Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » di 15 mar 2011, 12:05

Ik zou de uitzending nog eens terug moeten zien of Zembla stelt dat pesticiden de oorzaak zijn. Volgens mij hebben ze dat niet zo gezegd, en hoor/wederhoor toegepast. Anyweg, met je laatste zin ben ik het eens.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 mar 2011, 13:08

Jeroenvt schreef:Ad,



Overigens dateren meldingen van resistentie tegen apistan (2000) al van voor de CCD-meldingen (2006) die ongeveer begonnen met introductie van neonicotiden. Dus het kan allebei waar zijn tot het onderzocht is.
Daar wil ik toch even op inhaken , heb mijn boekje eens geraadpleegd en ik heb in 2002 melding gemaakt van een besmetting van het ( D.W.virus ) of in het Nederlands het misvormde vleugel virus . Veel later is men dit ( C.C.D ) gaan noemen . Er is destijds ook door de Ambrosiushoeve resistentie tegen Apistan ( Fluvalinaat ) vastgesteld .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 mar 2011, 13:15

Bart de Coo schreef:
Kortom, het wordt hoog tijd dat ook Nederland actief gaat meedoen aan onderzoek naar de rol van pesticiden in de massale bijensterfte en het zou heel fijn zijn als staatssecretaris Bleker ook eens naar iemand anders luistert, dan naar een HBO-stagiaire uit Wageningen.


Groet,


Bart
Dan zou ik voorstellen om helemaal opnieuw te beginnen en de onderzoeken van onze oosterbuuren ( zeker na deze commotie ) er bij te betrekken of die opdracht voor een onpartijdig onderzoek te geven .

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door jossmits » di 15 mar 2011, 13:26

Na Apistan gebruiken we toch andere produkten, zijn die minder effectief? Ik heb de indruk van niet.
En hoe zit het dan in de beginjaren van de varroa, toen er nog geen bestrijding was. Toen was er toch geen sprake van massale sterfte.
Als je de schuld wilt geven aan de varroa dan moet je eerst aantonen dat er nu door de bijenhouders niet aan serieuze varroabestrijding wordt gedaan. Dat is een beschuldiging die ik niet voor mijn rekening zou willen nemen. Er zullen best imkers zijn die er met de pet naar gooien, maar het leeuwendeel probeert de varroa effectief te bestrijden.

Jos

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 mar 2011, 13:53

jossmits schreef:Na Apistan gebruiken we toch andere produkten, zijn die minder effectief?
Ja
En hoe zit het dan in de beginjaren van de varroa, toen er nog geen bestrijding was.
Er was vrij snel een middel toegelaten Perizine ( cumaphos ) maar destijds waren de virussen nog niet op de Varoamijt overgestapt
Als je de schuld wilt geven aan de varroa dan moet je eerst aantonen dat er nu door de bijenhouders niet aan serieuze varroabestrijding wordt gedaan.
Het ontbreekt enkel aan effectieve toegestane middelen .

Jaap v P

aat rietveld
Berichten: 3
Lid geworden op: wo 03 apr 2002, 18:54
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door aat rietveld » di 15 mar 2011, 15:41

het rapport van de VN / UNEP blijft het lezen waard ....voor de meningsvorming, naast alle andere info, is het goed dit te lezen:
http://www.unep.org
Global bee colony disorders and other threats to insect pollinators
aat

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » di 15 mar 2011, 16:03

aat rietveld schreef:het rapport van de VN / UNEP blijft het lezen waard ....voor de meningsvorming, naast alle andere info, is het goed dit te lezen:
s
Aat

Het zal allemaal waar zijn en van plaats tot plaats verschillen . Maar...Verklaar mij eens een keer , hoe het komt dat ik in zo'n gebied ,en met die hoeveelheid sinds 2002 GEEN noemenswaardige Bijensterfte geconstateerd heb ????.

Jaap v P

Verheul
Berichten: 1
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 20:19
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Verheul » di 15 mar 2011, 20:33

Ik geloof niet dat iemand dit al genoemd heeft, maar de WUR is met een statement gekomen.

http://www.wur.nl/NL/onderzoek/Research ... uderij.htm

Ik vind dat Blacquière in de Zembla-uitzending wel erg aan de schandpaal genageld wordt, terwijl hij volgens mij helemaal niet zegt dat de CCD niet aan pesticiden kan liggen, maar dat zijn onderzoeksgroepje zich daar niet zo op richt vanwege een beperkt budget. Heb ook de indruk dat Zembla hem slachtoffert omdat hij weinig publicaties op zijn naam heeft staan. Ik ben echter geen wetenschapper en kan makkelijk misleid worden door getallen en beweringen, zowel die van de WUR als van Zembla als van Bayer en consorten, maar volgens mij hoeven weinig publicaties je onafhankelijkheid en kwaliteit als onderzoeker niet in de weg te staan.
Vragen stellen rondom onafhankelijkheid van onderzoek lijkt me verder altijd gezond. Snijdt het voorbeeld dat ik op imkerplatform.nl vond hout?
http://www.imkerplatform.nl/component/c ... -op-zembla

nhl_bit
Berichten: 54
Lid geworden op: ma 30 jun 2008, 20:54

Re: Zembla

Bericht door nhl_bit » di 15 mar 2011, 23:20

Els Kleijnendorst schreef:Factoren waar de bijen zich na verloop van tijd aan zullen aanpassen. Aan landbouwgif of –beschermingsmiddelen zullen zij zich niet kunnen aanpassen
Aanpassen aan gif, onze vijand de varroa mijt kan het wel ;)
En wat Romee van der Zee zegt in Zembla uitzendeing ; een patient met HIV besmet gaat dan dood door bv een longontsteking.
Angst aanjagen = :evil:

Gebruikersavatar
rogi
Berichten: 2
Lid geworden op: di 15 mar 2011, 21:52
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door rogi » di 15 mar 2011, 23:48

Ooit van guttatie vocht gehoord en een proefje gezien?
Kijk deze link.

http://www.youtube.com/watch?v=e8Nsn4KvjwM&fmt=18

zie ook topic: http://www.imkerforum.nl/phpbb/viewtopi ... 83&p=60405

groetje Rogi

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten