Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
wilde
Berichten: 1641
Lid geworden op: do 03 okt 2002, 23:16
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Koudekerke
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door wilde » ma 14 mar 2011, 09:24

Jaap schreef:
Ik vond de kwaliteit van het programma zeer onder de maat ...
Beoordelingen kunnen sterk verschillen. Ik vond het een hele goede uitzending, waarin veel werd blootgelegd. Kun je ook aangeven wat er naar jouw mening veel beter had gemoeten? Je schrijft wel dat enkele personen (Tjeerd Blacquière en staatssecretaris Bleker) ter verantwoording moeten worden geroepen. Dat begrijp ik niet als je de mening hebt dat de kwaliteit van het programma slecht was. Je reageert precies zoals de programmamakers het bedoeld hebben. Dan was het in mijn ogen een zeer geslaagde uitzending voor de programmamakers, maar ook voor de imkers, natuurliefhebbers en iedereen die in een minder vervuilde wereld wenst te leven.
Albert de Wilde

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Santtu Pikkarainen » ma 14 mar 2011, 09:52

Of het programma nou goed was of niet: het is toch ronduit belachelijk dat de instelling die onderzoek zou moeten doen naar de schadelijkheid van deze producten dit gewoonweg niet doet? Een organisatie die onafhankelijk zou moeten zijn wordt betaald door de grote chemiefabriekanten. Kinkt een beetje als de adviezen van WC-eend.....
Het gepileerde zaad maakt de hele plant giftig: en dat eten de Zembla-critici hier met een goed gevoel?? Geld, heel veel geld en voorkomen van onrust onder de bevolking laat heel veel in de doofpot verdwijnen. Bij de brand in Moerdijk kwamen ook geef schadelijke stoffen vrij, weten we nog........ :snooty:

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc » ma 14 mar 2011, 10:11

Op de thuisstanden 1 dood op 55 en het ging om een fantastische moer met een rood plaatje die ik nog een jaar wou gunnen.
Hier wordt niet behandeld ! Op een vaste buitenstand (50 km), in volle natuur waar gewoon op de natuurlijke drachten wordt gevlogen (zonder drachtverbeteringen, zonder pesticiden) en de 5 kasten daar vorige zomer en winter met mierenzuur en oxaalzuur werden behandeld, zijn er nu 3 dood van de 5 !

En om bij het onderwerp te blijven : nergens in België wordt er zoveel gespoten en neonicotinoïdes gebruikt als hier in volle Haspengouwse fruit- en akkerstreek !
Zijn al die chemische producten goed voor de bijen ? absoluut niet
Gaan er bijen aan dood ? ja met de honderden
Gaat een sterk volk daaraan dood ? neen
Ik ben imker en heb geen banden met Bayer of wie dan ook, ik observeer alleen maar omdat ik tussen de bijen leef.

Bijen hebben een continue goede voeding nodig, het ganse jaar rond. Komen er mindere periodes dan moeten ze weken achtereen een rijke tijd kunnen meemaken om de sterkte in het volk terug te herstellen.
Wat 2010 betreft, hadden we te maken met uitzonderlijk DROGE juni en juli (praat eens met de landbouwers). Dit heeft zijn weerslag op de kwaliteit en de hoeveelheid aan nectar en stuifmeel die de planten afgeven, en dus ook direct op de bijen.
De maanden daarna kregen de planten vocht genoeg en was er hier (rond de thuisstanden) nog een overvoed aan bloei tot aan de vorst. Tijd genoeg om nog sterke winterbijen te vormen.
Op veel plaatsen hebben ze die nazomer- en najaarsbloei niet en krijgen ze direct na juli ook nog mierenzuur en thymol over zich heen om het nog wat erger te maken.
Met huidige opwarming van het klimaat gaan dergelijke droge zomers steeds meer voorkomen !
TE WEINIG GEVARIEERD RIJK STUIFMEEL alleen + of varroa + of nosema + of pesticiden kunnen veel volken niet aan.
Velen geloven enkel de wetenschappelijke (gesponsorde) rapporten over pesiciden, varroa, nosema enz… waarin nergens gelijktijdig met het effect van het goed stuifmeel rekening wordt gehouden.
Doordat bijensterfte hot news is en ook door velen gewild wordt overroepen, trekt dat allerhande groeperingen van mensen aan die deze hype gebruiken om hun ideeën kracht bij te zetten. Iedereen is tegen sproeistoffen en veel milieuactivisten mengen zich nu in het bijensterfte debat. Maken nu TV zenders en sommige wetenschappers niet ook gebruik van onze bijen om er beter van te worden ?
Is dit een goede zaak ? helemaal niet. De imker krijgt tegenwoordig uit alle hoeken info over zich heen zodat velen niet meer weten waar de klepel nu echt hangt.
Hoeveel imkers zijn de laatste 10 jaar, op basis van wat hen van overal werd ‘aangeraden’, al niet jaarlijks hun bijen anders gaan behandelen !
Wat een onoverzichtelijke en dikwijls nutteloze stroom aan info krijgen jonge imkers tegenwoordig niet over zich heen (en ik moet zeggen dat de imkerbonden er gretig aan meedoen).

Geloof in je eigen sterkte, ieder aandachtig imker, met wat ervaring, weet veel meer over bijen dan enig ander tijdelijk opgezet onderzoek met geldbelangen (industrie of gewoon het binnenhalen van bijensubsidies). Laat je niet van het rechte pad afleiden.

Als je echt wat voor je bijen wil doen moet je gedurende het ganse jaar zorgen dat er zo weinig mogelijk arme periodes voorkomen, zeker in de lange periode naar de winterbijen toe.
Organiseer drachtverbeteringen in je buurt en zet alvast zelf de eerste stap. Onze beeplants actie loopt voor dit jaar binnen enkele dagen af en ik mag alvast zeggen dat HEEL VEEL imkers in B. en Ndl. op het rechte pad blijven.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Hans van der Post. » ma 14 mar 2011, 10:36

marc schreef:[................] Wat een onoverzichtelijke en dikwijls nutteloze stroom aan info krijgen jonge imkers tegenwoordig niet over zich heen (en ik moet zeggen dat de imkerbonden er gretig aan meedoen). [..................]
Even plagen Marc: "je doet er aardig aan mee". :be2:
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc » ma 14 mar 2011, 11:58

Ja inderdaad Hans maar zolang het door imkers uit eigen ervaring verteld wordt is het veel waardevoller dan van ieder buitenstaander die op de huidige geldmachine afkomt zoals vliegen op een str...
Er scheelt op veel plaatsen wat met één van de basisbehoeften van de bij, daar kan niet genoeg op gedrukt worden.
Morgen zon en 17°, een andere basisbehoefte. Laat ons beter naar onze bijen kijken.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door jossmits » ma 14 mar 2011, 16:05

Hieronder mijn Franse ervaringen
In Frankrijk is onder druk van de imkerbond UNAF in 1999 GAUCHO in de teelt van zonnebloemen verboden vanwege aangetoonde bijensterfte door dit product. UNAF heeft daarna strijd gevoerd om het in elk geval in de teelt van mais ook verboden te krijgen. In 2004 zijn Gaucho en Regent na vele juridische procedures uiteindelijk ook voor mais verboden. Het argument om deze pesticiden in de mais toe te staan was dat volgens de minister van landbouw bijen niet op mais vlogen!!! UNAF strijdt nu om alle neonicotinen volledig verboden te krijgen. Mijn eigen ervaringen zijn dat in de periode 2002 t/m 2004 ik 100% wintersterfte had; ik stond op het punt om met bijenhouden te stoppen.........
Sinds deze producten ook op de mais niet meer toegestaan zijn is de wintersterfte weer normaal ca 10%.Dit is hier in de regio het algemene beeld. Dit is natuurlijk geen wetenschappelijk bewijs voor de kwalijke gevolgen van deze produkten, maar toch...
Ik zie in de discussie op het forum en in de reportage van ZEMBLA enkele mogelijke verklaringen voor de wintersterfte die m.i. niet erg geloofwaardig zijn:
De kwaliteit van de imkers: Sedert Langstroth wordt er op ongeveer dezelfde manier met ramen geimkerd. Wat je daar verder ook van vindt, dat is 150 jaar prima verlopen. Ik zie niet waarom deze methode nu plotseling grote wintersterfte veroorzaakt. In elk geval zou dan heel precies moeten worden aangegeven waarom de gebruikte methoden die sterfte zou veroorzaken.
De Varroa: Die kennen we in Europa inmiddels zo’n 30 jaar. 30 jaar hebben we die bestreden en mede dank zij die bestrijding hebben we daar mee leren leven. Waarom nu plotseling daardoor die wintersterfte.....
De kwaliteit van stuifmeel: Dat zal best invloed hebben, maar ook daarvoor geldt dat dit een situatie is die we al decennia lang kennen. Waarom nu plotseling daardoor die grote bijensterfte. Ook niet geloofwaardig.
Het enige wat anders is, is deze nieuwe familie van pesticiden, de neonicotinen. Wat mij vooral stoort bij de toepassing van deze pesticiden ( en ook van sommige genetisch gemanipuleerde planten) is dat de plant in feite zelf een pesticide wordt. Dat lijkt mij tegen elk beginsel van gezond verstand ingaan, ongeacht of onze bijen daar nu wel of geen last van hebben. Dus wat mij betref alle technieken die van een plant een pesticide maken verbieden.

Jos Smits, Dordogne, Frankrijk

Romée van der Zee
Berichten: 1218
Lid geworden op: di 14 nov 2000, 00:00
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Romée van der Zee » ma 14 mar 2011, 17:44

Ook voor mij bevatte de Zembla documentaire verrassende nieuwe informatie.
Ik wil 2 opmerkingen maken bij de discussie op het forum:
1. Ik verklaar in de documentaire niet dat insecticiden de oorzaak zijn van bijensterfte zoals iemand in deze reeks ten onrechte beweert en vind dat ook niet. Ik ben goed thuis in de onderzoekswereld en denk dat veel onderzoekers (mijzelf inbegrepen) vinden dat de chronische aanwezigheid van Varroa (+begeleidende virussen) en sinds een aantal jaren wellicht Nosema ceranae belangrijke verklarende oorzaken zijn. Een toenemend aantal respectabele onderzoekers houdt rekening met effecten van insecticiden en bepleit nader onderzoek. Daar hoor ik ook bij. Wat betreft de varroa illustreert mijn rapport over de uitwintering 2009-2010 met daarin een meerjaren onderzoek naar de varroa bestrijding het belang van de varroa. Dit onderzoek is te downloaden op http://www.beemonitoring.org/Downloads.aspx
2. Opzeggen van een lidmaatschap betekent dat je geen invloed meer hebt. Het zit mij wel dwars dat ook in deze documentaire door de vertegenwoordiger van de NBV alleen opgemerkt wordt dat Wageningen onderzoek doet. In het middagprogramma na de komende Algemene Leden Vergadering is een presentatie van het onderzoek uit het BIJ-1 project. Daar kunt u kennisnemen van het onderzoek door het Nederlands Centrum Bijenonderzoek. Daarbij wordt ook ingegaan op Nosema ceranae.
Romée van derZee

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door marc » ma 14 mar 2011, 20:54

jossmits schreef:De kwaliteit van stuifmeel: Dat zal best invloed hebben, maar ook daarvoor geldt dat dit een situatie is die we al decennia lang kennen. Waarom nu plotseling daardoor die grote bijensterfte. Ook niet geloofwaardig.
De droge zomers, natte winters, warm najaar en lente... zijn zaken die de laatste deccennia steeds duidelijker werden. Klimaatgrafieken maken dat ook duidelijk. Die plotse bijensterfte waarover je spreekt is er zo plots niet gekomen (samen met de neonocotics), maar volgt redelijk goed de klimaatwijziging en de achteruitgang van het stuifmeelaanbod op bepaalde tijdstippen.
De heisa omtrent de neonicotics in Frankrijk concentreert zich vooral rond zonnebloemen en mais, net 2 drachten waarvan het stuifmeel kwalitatief niet al te rijk is. Als bijen verplicht worden op grote monoculturen zoals zonnebloemen te vliegen zonder al te veel andere dingen, dan gaan die volken er gegarandeerd ook op achteruit zonder het gebruik van neonicotics. Als volken daardoor verzwakken of zelfs verloren gaan wijst men maar al te graag naar die producten. Aantonen dat bijen het mee naar huis brachten zal ook wel gemakkelijk lukken, net zoals 100-den andere stoffen die ze meedragen.
Als het verhaal van deze producten waar zou zijn :
- waarom is er dan ook bijensterft in natuurlijke bosgebieden zoals de belgische ardennen, ver weg van landbouw en neonicotics ?
- waarom hier geen sterfte in een landbouwgebied waar het oppervlak aan mais de laatse 20 jaar meer dan vertienvoudigde ? Op 20 m van de bijenweide hier (andere zijde landweg) stond vorige zomer 9 Ha mais. Prachtige foto's genomen van bijen op de mais met hun vlokkige broekjes vol stuifmeel, maar ze hadden ook nog veel andere bloemen waar ze gelijktijdig op vlogen.
- waarom vindt Eric Haubruge, zeer bekwaam onderzoeker in Gembloux (B) in zijn studie waarbij hij een 50-tal imkers volgt en vooral de maisoppervlakten rond de standen in kaart zet, dat bij de imkers waar de meeste mais staat binnen vliegbereik, er ook de minste bijensterfte is ? Simpel omdat het een bijkomende stuifmeelbron is voor de bijen op een ogenblik dat het met het aanbod bergaf gaat.

In een panelgesprek op een Frans zender enkele maanden geleden waren enkele prominente gasten uit het bijenwereldje uitgenodigd. De les die ze de kijker absoluut wilden spellen was natuurlijk ook daar de neonicotics. Toen de moderator aan de bekende Franse imker die erbij zat de vraag stelde of het verminderde stuifmeelaanbod niet de oorzaak kon zijn, wuifde hij dat lachend weg met het antwoord 'allez wij volgen met onze bijen juist de grote drachten, hoe kunnen ze dan tekorten hebben' :roll:
Mijnheer 'de woordvoerder voor de Franse imkers' had het precies niet door dat bijen geen 5 soorten stuifmeel achter elkaar nodig hebben op een gans jaar, maar liefst gelijktijdig.
Bovendien legde hij uitgebreid uit dat hij vooral veel te lijden had van bijensterfte bij het reizen naar de zonnebloemvelden. Even later bleek dat hij in zijn imkerbedrijf vooral pollen verkocht van o.a. zonnebloemen. Dus van de arme zonnebloempollen ving hij nog eens het grootste gedeelte weg voor de neus van de bijen.
Laten we van Frankrijk vooral onthouden dat het een mooi land is.

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 mar 2011, 21:21

Romée van der Zee schreef:Ook voor mij bevatte de Zembla documentaire verrassende nieuwe informatie.
Ik wil 2 opmerkingen maken bij de discussie op het forum:
1. Ik verklaar in de documentaire niet dat insecticiden de oorzaak zijn van bijensterfte zoals iemand in deze reeks ten onrechte beweert en vind dat ook niet.
Romée van derZee
Heb ik verkeerd begrepen zeker , waar die uitzending over ging .

Ik Citeer ; Die Bijen die pikken dat op van uit de planten waaruit zij nectar halen , zij pikken dat op dat zij bij de planten stuifmeel verzamelen dat brengen zij de kast in en met dat stuifmeel voeren zij de jonge Bijen als daar bestrijdingsmiddel in zit krijgen zij daar allemaal wat van binnen en dat bestrijdingsmiddel dat breekt het afweer systeem af , dan gaat het dood de jonge bijen na een tijdje net als bij aids ,aan een andere ziekte enz .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » ma 14 mar 2011, 21:36

marc schreef:
En om bij het onderwerp te blijven : nergens in België wordt er zoveel gespoten en neonicotinoïdes gebruikt als hier in volle Haspengouwse fruit- en akkerstreek !
Zijn al die chemische producten goed voor de bijen ? absoluut niet
Gaan er bijen aan dood ? ja met de honderden
Gaat een sterk volk daaraan dood ? neen
Ik ben imker en heb geen banden met Bayer of wie dan ook, ik observeer alleen maar omdat ik tussen de bijen leef.

.
Ook ik woon en leef in een gebied waar landbouw Tuinbouw en bloemzaad vermeerdering plaatsvind , ik denk dat elke vierkante meter van deze percelen meerdere malen per jaar met weet ik allemaal waarmee zij bespoten worden , heb ook geen banden met Bayer of wat dan ook , heb 74 volken ingewinterd en zij leven allemaal :D .

Ik zou ook best willen dat er wat minder van die troep gebruikt gaat worden , ik denk dat niemand daar gelukkig mee is . maar zoals marc al schrijft bij goed gebruik gaat er geen enkel volk aan dood .

Jaap v P

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 24 gasten