Zembla

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Menno » zo 13 mar 2011, 11:24

Bart de Coo schreef:Ik zou het diep, diep betreuren als wij naar aanleiding van de Zembla-uitzending zouden besluiten om te gaan twijfelen aan de integriteit van Blacquière. Het zou nog erger zijn als wij ons vertrouwen in bijen@wur zouden opzeggen.
Wat is er erg aan het verder openbaar maken van de banden van WUR met Bayer , BASF en een aantal andere chemiereuzen?
Ik neem WUR serieus als het gaat om praktische zaken als de bestrijding van varroa etc, maar ik vind in grote lijnen wel dat zij ernstig last hebben van tunnelvisie als het om andere dingen gaat.

Problemen met bestrijdingsmiddelen is voor mijn gevoel in Wageningen gewoon geen issue (ze geven zelf ook eerlijk aan dat ze voor onderzoek hiernaar gewoon geen geld krijgen). Ik vind dat een grove fout van onze samenleving als geheel, die kennelijk niet bereid is om onderzoeksbudget vrij te maken voor fundamenteel onderzoek op een terrein waar we als samenleving ook veel geld aan verdienen.

Ik denk wel dat het heel erg tijd is dat de positie van WUR op het vlak van informatie naar de overheid toe wordt aangepast.
Als je geen geld hebt voor onderzoek naar wisselwerking bestrijdingsmiddelen en bijen (en ook andere fauna) moet je ook niet pretenderen autoriteit op dat vlak te hebben, en je (naar mijn mening) laten misbruiken door partijen die wel grote financiële belangen op dit terrein hebben.

Ik vind het persoonlijk van de gekke dat een club die meebeslist over de toelating van bestrijdingsmiddelen in Nederland rechtstreekse financiële afhankelijkheden heeft naar de producenten van deze middelen toe (betaald onderzoek, lab-gebruik en uitgeleende medewerkers).
Dat moet je gewoon niet willen, omdat hoe integer de betrokken onderzoekers of projectleider zelf ook zijn, je gewoon altijd ergens met een volstrekt tegengestelde belangen te maken krijgt!

Je moet als samenleving gewoon zorgen dat dit soort toezicht, en de informatieleverancier naar dit soort toezicht toe volstrekt onafhankelijk zijn,
ook om elke schijn van belangenverstrengeling te voorkomen. Ik vind dit persoonlijk een goed voorbeeld van een ongewenste situatie,
waar de in Nederland ingezette "privatisering van het toezicht naar een sector zelf toe" ernstig uit de hand loopt.

Onafhankelijk toezicht is van levensbelang als je je samenleving als geheel tegen deelsectoren met grote financiële belangen wilt beschermen,
helemaal als die partijen (zeker met het CDA in de regering) reële invloed in het landsbestuur hebben.
Bart de Coo schreef:Ik was net bezig met een reactie te schrijven, maar ik dacht, laat maar zitten. Ik kan de woorden niet vinden. Man, man, man, wat werd Tjeerd gekruisigd.
Ik denk dat je in deze je persoonlijke empathie los zou moeten zien van het onderwerp, of de competenties van Tjeerd op het gebied van bijen-onderzoek.

Hij zegt deskundige te zijn op het gebied van bestrijdingsmiddelen en bijen, en adviseert in die hoedanigheid naar regering en beleidsmakers toe.
Hij heeft op dit vlak echter nooit iets gepubliceerd in wetenschappelijke tijdschriften waar zijn mening in deze getoetst zou kunnen worden door andere wetenschappers.
Er zijn meerdere andere wetenschappers die hem tunnelvisie verwijten, en zeggen dat hij van deze wisselwerking te weinig af weet (dat is hun vakgebied).
Hij geeft zelf aan dat er geen budget bij zijn instelling is voor dit soort onderzoek naar deze wisselwerkingen.
PRI blijkt voor een groot gedeelte afhankelijk te zijn van betaald onderzoek voor Bayer etc, maar adviseert wel mede over de toelating van bestrijdingsmiddelen in Nederland.

Hij heeft zichzelf dan in een positie gezet waar hij (beargumenteerd) de schijn van belangenverstrengeling met grote bestrijdingsmiddelen producenten wekt.
En dat is gewoon echt dom, zeker als je wel integer bent, lijkt me dat iets wat je ten alle tijde zelf zou moeten willen vermijden.
En dat is hem dus niet gelukt.

Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door maartenkleijne » zo 13 mar 2011, 11:57

Tjeerd kreeg in de uitzending ruimschoots de kans tegenargumenten te geven en zich te verdedigen, maar hij had gewoon geen zinnig antwoord, behalve dat de onderzoeken over bestrijdingsmiddelen nu eenmaal van Bayer enzo niet gepubliceerd mogen worden.
gr,
m

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Rene K » zo 13 mar 2011, 12:57

Vind de belangenverstrengeling tussen Wageningen en de chemische industrie toch wel zorgwekkend, temeer daar onze overheid erg de oren laat hangen naar deze club.
De Bayers BASF's en Monsanto's van deze wereld vertrouw ik totaal niet, de top denkt alleen aan zijn bonus en de lange termijn zal ze een worst wezen gaat alleen maar om winst maximalisatie en aandeelhouderswaarde!

Just my 2 cents,

Rene

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jeroenvt » zo 13 mar 2011, 13:04

--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 mar 2011, 13:44

maartenkleijne schreef:Tjeerd kreeg in de uitzending ruimschoots de kans tegenargumenten te geven en zich te verdedigen.maar had gewoon geen zinnig antwoord
Als je weet dat de opnames van Bayer een uur in beslag genomen hebben en er enkele minuten van uitgezonden zijn , is dat een kwestie van knippen en plakken . Men laat zien wat zij willen dat jij ziet , en de rest wordt geknipt .

Jaap v P

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Jaap v.Popering » zo 13 mar 2011, 13:51

Zou de Minister ook op de hoogte zijn van het feit dat in Australië dit gif ook gebruikt wordt , maar geen Varroa is en ook geen verdwijnziekte ???

Jaap v P

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door Rene K » zo 13 mar 2011, 13:54

Jaap v.Popering schreef:
maartenkleijne schreef:Tjeerd kreeg in de uitzending ruimschoots de kans tegenargumenten te geven en zich te verdedigen.maar had gewoon geen zinnig antwoord
Als je weet dat de opnames van Bayer een uur in beslag genomen hebben en er enkele minuten van uitgezonden zijn , is dat een kwestie van knippen en plakken . Men laat zien wat zij willen dat jij ziet , en de rest wordt geknipt .

Jaap v P
Al zenden ze een heel uur interview Bayer uit, dan krijg je ook alleen maar te horen wat Bayer wil dat wij horen :wink:
Zo werkt dat nu eenmaal, Zembla is VARA dus als je er naar kijkt weet je uit welke politieke hoek het komt en houd je daar rekening mee.

Rene

gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door gerard.b.w.vos » zo 13 mar 2011, 13:57

Wat is er nu nieuw? al deze punten zijn allang bekend.
Ook Dennis van Engelsdorp heeft dit op de Apimondial twee jaar terug al verteld dat de combinatie Imidacloprid en enkele andere punten zoals Nosema Ceraena in samenwerking dodelijk zijn voor de bijenpopulaties.
En wat Romee van der Zee zegt in Zembla uitzendeing ; een patient met HIV besmet gaat dan dood door bv een longontsteking.
Maar zolang kapitaal, invloed en dus macht overheerst boven de waarheid, en wij als "gewoon kiesvee" niet over deze zaken teveel worden geinformeerd worden, blijft alles zoals het gaat.
Maar er komt echt nog veel meer op ons af, alleen wij mogen dat nog niet weten!
Lees de verslagen van Prof. Huber en zijn onderzoek en zijn waarschuwingen;
http://www.bitsandbees.nl/huber.pdf
http://www.bitsandbees.nl/huber1.pdf
http://www.bitsandbees.nl/huber1.pdf
Jammer genoeg in het engels allemaal maar de meesten zullen het wel kunnen lezen.

De liefhebbers en gebruikers van Roundup moeten dit maar eens goed lezen en ook de voorstanders van GMO's
Maar ook hier geldt, geld wint!
Wanneer je dan ook het rapport uitgebracht door de Rabobank leest hoe de voedselketen in elkaar steekt en met de volks/wereldpopulatie groei die verwacht wordt ons toekomstbeeld in elkaar steekt, belangen wereldwijd worden vastgelegd zoals de gewenste aankoop van megaboerderijen in NieuwZeeland van 2000 stuks melkvee door Chinese bedrijven.(wel door de overheid aldaar geblokkeerd!), giga grondaankopen voor mais en palmolie in Afrika voor biobrandstoffen, dan staat er nog menig leuke discussie te wachten.
Maar als je dan een beetje al op de hoogte bent, hoef je niet meer geschokt te zijn als het bekend is.

Zolang dus de overheid verwoordt wat WUR, Cogem en deze clubs vertellen, moeten wij , bv als imkers met ervaring en praktijkkennis, het doen met verwarrende informatie.
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door semar » zo 13 mar 2011, 14:07

Rene K schreef:Al zenden ze een heel uur interview Bayer uit, dan krijg je ook alleen maar te horen wat Bayer wil dat wij horen :wink:
Zo werkt dat nu eenmaal, Zembla is VARA dus als je er naar kijkt weet je uit welke politieke hoek het komt en houd je daar rekening mee.

Rene
ja, niet uit de asfald hogesnelheid, lang leve de industrie, alles voor economisch herstel hoek.
Dus weet ik hoe ik het moet duiden.

geen flauwe politiek bedrijven hier.

als een onderzoek wat door een producent wordt betaald kan je niet onafhankelijk noemen,
en dat den haag alleen aan het het eigen belang denkt is ook niets nieuws.
we moeten gewoon van beroeps politici af.

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

pieter1
Berichten: 444
Lid geworden op: do 07 sep 2006, 10:43
Imker sinds: 2005
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Zembla

Bericht door pieter1 » zo 13 mar 2011, 15:16

wilde schreef: Zembla heeft een goede uitzending gemaakt, waarin eindelijk Tjeerd Blacquière in zijn ware gedaante wordt getoond. Zijn onbenullige uitspraken over oudere imkers die gebrek aan kennis zouden hebben en maar wat aanrommelen ben ik nog niet vergeten. Zijn onderzoek is even onbenullig, namelijk zeer onvolledig. Hij is bovendien sterk financieel gebonden aan de pesticiden-makers als Bayer en consorten. Aan zijn integriteit moet m.i. ernstig getwijfeld worden. De onvolledige/onjuiste rapporten van zijn goedkope HBO-stagiaire worden nu door den Haag gebruikt als norm. De belangen van Bayer moeten kennelijk koste wat kost worden gediend en niet die van de natuur.
Wat een hypocriete zooi ................ incl. staatssecretaris Bleker en het gehele ministerie van landbouw.
Prof. Bonmatin heeft gelukkig zijn eigenwaarde behouden. Daar kan ik meer respect voor hebben.
Hier sluit ik mij volledig bij aan!

Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten