mogelijke schade door roundup

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
mogelijke schade door roundup

Bericht door Jaap v.Popering » do 13 okt 2011, 19:22

Het gras voor mijn stal werd de laatste week al geler en geler wat ik niet vertrouwde . Op het laatst de grond eigenaar benaderd en wat bleek ?? Hij had opdracht gegeven om de grassen en onkruiden voor mijn Bijenstal met een onkruidverdelgingsmiddel te bespuiten ,en wel met ROUNDUP tot 30 cm voor mijn kasten . Ik heb nog geen schade gezien maar zie nu wel de Bijen uit de plasjes drinken tussen het dode gras .

Mijn vraag is dan ook ; wanneer ik deze winter schade aan mijn volken heb ( B.V doodde volken ) zou dan de oorzaak deze bespuiting zijn . ???

Afbeelding

Santtu Pikkarainen
Berichten:1083
Lid geworden op:do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds:2010
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Ermelo
Contacteer:

Re: mogelijke schade door roundup

Bericht door Santtu Pikkarainen » vr 14 okt 2011, 07:59

Dat zal wel moeilijk hard te bewijzen zijn, maar het zal wel heel voor de hand liggend zijn dat het de oorzaak is. Roundup heeft als het goed is bestanddelen waar onze dames niet tegen kunnen

Bouna
Berichten:107
Lid geworden op:zo 25 apr 2004, 20:17
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mogelijke schade door roundup

Bericht door Bouna » vr 14 okt 2011, 13:11

Jaap,

Als het lukt lijkt mij het verstandig om van dat water een monster te nemen in een potje. Desnoods het gras zelf in de diepvries bewaren tot het voorjaar.
Wie bewaart die heeft wat en nu kun je nog makkelijk aan monsters komen. Want volgens mij is Roundup ook geen zachtaardig middel.

En wat betreft de eigenaar, misschien is zijn honing weer op?

Gebruikersavatar
Oude Essink
Erelid
Berichten:3562
Lid geworden op:za 18 nov 2000, 00:00
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: mogelijke schade door roundup

Bericht door Oude Essink » vr 14 okt 2011, 14:41

roundup is een systemisch middel onder de herbiciden; ik denk, dat over een paar maanden aantonen, dat bijen daarvan schade hebben geleden, "bijzonder lastig" zal zijn; niettemin levert zo'n door chemie kapotgespoten, vergeeld grasveldje vlak voor je bijenstal, een uitermate trieste aanblik op; dat bijen daardoor in het vroege voorjaar voedsel én een waterkroeg missen zal ook voor een leek duidelijk moeten zijn. "Niet leuk" allemaal :shock: .

Afbeelding

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: mogelijke schade door roundup

Bericht door Ruinerweg » vr 14 okt 2011, 16:25

Dat is natuurlijk heel vervelend!
Meteen dodelijk zal het niet zijn, het is weer tiklje die de bijen te verduren krijgen.
Het totale systeem raakt in de war. Ongetwijfeld wordt er bij Jaap - net als bij ons allen - veel met landbouwbestrijdingsmiddelen gewerkt. Middelen die ook via zaaizaad in de hle plant terecht komen, bijen drinken hiervan.

Toch zijn er nog steeds mensen die beweren dat het gebruik van dergelijke middelen weinig kwaad. Op zich zal een middel niet zoveel schade aanrichten, in combinatie met andere middelen en andere bedreiging waar de insectenwereld aan bloot staat zijn het steeds kleine stapjes die op een gegeven moment fataal gaan worden.
Vanmorgen net een stukje in NU.nl gelezen over de invloed van uitlaatgassen op bijen. Als je de bronteksten bekijkt is dit toch wel iets waar je je ook zorgen over kunt maken. Er zijn natuurlijk vast weer mensen die hun bijen bij een snelweg hebben staan en nog nooit een dood volk hebben gehad.................!

Ik bedoel maar.

Groeten,

Roel. (Die hoopt dat de bijen van jaap dit zullen overleven!)

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: mogelijke schade door roundup

Bericht door Jaap v.Popering » vr 14 okt 2011, 16:36

goeienmoggel schreef:
Ik denk derhalve, als het echt Roundup is geweest, dat dit niet je grootste zorg is voor de winter. Na een paar flinke regenbuiten is de Roundup vertrokken of dermate verdund dat het nog weinig of geen schade zal toebrengen.

Blijft, niet leuk! :mrgreen:
Je slaat de spijker op zijn kop .

Ik maak mij hier dan ook geen enkele zorg over , ik heb nog nooit schade aan de Bijen geconstateerd van ; roundup" en in de lente zal dit veldje voor de kasten dan ook weer een fris groene aanblik geven .

Ik maak mij meer zorgen om het volgende , waarschijnlijk is bij meerdere volken de varroa bestrijding niet voldoende effectief geweest deze zomer . en het was mijn bedoeling om dit in beeld te brengen . .

Afbeelding

een tiental meters voor de kasten vind ik nog al wat van deze bijen , en de oorzaak is vast geen ; roundup "

Afbeelding

Na enige controle vond ik enkele volken met een behoorlijke besmetting , ziet men dit over het hooft zal al snel de roundup de zwarte piet toegespeeld krijgen .

Ik zal dan ook waarschijnlijk in de lente enkele dode of zwakke volken er tussen hebben staan.

Ruinerweg
Berichten:685
Lid geworden op:ma 02 feb 2004, 11:03
Imker sinds:1994
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Carnica F 1
Locatie:koekange
Contacteer:

Re: mogelijke schade door roundup

Bericht door Ruinerweg » vr 14 okt 2011, 18:04

Jaap,

wou je dit nog een keer kwijt?
Succes!
Ik bestrijd de varroa ook heel consequent!
Afwachten wat er overleeft!

Groet,

Roel

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten