Verdwijnziekte in 2011

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:
Verdwijnziekte in 2011

Bericht door graskees » vr 25 feb 2011, 12:42

Waarom lees ik weinig tot geen resultaten in 2011 wat betreft de verdwijnziekte?
Of moet ik dan ergens anders zijn?
Bij mij is het dit jaar verrassend goed gegaan. Andere jaren hield ik van de 7 volken er soms 3 tot 4 over.
Dit jaar heb ik met 60ml mierenzuur onder het volk gewerkt.
Het resultaat is dat er gedurende de winter, voor het eerst, geen volken zijn verdwenen.
Alleen was er in sept./okt/ 1 zwak volk verdwenen.
Ik pak de kasten wel altijd in met tempex tegen de zijkant en onder de plank.
Hoe is het bij anderen?

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten:3582
Lid geworden op:di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1974
Aantal volken:3
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:hilversum
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte in 2011

Bericht door maartenkleijne » vr 25 feb 2011, 19:45

de resultaten van sterfte winter 2010/2011 worden pas in de loop van het voorjaar bekend, denk ik.
gr,
m

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte in 2011

Bericht door Oude Essink » za 26 feb 2011, 11:21

Ik vind het verwarrend, dat jullie wintersterfte en verdwijnziekte door elkaar haspelen. :naughty:

Afbeelding

graskees
Berichten:38
Lid geworden op:ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte in 2011

Bericht door graskees » za 26 feb 2011, 11:40

Hallo, ik bedoel ook wintersterfte cq. het verdwijnen van volken.Andere jaren vond ik volken ergens achter een plank dood.
Of de bijen lagen op het gaas en staken nog half in de raten. Altijd was er ruim voldoende voer aanwezig.
Gelukkig is dat dit jaar voor het eerst niet het geval. Ik vroeg mij af hoe dat bij anderen is.
Ligt het aan het weer of heb ik gewoon een keer geluk gehad.Of de juiste behandeling.
Overigens heb ik dit keer alle kantramen gewoon laten zitten.
Wel heb ik de temperatuur weer gevolgd met mijn thermokoppels op de dekplank.
Kan ik meteen zien of er wat fout is.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte in 2011

Bericht door Wim Joosten » za 26 feb 2011, 19:02

graskees schreef: Ik pak de kasten wel altijd in met tempex tegen de zijkant en onder de plank.
Hoe is het bij anderen?
Ik ben vandaag naar de studiedag in Ter Apel geweest en daar gaf dr. Markus Holt een lezing. Het volgende werd daar onder andere in gesteld:
Het goed isoleren van bijenkasten kan een averechts effect hebben. Door het goed in te pakken wordt het warmer in de kast en zal er navenant ook meer broed komen. Dus heeft het volk ook meer voer nodig voor het verzorgen van het broed en daarmee een risico van niet genoeg voer voor de hele winter. Bovendien moeten de bijen de kast uit om water te halen terwijl het buiten misschien wel eens te koud kan zijn. De bijen zelf zullen ook meer voer opnemen en zullen dus ook meer moeten ontlasten. Als het te koud is kunnen ze de kast niet uit en of ze houden het op of ontlasten in de kast wat het risico van nosemabesmetting doet toenemen. Bovendien wordt het ook vochtiger in de kast waardoor meer schimmelvorming. Bovendien doordat er meer broed is, zal er ook de varroabesmetting toenemen met alle gevolgen van dien.
Het beste is om de bijen te laten overwinteren met een open gaasbodem. De gezond volk kan dan prima overwinteren en heeft geen last van de kou.
Met vriendelijke groet,
Wim

Robbert
Berichten:326
Lid geworden op:di 08 jul 2003, 13:24
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte in 2011

Bericht door Robbert » zo 27 feb 2011, 13:59

Wim Joosten schreef:open gaasbodem
Is dat nou een bodem zonder gaas of een bodem met gaas wat open is? Gaas is toch altijd open?
Dus waarom niet gewoon een gaasbodem. Als je bedoeld zonder varroalade, want dat wordt natuurlijk bedoeld, kun je beter zeggen: "Zonder varroalade" of ben ik nou heel vervelend aan het doen? :lol:

Wel heb ik een serieuzere opmerking over die "Open gaasbodem" en dat is het feit dat als je een "open bijenstal" hebt dan kun je veel last hebben van wind en die slaat dan de kasten in. Ik heb daarom net voor de winter, aan de hand van de opmerkingen en adviezen op het forum, twee keer gewisseld en uiteindelijk besloten om de lade's te laten zitten. Het was meer zo van niet, wel, niet, wel laten zitten.

Gebruikersavatar
Wim Joosten
Erelid
Berichten:2755
Lid geworden op:do 09 okt 2003, 16:26
Imker sinds:2003
Aantal volken:1
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Beilen
Contacteer:

Re: Verdwijnziekte in 2011

Bericht door Wim Joosten » zo 27 feb 2011, 14:04

:D Oké. Ik heb een gaasbodem en deze kan ik dicht doen, dus vandaar open gaasbodem.
Met vriendelijke groet,
Wim

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten