Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
buzzer
Berichten:690
Lid geworden op:zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds:2011
Aantal volken:7
Bijenras(sen):carnica.....en lookalikes
Locatie:olst
Contacteer:
Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door buzzer » ma 08 aug 2011, 20:12

Ik behandel op advies van een zeer ervaren imker nu met de zgn. shockmethode. Een stevige lap van 15x15, 10 ml oplossing 85% hierop druppelen en dit op je broedramen leggen. Kast sluiten en na 4 a 5 dagen herhalen en dit vijf keer afhankelijk van de varoa-oogst..... Na eerste behandeling twee mijten. Dit moet je vermenigvuldigen met 120. Minder dan 5 mijten op je varoalade(5x120 op volw.volk) = niks aan de hand....5-10 is goed opletten!
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door janmol1h » ma 08 aug 2011, 21:41

Inmiddels heb ik behandeld mbv de Liebig Dispenser: 150 ml mierenzuur 85% op een klein stukje van het meegeleverde papier.
Dit had te maken met de temperatuur van rond de 20 graden en het feit dat ik Segebergers heb.
De eerste dag ging er al zo'n 40-50 ml door, uiteindelijk was alles in zo'n 5-6 dagen verdampt. De laatste dagen ging het veel geleidelijker dus.
Er vallen mijten. Dat varieerde van zo'n 40-120 per volk, geteld na een dag of 3.
Hier wil ik de behandeling maar bij laten. Rond kerst nog eens oxaalzuur.

Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Imkeren » di 09 aug 2011, 03:26

120 ml 60% verdampt na +- 1 week.
Er vielen tussen de 20 en 100 mijten na observatie op dag 3-6-9.
Ik vraag me af of ik nog een tweede behandeling zou doen, ofwel wachten tot december i.v.m. oxaalzuur ?

Tips ?

Groetjes,

Imker

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door marc » di 09 aug 2011, 08:26

Janmol en imkeren,
bekijk nu jullie bijenbroed en doe daar eens verslag over. Janmol zoekt ook best eens naar de moer of alles OK is.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten:1962
Lid geworden op:vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds:2003
Aantal volken:25
Bijenras(sen):Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie:De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Tieme » di 09 aug 2011, 15:30

Hoe komen jullie aan de gebruikte volumes en concentraties? In de bij de Liebigdispenser geleverde handleidig staat voor augustus 100 ml en dan het papier aanpassen naargelang de temperatuur. Voor september 200 ml en het papier aanpassen al naar gelang de temperatuur. Alleen mierenzuur van 85% gebruiken. Als je afwijkt van de gebruiksaanwijzing kan het zijn dat de verdamper zijn werk niet goed doet (of te goed).

Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Imkeren » di 09 aug 2011, 16:26

Marc,

Heb broed nagekeken 14 dagen na de mierenzuur behandeling.
Ik vind in alle kasten voldoende eitjes maar weinig of geen larfjes.
Dit doet mij veronderstellen dat de koningin van de leg was gedurende de behandeling ?
Is dit ook jou ervaring ?

Mvg

Imker

Imkeren
Berichten:29
Lid geworden op:zo 09 mei 2010, 09:50
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Imkeren » di 09 aug 2011, 16:34

Hier transformatie 85% > 60%

http://kassa.vara.nl/vraag-beantwoord/v ... unnen-hoe/

Ervaring :
> Met 85% meer dode larfjes en langere legstop KG ?
> Hoeveelheid functie buitentemperatuur
> Zowel hoeveelheid , grootte viltdoek als concentratie functie grootte volk, temperatuur en hoeveelheid mijten
> Zie handleiding nassenheider
> Ervaringsgegevens

Mvg

Imker

Gebruikersavatar
marc
Berichten:1074
Lid geworden op:vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door marc » di 09 aug 2011, 18:35

Een aantal jaren terug heb ik de horzontale Nassenhoudermethode op een stand toegepast op een aantal volken.
Niet als vaste imkermethode maar als test met achteraf perodieke controles van het bijenbroed.
De voorgeschreven hoeveelheid mierenzuur 85% en de verdampingstijd werden correct aangehouden en toch hingen de uitlopende jonge bijen met de tong uit de bek in de cellen. Alle open broed was natuurlijk volledig verloren. De moeren gingen 14 dagen van de leg af en er was zelfs een kast waar de moer het had begeven.
Alhoewel de fabrikant voorschrijft om de behandeling na een tijd nogmaals te herhalen, heb ik het na die ene keer voor bekeken gehouden. Dit is geen bijenliefhebberij meer.
Je 'snijdt' hiermee gewoon een aantal generaties jonge bijen uit je volk. In mijn testen betekende het dat er tot 5 weken geen jonge bij meer geboren werd. Dit in de zo belangrijke periode dat je sterke jonge voedsterbijen moet hebben naar de winterbijen toe.
De varroaclan zal natuurlijk reageren dat de bijen toch ook afzien als je de mijten erin laat.
Veel imkers zijn blij veel dode mijten te zien op de lade, bij zulke langdurende mierenzuurmethodes, maar beseffen niet dat ze naast die paar 100-den mijten die ze najagen, tegelijkertijd meer dan 30000 jonge bijen mislopen. Een deel daarvan zou zeker (bij niet behandelen) door de varroamijt aangetast worden, maar de overgrote meerderheid zijn gezonde, broodnodige jonge bijen.
Iedereen moet zijn keuze hierbij maar zelf maken : kiezen voor de bijen of voor de boekjes en de gemoedsrust van de imker.

Gebruikersavatar
janmol1h
Berichten:79
Lid geworden op:ma 09 aug 2004, 17:20
Locatie:Roderwolde
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door janmol1h » di 09 aug 2011, 23:36

Nadat al het mierenzuuur verdampt was heb ik de volken gecontroleerd.
Overal had ik BRIAS en in veel volken zag ik de koningin lopen.
Dood broed of vreselijke taferelen zijn mij niet opgevallen......Binnenkort kijk ik es weer.
Vandaag heb ik de mijten weer geteld: we zijn nu een week na de behandeling en de totalen van zo'n week zitten tussen de 40 en 150 ruwweg.
In het seizoen zag ik trouwens weinig tot geen mijten op de bijen. Ik heb regelmatig darrenbroed weggesneden.....

Iemand vraagt hoe ik aan de gegevens kom? Van BijenWUR en Liebig zelf! Geciteerd uit eerdere mail:
Mijn "probleem" : er zit verschil tussen het BijenWUR advies tav mierenzuur en dat van Liebig zelf. Men heeft het over dezelfde dispenser, maar hanteert andere tijdstippen en hoeveelheden.
WUR: behandelen in juli en augustus (ben ik wel weer voor, hoe eerder hoe beter) Met warmbouw (daar reken ik mijn Segeberger maar onder), 150 ml in juli en 100 ml in augustus..
Liebig: behandelen eventueel, bij meer dan 10 mijten per dag in juli. Zo niet: behandelen in augustus met 50 ml en in september met 100 ml bij warmbouw.
Tav de groote van het vloeipaier: dat staat op het papiertje zelf, een tabel met temperaturen en de grootte van het papiertje.ok hier de tabel van warmbouw gebruikt ivm de Segebergers.

Er zijn veel imkers die het heel goed willen doen, maar de adviezen zijn tegenstrijdig, dat zie je hier ook weer.
Daarom doen we maar weer wat (ik ook). De een doet 65%, de ander 85%, weer een ander doet aan shocktherapie.....
Ik vind het jammer en kwalijk dat de wetenschappers ons geen goed, eensluidend advies geven.
Ik vraag me ook af hoe je conclusies kunt verbinden aan zo'n variatie in bestrijdingen. (maar ik heb daar geen verstand van)
Ik wil aleen het beste voor mijn bijen!

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Liebig verdamper versus Nassenheider ?

Bericht door Bouna » wo 10 aug 2011, 00:10

Janmol,

De hoeveelheden en tijden die op de liebig-dispender staan aangegeven zijn niet gebaseerd op de klimatologische omstandigheden in Nederland.

WUR heeft daar echter wel rekening mee gehouden en de hoeveelheden en tijdstippen aangepast aan ons kikkerlandje.
In dit geval is het dus raadzaam om niet de voorschriften van de fabrikant op te volgen.

Vraag het ze desnoods zelf.

Bouna

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten