Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:
Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Imkeren » zo 12 jun 2011, 14:52

Beste lezers,

Vermits ik de uitbreidingsset voor Nassenheider verdamper voor mierenzuur moeilijk vind, overweeg ik het gebruik van Liebig verdampers.

Even go :be5: ed ? Ervaring ? Advies ? :be9:


Mvg

Imker

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Bart de Coo » di 14 jun 2011, 20:57

Het grote nadeel van de Liebig-verdamper is dat hij zo hoog is. Je moet er een lege broedkamer overheen zetten om de kast weer dicht te krijgen. Nu was ik in februari op de Apisticus Tag in Münster en daar zag ik een nieuw model. De fabrikant lijkt de critici tegemoet gekomen te zijn en neemt een dezer dag een veel platter model in productie dat met gemak in een lege honingkamer kan. Daar zou ik dus even op wachten.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
AndreasH
Berichten:815
Lid geworden op:di 07 apr 2009, 11:07
Locatie:Vught
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door AndreasH » wo 15 jun 2011, 13:47

Een platter model zou wel een uitkomst zijn inderdaad! Dat geklooi met zo'n lege broedkamer vond ik een van de grootste nadelen van die liebig. Enig idee wanneer ze in de handel komen??
Duurzaam en ecologisch tuinieren, imkeren en energieopwekking op mijn website (zie profiel).

Gerard Boswinkel
Berichten:364
Lid geworden op:do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds:1983
Aantal volken:8
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Eibergen
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Gerard Boswinkel » wo 15 jun 2011, 19:41

Hoi Bart en de rest,

Bart jij schrijft:
Nu was ik in februari op de Apisticus Tag in Münster en daar zag ik een nieuw model. De fabrikant lijkt de critici tegemoet gekomen te zijn en neemt een dezer dag een veel platter model in productie dat met gemak in een lege honingkamer kan.
Ik denk dat je een beetje in de war bent. Het nieuwe type dat je gezien hebt, is waarschijnlijk de Nassenheider Verdünster Pro. Zie volgende link:

http://imk.nassenheider.com/artikels/view/1/4/149

Voordeel van deze unit t.o.v. de oude editie is dat hij kleiner is en dat je deze thuis kunt afvullen. Daarnaast kun je de behandeling ook tussentijds stoppen. Iets dat met het oude model niet mogelijk is.

Uit informatie van mijn imkersclubje in Gescher (Duitsland) is deze nieuwe verdamper nog nergens te koop. Misschien zou je direct contact kunnen opnemen met de leverancier. Dat heb ik zelf ook al eens gedaan om een aantal grotere 'verticale lonten' te kopen.

Groeten.......................

Gerard

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Bart de Coo » wo 15 jun 2011, 20:53

Bedankt voor de correctie. Dit is inderdaad precies het ding dat ik bedoelde. Ik zou er erg geïnteresseerd in zijn.

Groet,

Bart

Björn
Berichten:1
Lid geworden op:wo 23 feb 2011, 20:13
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Björn » do 21 jul 2011, 15:33

de opmerking van de extra bak slaat nergens op maar goed. ik werk nu drie jaa met de Liebig dispenser en heb goede
ervaringen er mee. Als tip en handigheid wil ik mee geven dat bij temperaturen buiten van boven de 30 de 85% ameisensäure niet werkt.
Daarvoor moet de 60% Ameisensäure gebruiken dan gebruiken, net als bestreiding van de varro in de miniplus, ik ga dit voor het eerst doen en
vanuit het regierungspräsidium werd mij door de referent de 60% aanbevolen, maar ik zal de ervaring hierop noteren.

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten:1675
Lid geworden op:do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds:1977
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Kroese » vr 22 jul 2011, 13:12

Gerard Boswinkel schreef:
Ik denk dat je een beetje in de war bent. Het nieuwe type dat je gezien hebt, is waarschijnlijk de Nassenheider Verdünster Pro.
Gerard
Ik heb net een verbeterd model met bredere en lagere flesjes gekocht.
Die passen in een honingkamer.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door janmol1h » zo 24 jul 2011, 08:42

Ik gebruik het rechtopstaande flesje van Liebig en dat past net in een Segeberger HK. Het staat dan direct op de bovenlat van de onderliggende ramen.
Omdat ik na de lindedracht meteen voer komt er een voerkrans van suikerwater en daarmee heb ik weinig sterfte van broed.
De 10 cm afstand wordt zo wel gehaald.
Er is dus inderdaad een lege bak nodig, ik vond die opmerking helemaal geen onzin.

Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Imkeren » zo 24 jul 2011, 09:40

Is die afstand van 10 cm echt wel nodig en is dit kwasi-wetenschappelijk aangetoond ?

Ik gebruik ondertussen Nassenheider horizontale verdamper boven op de latten als volgt:

> Na linde dracht en slingeren hoogsels wegnemen en 4l voederen
> Dan boven op latten plastiek folie die iets groter is dan het vilt, waarop de Nassenheider verdamper
> 1/2 hoogsel (Kempische kast) zodat het deksel terug kan geplaatst worden
> Afdekken met afdek plank zodat de dampen niet kunnen ontsnappen
> Bodemschuif plaatsen om dezelfde reden

Doordat ik eerst voeder is het risiko van voedesel armoede bij slecht weer vermeden, en gebeurt de behandeling voldoende vroeg zodat de aanmaak van winterbijen weinig benadeeld wordt.
Ik heb nog geen ervaring met sterfte van larven of legstop van de koningin...........wait and see.........

Imker

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door janmol1h » ma 25 jul 2011, 12:15

Tav de Liebig dispenser: door BijenWUR wordt op hun site 10 cm afstand tov het broed aanbevolen, niet door Liebig zelf.

Mijn "probleem" : er zit verschil tussen het BijenWUR advies tav mierenzuur en dat van Liebig zelf. Men heeft het over dezelfde dispenser, maar hanteert andere tijdstippen en hoeveelheden.
WUR: behandelen in juli en augustus (ben ik wel weer voor, hoe eerder hoe beter) Met warmbouw (daar reken ik mijn Segeberger maar onder) 150 ml in juli en 100 ml in augustus..
Liebig: behandelen eventueel, bij meer dan 10 mijten per dag in juli. Zo niet: behandelen in augustus met 50 ml en in september met 100 ml bij warmbouw.
Wat moet je nu als goedwillende imker?

Hoe doen jullie dat? Ik wil binnenkort gaan behandelen n.l.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten