Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Bok
Berichten: 368
Lid geworden op: ma 25 aug 2008, 18:26
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bok » ma 14 mar 2011, 22:26

Wat mij opvalt is dat bij een imker of heel veel dood gaat of bijna niets. De ene grote imker heeft bijna geen sterfte en de ander is bijna al zijn volken kwijt. Vorig jaar bleek dit gewoon aan het voer van het inwinteren te liggen.... Om dan van 10% naar 30% sterfte te gaan betekend het dat 4 grote houders geen last hebben en dat er 1 last heeft van veel sterfte.
Kan het niet zijn dat een één of andere club met getallen aan het googelen is gegaan en dat het allemaal wel meevalt.

Nog een gedachte. Is ooit de invloed van KI onderzocht........... Wat wij met bijen uitvreten vraagt toch om instorten van volken.
groet,

Peter

Gebruikersavatar
willem
Berichten: 731
Lid geworden op: di 18 feb 2003, 21:23
Locatie: Hilversum
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door willem » ma 14 mar 2011, 22:51

Bok schreef:Nog een gedachte. Is ooit de invloed van KI onderzocht...........

----------------------- ?
Wat wij met bijen uitvreten vraagt toch om instorten van volken.

Dus toch de schuld van de prutsende imker.
Groeten, Willem :violin:

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 mar 2011, 09:12

Bok schreef: Kan het niet zijn dat een één of andere club met getallen aan het googelen is gegaan en dat het allemaal wel meevalt.
.
Bij mij mag je in elk geval komen controleren .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » di 15 mar 2011, 09:28

Jaap v.Popering schreef:Ook ik woon en leef in een gebied waar landbouw Tuinbouw en bloemzaad vermeerdering plaatsvind , ik denk dat elke vierkante meter van deze percelen meerdere malen per jaar met weet ik allemaal waarmee zij bespoten worden , heb ook geen banden met Bayer of wat dan ook , heb 74 volken ingewinterd en zij leven allemaal :D .

Ik zou ook best willen dat er wat minder van die troep gebruikt gaat worden , ik denk dat niemand daar gelukkig mee is . maar zoals marc al schrijft bij goed gebruik gaat er geen enkel volk aan dood .
Jaap, ik geloof je direct. Zembla is natuurlijk niet in staat om in een uitzending de oorzaak van bijensterfte aan te tonen. Wat ze wel hebben aangetoond is dat jouw verhaal klopt, maar die van jossmits ook. En dat wetenschappelijk onderzoek gecorrumpeerd is of onder invloed van belangen niet wordt uitgevoerd/onder de pet gehouden.

Eea is het gevolg van de in de jaren tachtig onder druk van bezuinigingen grote toename van de derde geldstroom. De overheid trok zich verder terug en onderzoek moest relevant worden ten koste van meer fundamenteel onderzoek, dat heeft niet tot maatschappelijk relevant onderzoek geleid, maar enkel tot onderzoek dat economisch relevant is. Een kortzichtigheid die juist in de huidige politieke constellatie nog verder gaat. Nederland kennisland is een wassen neus als je dat overlaat aan de markt met haar korte termijn winstmaximalisatie.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Albert Stoter » di 15 mar 2011, 09:34

Jaap v.Popering schreef:
marc schreef:
En om bij het onderwerp te blijven : nergens in België wordt er zoveel gespoten en neonicotinoïdes gebruikt als hier in volle Haspengouwse fruit- en akkerstreek !
Zijn al die chemische producten goed voor de bijen ? absoluut niet
Gaan er bijen aan dood ? ja met de honderden
Gaat een sterk volk daaraan dood ? neen
Ik ben imker en heb geen banden met Bayer of wie dan ook, ik observeer alleen maar omdat ik tussen de bijen leef.
Ook ik woon en leef in een gebied waar landbouw Tuinbouw en bloemzaad vermeerdering plaatsvind , ik denk dat elke vierkante meter van deze percelen meerdere malen per jaar met weet ik allemaal waarmee zij bespoten worden , heb ook geen banden met Bayer of wat dan ook , heb 74 volken ingewinterd en zij leven allemaal :D .
Dergelijke observaties beïnvloeden mij persoonlijk meer dan allerlei overtuigingen en verwijten (verdachtmakingen) richting personen die ik hier eerder heb gelezen.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » di 15 mar 2011, 10:23

Zit net de nieuwsbrief van Bijen@wur te lezen. Tjeerd Blacquière lijkt zich - zij het zeer impliciet - te verweren tegen de aantijgingen. 'Als je gewoon even naar de cijfers kijkt,' lijkt hij te zeggen, 'dan zie je dat de belangrijkste oorzaak voor de wintersterfte gelegen is in een verkeerde bestrijding van de varroamijt.' Lees het en oordeel zelf.

Nu kun je op je kop gaan staan en 80X de horlepiep gaan dansen, maar daar lijken Tjeerd en de zijnen toch zacht gezegd een punt te hebben.

Rest nog de vraag waarom de Bijen@wur zo gemakkelijk voorbij gaat aan andere mogelijke oorzaken. Bijen@wur maakt door de uitzending op mij een gemakzuchtige indruk en de overheid nog veel meer. Daar zit voor mij de irritatie. Omgekeerd had Bonmatin ook best wat steviger aan de tand gevoeld mogen worden door de Zembla-redactie: hoe wist hij eigenlijk zo zeker dat pesticiden zo'n belangrijk probleem zijn? Blacquière komt toch aanzetten met nogal overdonderend cijfermateriaal, zou ik zo zeggen. Maar waarom beet hij dan niet wat feller van zich af tijdens de tv-uitzending? Of heeft Zembla inderdaad die stukken eruit zitten knippen en de pijnlijkste stukken uitgezonden?

Maar dat de varroamijt een zéér belangrijke rol speelt, om niet te zeggen de belangrijkste rol speelt in de massale sterfte van bijen, althans in Nederland, dat lijkt als een paal boven water te staan. Dit is in overeenstemming met wat de laatste spreker op de Apisticus Tag in Münster zei - ik ben zijn naam even kwijt. Hij liet allerlei meetresultaten zien van allerlei bijenstanden. Je komt in zo'n volk werkelijk de meest uiteenlopende chemische rotzooi tegen - heel veel cumaphos overigens. Het verband tussen die stoffen en massale sterfte kon niet aangetoond worden. Het verband tussen varroa en massale sterfte echter wèl. Hij zei ongeveer: 'Wie nog steeds denkt dat de varroa er niets mee te maken heeft, leeft werkelijk in een andere wereld dan ik.'

Ik moet er gelijk bij zeggen dat hij zijn voordracht begon met te vertellen wie de financiers waren van zijn onderzoek. Daar zat Bayer inderdaad tussen, weet ik nog. Hij probeerde de kritiek voor te blijven door erop te wijzen dat alle resultaten vrij ter beschikking waren en beoordeeld waren door derden. Wat een nauwelijks hoorbaar gemor in de zaal tot gevolg had.

Zou het de onderzoekers nog eens lukken om de rol van pesticiden in het verhaal duidelijk te maken? Ik hoop het. Het zou heel fijn zijn als de leveranciers van pesticiden zich niet met dit onderzoek zouden bemoeien. Wie betaalt?

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » di 15 mar 2011, 10:31

Bart, om even een analogie met het voorbeeld van Romee te maken. Je gaat niet dood van HIV, maar van een longontsteking. Als we de longontsteking verhelpen ga je dus niet dood, maar blijft wel verzwakt door de HIV. Als we de varroa bestrijden terwijl we eigenlijk (ook) de pesticiden zouden moeten bannen ben je met symptoombestrijding bezig. Daarnaast zijn er vele andere goede redenen om de neonicotiden voorlopig in de ban te doen. Maar voor de imkerij geldt dat er veel meer volken ten gronde gaan sinds introductie van de neonicotiden. Ook al helpt varroabestrijding.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door A.A. Staals » di 15 mar 2011, 11:14

Jeroenvt schreef: Daarnaast zijn er vele andere goede redenen om de neonicotiden voorlopig in de ban te doen. Maar voor de imkerij geldt dat er veel meer volken ten gronde gaan sinds introductie van de neonicotiden. Ook al helpt varroabestrijding.
Er kunnen best goede redenen bestaan om neonicotinen niet te gebruiken maar dat heeft dan niets met onze bijen te maken.
Voor de imkerij geldt dat er veel meer volken ten gronden gaan sinds Apistan resistentie is opgetreden. Niet door introductie....! Als dat de reden is zou varroabestrijding niet helpen. Bovendien wordt niet overal b.v. in stedelijk gebied dit gif gebruikt. Toch gaan daar ook volken dood.

Wat door PPO bijen wordt gezegd: Vroege (direct na de linde) bestrijding van varroa resulteert in geen sterfte. Dit kan ik volledig onderschrijven.
De normale wintersterfte is bij mij ook nooit hoger geweest dan een paar procent.

Zij die dezelfde ervaring hebben mogen dit ook wel laten horen. Alleen negative reacties gaat ook vervelen.

ad staals

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » di 15 mar 2011, 11:26

Ad,

Dat veronderstelt één oorzaak en dat is denk ik tekort door de bocht gezien de ervaringen van Franse imkers. Maar daar gaat het helemaal niet over. Het gaat erom of we genoeg hebben aan onze ervaringen als imker en met welke andere imkers je spreekt of op andere wijze contact hebt. Of is er behoefte aan gedegen onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek. En zijn de toetsingen die leiden tot toelating van pesticiden voldoende in orde. Ik twijfel daar sterk aan.

Overigens dateren meldingen van resistentie tegen apistan (2000) al van voor de CCD-meldingen (2006) die ongeveer begonnen met introductie van neonicotiden. Dus het kan allebei waar zijn tot het onderzocht is.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » di 15 mar 2011, 11:48

Als we de varroa bestrijden terwijl we eigenlijk (ook) de pesticiden zouden moeten bannen ben je met symptoombestrijding bezig.
Daar is wel iets tegenin te brengen. Redeneer even met mij mee.

De massale sterfte wordt veroorzaakt door allerlei virussen, zoals het 'deformed wing virus'. Maar dit is slechts een symptoom. De diepere oorzaak is de varroamijt, die de volken kwetsbaar maakt voor virussen. Maar dit is slechts een symptoom. De diepere oorzaak is het gebruik van pesticiden die de weerbaarheid van de volken aantast. Maar dit is slechts een symptoom. De diepere oorzaak is het winstdenken op korte termijn van het bedrijfleven, in casu Syngenta, Bayer, BASF of Monsanto. Maar dit is slechts een symptoom. De diepere oorzaak is de toenemende vraag naar goedkoop voedsel. (...)

En zo kun je wel aan de gang blijven. Symptomen zijn zelf ook weer diepere oorzaken en vice versa.

Dat het gebruik van pesticiden inderdaad leidt tot het bovenstaande, is verder nog allerminst beslist, begrijp ik. Ook dat is iets wat je Zembla zou kunnen aanwrijven: voor de redactie was het gebruik van pesticiden als belangrijkste oorzaak voor massale bijensterfte een uitgemaakte zaak, terwijl dat helemaal niet zo is. Ergo: Blacquière moest hangen.

Kortom, het wordt hoog tijd dat ook Nederland actief gaat meedoen aan onderzoek naar de rol van pesticiden in de massale bijensterfte en het zou heel fijn zijn als staatssecretaris Bleker ook eens naar iemand anders luistert, dan naar een HBO-stagiaire uit Wageningen.


Groet,


Bart

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten