immunsystem schwächt,sondern sich auch zunehemend als Überträger von Viren innerhalb eines Volkes und zwischen Völkern etabliert. Vor der Einschleppung der Milbe war der wohl häufigste übertragungsweg für Bienenviren innerhalb eines Volkes der oral- fäkale Route, d.h. über die Aufnahme von virushaltigen Futter oder das Entfernen von virushaltigen Kot.

Die Varroamilbe bringt nun ein völlig neue Art derübertragung ins Spiel: Sie kann die Viren beim Stechen und Saugen direkt in die Hämolymphe injezieren. Da die Hämolymphe samtliche Organe im Bienenkörper umrspült werden die Viren überall hin transportiert
und können theotisch all Gewebe und Organe infizieren. Es ist leicht vorstellbar dass das in der sich entwickelnden Biene im empfindlichen Puppenstadium besonders fatal sein kann.
Vandaar Marc dat de literatuur van voor de komst van de varroa niet meer representatief is.

Groeten....................

Gerard Boswinkel

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Oude Essink » za 15 nov 2008, 21:18

Even tussendoor, Gerard:
Als je de oude literatuur erop naslaat, ga gerust terug tot 1800, dan vind je daarin al volken met vleugelgebreken....
Aangezien ik Schotman niet in huis heb,
Mijn onvolprezen eerste druk van Schotman stamt uit het toch redelijk recente jaar 1943; teruggaand naar 1800 zul je aan andere schrijvers moeten denken.:D

Afbeelding

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Romée van der Zee » za 15 nov 2008, 21:48

Gerard Boswinkel schreef:
Hoi Marc,

Nog even een laatste reactie van mij. Ik denk dat we dan onze (verschillende) standpunten wel uitgewisseld over varroa etc. Wat mij betreft kan deze discussie dan gesloten worden.

.... geknipt

Gerard Boswinkel
Gerard, ik neem aan dat je niet de hele discussie bedoelt. Ik wil er nog op ingaan, maar het ontbreekt mij op dit moment helaas aan tijd.

Het werk van Genersch is belangrijk. Zij kon o.a. een associatie aantonen tussen de aanwezigheid van DWV in de kopjes van bijen en symptomen van een DWV infectie. Om die reden volgen wij in ons landelijk onderzoek haar protocol, en beschouwen een positieve uitkomst bij een monster als de uiteindelijke maat dat er sprake is van varroaproblematiek.
Romée

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door maartenkleijne » za 15 nov 2008, 21:55

De misvormde vleugels in de 19de eeuw bestonden al net als periodieke, mysterieuze verdwijnziekte, maar die kunnen niet door virussen zijn veroorzaakt want die waren destijds nog niet uitgevonden ... evenmin als varroa's trouwens.


gr,
maarten

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten: 3562
Lid geworden op: za 18 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Varroabestrijding in relatie tot bijensterfte

Bericht door Oude Essink » za 15 nov 2008, 22:01

Hoi Maarten,
virussen ...die waren destijds nog niet uitgevonden
is het woord "uitgevonden" niet een beetje verwarrend? liever: "gevonden" of "ontdekt".

Afbeelding

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten