Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 mar 2011, 09:32

Ik zou mij diep schamen wanneer ik aan zo'n uitzending had meegewerkt , zie foto .je moet maar willen om met zo'n raat ( koolzwart ) en waar is de gordel met voedsel die in zo'n raat behoort te zitten ?? ( zou het honger geweest kunnen zijn ? ) , en dan verklaren dat het van het vergif op de sportvelden is :oops: Ook Romée verklaart met hetzelfde gemak dat gif de oorzaak zal zijn , dan dat zij enkele jaren terug verklaarde dat ; Nosema ceranea de oorzaak was .

Het totaal is enkel in elkaar gezet om de gewasbeschermingsmiddelen in een zwart gat te plaatsen en niet om de Imkerij te helpen . Kortom ik vind het een schandalige uitzending

Afbeelding

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 mar 2011, 09:37

Els Kleijnendorst schreef:
Over een paar weken ga ik namelijk vlak bij die Wassenaarse golfvelden waarover werd gesproken een bijenstand voor mijn bijen maken. Na de volgende winter zal ik dus kunnen constateren of er bij die volken weer een toename van CCD is.

Els
Els
Ga daar maar gerust staan , ik heb nog nooit bijen op gras zien vliegen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » zo 13 mar 2011, 10:06

Ga daar maar gerust staan , ik heb nog nooit bijen op gras zien vliegen .
Hoe naïef gedacht. Bijen halen immers overal water waar het beschikbaar is, dus zowel dauwdruppels als guttatievocht op kiemplanten. Imidacloprid komt dus gemakkelijk in de bijenvolken binnen.

Zembla heeft een goede uitzending gemaakt, waarin eindelijk Tjeerd Blacquière in zijn ware gedaante wordt getoond. Zijn onbenullige uitspraken over oudere imkers die gebrek aan kennis zouden hebben en maar wat aanrommelen ben ik nog niet vergeten. Zijn onderzoek is even onbenullig, namelijk zeer onvolledig. Hij is bovendien sterk financieel gebonden aan de pesticiden-makers als Bayer en consorten. Aan zijn integriteit moet m.i. ernstig getwijfeld worden. De onvolledige/onjuiste rapporten van zijn goedkope HBO-stagiaire worden nu door den Haag gebruikt als norm. De belangen van Bayer moeten kennelijk koste wat kost worden gediend en niet die van de natuur.
Wat een hypocriete zooi ................ incl. staatssecretaris Bleker en het gehele ministerie van landbouw.
Prof. Bonmatin heeft gelukkig zijn eigenwaarde behouden. Daar kan ik meer respect voor hebben.
Laatst gewijzigd door wilde op zo 13 mar 2011, 11:00, 3 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » zo 13 mar 2011, 10:39

Bart de Coo schreef:Ik zou het diep, diep betreuren als wij naar aanleiding van de Zembla-uitzending zouden besluiten om te gaan twijfelen aan de integriteit van Blacquière. Het zou nog erger zijn als wij ons vertrouwen in bijen@wur zouden opzeggen.

Ik ben erg bang voor een verziekte sfeer in imkersland.

Laten wij telkens even tot 10 tellen en even onze kop onder de kouwe kraan steken, voordat we iets gaan roepen op het forum.

Ik was net bezig met een reactie te schrijven, maar ik dacht, laat maar zitten. Ik kan de woorden niet vinden. Man, man, man, wat werd Tjeerd gekruisigd.
O, sorry hoor, maar de tunnelvisie van Blacquière zit me al veel langer dwars dan vanwege deze uitzending. Ik voel helemaal niet de behoefte om de rijen te sluiten en bij voorbaat de Wageningen/Duitse kant als de juiste te accepteren. De rol van de NBV, ook met hun afvaardiging in de ctbg, in deze heb ik ook op het forum al eerder bekritiseerd en de uitkomst van de Zembla documentaire kan toch niet nieuw worden genoemd. Er bestaat op dit vlak geen eenheid die jij verondersteld. Ik zeg ook niet dat gif als enige boosdoener kan worden aangewezen. Maar de ontkenning van WUR en NBV doen geen recht aan de feiten en daar mag Blacquière best op worden aangesproken.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

beethere
Berichten: 233
Lid geworden op: za 29 apr 2006, 23:52
Imker sinds: 1984
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): bastaard/Buckfast
Locatie: Woubrugge
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door beethere » zo 13 mar 2011, 10:42

Ik heb de uitzending ook bekeken....
Erg suggestief; de kwaliteit van onderzoek leek alleen samen te hangen met het al of niet publiceren van onderzoek in wetenschappelijke tijdschriften (ik weet nog van de hype rond koude kernfusie; ruim over gepubliceerd dus dat zal wel waar zijn :lol: )en de manier van financiering.
Net zoals de ene onderzoeker alleen naar ziekten ed kijkt; kijken andere onderzoekers alleen naar gewasbeschermingsmiddelen.
In de uitzending van gisteren leek het erop dat de makers van het programma ervan overtuigd waren dat de gewasbeschermingsmiddelen de oorzaak waren.
Diegenen die aan ziektes dachten werden aan alle kanten onderuitgehaald, de anderen werden weinig kritisch bejegend.
Mijn vrouw heeft helemaal niets met bijen/bijensterfte, en die viel erbij in slaap. :D

Johan

Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » zo 13 mar 2011, 10:48

Erg suggestief
Er is niets suggestiefs aan de vraag of een wetenschapper (althans iemand die zich zo noemt) recent en/of in de laatste jaren relevant onderzoek heeft gepubliceerd dat door collega's is getoetst. De score van Tjeerd was nul, ja misschien 1 x door Sjef van der Steen. Hoe droevig mager is dat alles en de NBV gaat hiermee in zee. Dan heb je je lezers toch heel wat uit te leggen, maar dat is nog nooit gebeurd. We moeten wél alles weten over aardbeirassen en onderstammen van peren; ook eindeloos hetzelfde verhaal over behandeling van de volken, alsof we allemaal beginners zijn. De eenzijdige blik op alleen varroamijten en virussen wordt zo zachtjesaan verwijtbaar.
Laatst gewijzigd door wilde op zo 13 mar 2011, 10:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Albert de Wilde

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Bart de Coo » zo 13 mar 2011, 10:51

Toch spelen die imkers natuurlijk wel degelijk een rol in het verhaal. Misschien was dhr. Van der Poel inderdaad wel degelijk iets aan te wrijven, getuige de foto van Jaap. Of die aanrommelende imkers dan ook meteen 65+'ers zouden zijn, is vers twee. Ik denk dat aanrommelen niet zo heel veel met iemands leeftijd te maken heeft. Daarvoor mag Tjeerd inderdaad op de vingers getikt worden.

Voor het tweede punt ook, dat ben ik eens met Albert. Een HBO-stagiaire een onderzoek laten doen, dat publiceren en dat vervolgens als uitgangspunt gebruiken voor overheidsbeleid, kom Tjeerd, je had beter moeten weten. Je bent snotdomme gepromoveerd.

Maar dan de integriteitsvraag. Ja, PRI - de club waar bijen@wur onder resorteert, wordt medegefinancierd door Bayer en Syngenta. De Fransman Bonmatin legde duidelijk uit waarom dat onwenselijk is. Ten eerste worden door bedrijven gefinancierde onderzoeken pas vrijgegeven nadat deze bedrijven publicatie hebben goedgekeurd. Dus verdwijnen er nog wel eens onwelgevallige resultaten in de onderste la. Verder is het zo dat een onderzoeker zijn werk op een heel andere manier doet, als hij weet waar het geld vandaan komt: wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Maar de overheid draagt maar heel weinig bij in de kosten. Waar moet Tjeerd zijn geld dán vandaan halen? Ik denk niet dat Tjeerd 's morgens achter zijn computer gaat zitten met de gedachte: kom, hoe zal ik het Bayer en Syngenta vandaag weer eens naar de zin maken. Dat lijkt mij een dwaze voorstelling van zaken.

Belangrijk argument van Bayer en Syngenta: de ondergang van de honingbij zou de ondergang van hun eigen bedrijven betekenen. Dus is het onlogisch dat zij niet malen om het welzijn van de honingbij.

Overigens heeft Romée van der Zee nooit beweerd dat de verdwijnziekte door nosema ceranae veroorzaakt zou worden. Zij heeft wel in die richting gewezen. Zij meende namelijk te constateren dat de introductie van nosema cerenae gelijke tred hield met het begin van de verdwijnziekte-ellende. Zij veronderstelde een correlatie; een causaal verband was er niet, en dáár zocht ze naar.

Overigens zijn de statistieken van bijen@wur over het verband tussen het moment waarop je de mijten bestrijdt en de kans op verdwijnziekte zeer overtuigend. Wie ná 1 augustus pas bestrijdt, maakt een grotere kans dat zijn volk de winter niet overleeft. Vraag maar aan Sjef van der Steen; dit heeft hij nog eens geduldig staan uitleggen op de Apisticus tag.

Maar daarmee is niet gezegd dat varroa de enige oorzaak is. Wat de uitzending vooral duidelijk maakte is, dat er in Nederland veel meer onderzoek gedaan moet worden naar de invloed van pesticiden op bestuivende insecten. Wij lopen lichtjaren achter op het buitenland.


Groet,

Bart

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door maartenkleijne » zo 13 mar 2011, 10:52

Jeroenvt schreef:Duitsland en Wageningen onderzoeken gewoon niet vanwege soort van tunnelvisie.
Ja Jeroen, ze onderzoeken dus wel maar alleen door de industrie gesponsorde en niet publicabele onderzoeken.....
gr,
m

tonie-v
Berichten: 86
Lid geworden op: ma 31 mei 2010, 09:29
Imker sinds: 1977
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: De Lutte
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door tonie-v » zo 13 mar 2011, 11:08

De uitzending is denk ik uit zichtpunt van elke imker helaas niet leuk om te zien! :doh:

Natuurlijk is het zo dat we niet blij moeten zijn met de grote bijensterfte van dit moment,
maar ik ben van mening dat er niet maar EEN oorzaak is, en zoals al door andere aangeduidt, zal ook dit gif niet alleen de oorzaak zijn,
maar in combinatie met gif, varroa en eventueel andere virussen is het voor vele volken niet mogelijk te overleven,
dit is mijn bescheiden mening!

Het is zoals zo veel dingen in het dagelijks leven, als er een groot bedrijf, wat Bayer nu eenmaal is,
zich inmengt of financeel deze onderzoeken steunt, dan KAN DIT ONDERZOEK NIET ONAFHANKELIJK ZIJN! ( hiervoor zou ik me niet lenen!) :liar:

Hier wederom ligt de fout bij onze lieve regering, minister van landbouw, waar is al dat geld van de EU?
Kunnen we niet genoeg geld vrijmaken voor onderzoek, het is hypocriet om voor onderzoek geen geld vrij te maken,
(Dat doen chemiereuzen wel!!!!, daarvoor in ruil betalen ze dan bijna geen belasting!, ook in duitsland!)
maar gelijktijdig wel dikke salarissen te betalen bij de ministeries in Den Haag, het zou goed zijn als men uit overtuiging minister werd,
dan zou er veel geld voor onderzoek vrij komen! :clap: :dance:

Dit is helaas nooit haalbaar, daarom ga ik lekker alleen verder en haal hulp daar waar ik denk dat ik ze krijgen kan! :pray:
ajv

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » zo 13 mar 2011, 11:22

Bart de Coo schreef:Toch spelen die imkers natuurlijk wel degelijk een rol in het verhaal. Misschien was dhr. Van der Poel inderdaad wel degelijk iets aan te wrijven, getuige de foto van Jaap. Of die aanrommelende imkers dan ook meteen 65+'ers zouden zijn, is vers twee. Ik denk dat aanrommelen niet zo heel veel met iemands leeftijd te maken heeft. Daarvoor mag Tjeerd inderdaad op de vingers getikt worden.

...

Maar daarmee is niet gezegd dat varroa de enige oorzaak is. Wat de uitzending vooral duidelijk maakte is, dat er in Nederland veel meer onderzoek gedaan moet worden naar de invloed van pesticiden op bestuivende insecten. Wij lopen lichtjaren achter op het buitenland.
Tuurlijk zal Blacquière niet zo achter zijn computer gaan zitten 's morgens, maar het is de vraag of er binnen PRI nog wel iemand te vinden is die wetenschappelijke doelstelling en de belangen van Bayer nog kan scheiden. Er is in Nederland sinds ongeveer WOII een richting gekozen op het ministerie van landbouw om op een bepaalde manier voedsel te gaan verbouwen. Bedrijfsleven, instituten en overheid kijken daarbij allemaal één richting uit. En dat is niet de milieuvriendelijkste. De vraag is of je je daarvoor wilt lenen.

Overigens zijn er in China al gebieden waar met de hand bestoven wordt. Bayer is niet afhankelijk van de honingbij, maar kan aan allerlei varroastaafjes wel lekker verdienen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten