Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Vespa
Berichten: 15
Lid geworden op: di 20 sep 2011, 15:41
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Vespa » di 01 nov 2011, 09:37

Goedemorgen,

Hieronder een link naar een artikel over de schadelijkheid van neo nicotinen op onder andere de honingbij. Het artikel verwijst, via aanklikbare links, ook naar andere bronnen. In combinatie met gebrek aan voedsel, parasieten, ziektes, laissez faire beleid bij preventie of behandeling van voornoemde kwalen, is een bijenvolkje een kwetsbaar "organisme".

http://sync.nl/nederlandse-hoogleraar-b ... duits-gif/ http://sync.nl/nederlandse-hoogleraar-b ... duits-gif/

Groet,

Vespa

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Hans van der Post. » di 01 nov 2011, 23:29

Dank je vespa voor deze link.
Dit is ook weer belangen verstrengeling waar de bijenteelt niets aan heeft! :?

Je kunt een steen aan bijdragen door gewoon een andere wijze van imkeren gaan bezigen.
Eens ophouden om bijenvolken te willen hebben die tot in december een broednest onderhouden.
Ongetwijfeld zal dit honing kosten: volken die matig broeden. Is dit erg??? Een driewerf NEEN. :be2:

Hoe korter de activiteit van broeden in de volken is hoe minder varroa.
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door marc » wo 02 nov 2011, 12:15

Hans van der Post. schreef:Eens ophouden om bijenvolken te willen hebben die tot in december een broednest onderhouden.
Gisteren onze jaarlijkse familieherfstwandeling in Chimay gehouden. Twee van ons gaan dan automatisch eens langs bij het kweekstation van de zwarte-bijen in Virelles.
Ook dit jaar weer broed in de zwarte bijen daar. Ik vraag me dan af Hans aan welke bijen je dacht ?
Ik zie maar 2 zaken die mogelijk zijn, ofwel je bijen in augustus inwinteren en in een kelder stoppen tot maart, zodat ze geen warmere temperaturen voelen,
of je bijen gewoon mee laten evolueren en zorgen dat ze eten hebben.
Ik ken een collega die het eerste al een paar keer gedaan heeft met een aantal van zijn volken, maar zonder veel succes.
Is iets voor koudere winterlanden, niets voor ons.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door alfa vulgaris » wo 02 nov 2011, 16:21

Van de week net gehoord dat Nederland één achste van de wereldproductie aan landbouwgewassen exporteerd.

Snel rekensommetje,dan produceren we 7 keer 7 meer dan we zelf opeten (ik kan er naast zitten)

Ook ooit eens ergens gelezen dat in de Nederlandse wet is opgenomen dat je geen dingen mag doen die schade toebrengen aan honingbijen.

Voor mij onbegrijpelijk dat zo'n land middelen vrijgeeft voor toepassing waarop de verpakking staat dat ze schadelijk zijn voor bijen.

Ik moet het vast genuanceerder zien :lol:

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 nov 2011, 22:03

marc schreef:
Hans van der Post. schreef:Eens ophouden om bijenvolken te willen hebben die tot in december een broednest onderhouden.
[........]Ook dit jaar weer broed in de zwarte bijen daar. Ik vraag me dan af Hans aan welke bijen je dacht ?
Ik zie maar 2 zaken die mogelijk zijn, ofwel je bijen in augustus inwinteren en in een kelder stoppen tot maart, zodat ze geen warmere temperaturen voelen, of je bijen gewoon mee laten evolueren en zorgen dat ze eten hebben.[........]
Dacht niet aan zwarte bijen Marc maar aan de carnica.
Voer mijn volken in augustus hun wintervoer ben klaar rond 10 september.
Eind september hebben de meeste volken nog nauwelijks broed.
Overigens in de jaren 60 en 70 van de vorige eeuw hadden we hier nog geen "last" van over de grens komende bijen soorten. Wat we hier (zuid-holland) hadden noemde dit "soort" "straathonden ras". :shock:
Ook die bijen hielden met broeden op zodra er geen dracht van betekenis binnen kwam.
Doordat de broedperiode maar loopt van febr. tot half mei en van half juni tot september heeft de varroa minder cyclisch voor de vermeerdering.

Na de halve jaren 70 ben overgestapt op de carnica.
Dit bijensoort heeft minder grote broednesten en houden eerder op.
Is niet erg slinger voldoende honing!
!Hans.

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Hans van der Post. » wo 02 nov 2011, 22:19

Ben zeer tevrede over carnica.
De buckfast haalt meer honing maar is zeer gevoelig voor verschillende broedziekte.
Heb ze bij wijze van: "hier wil ik ook wat van weten" een viertal jaren gehad.
!Hans.

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door marc » do 03 nov 2011, 02:29

Hans, hier gebeurde de verandering andersom, eerst carnica later hoofdzakelijk buckfast. De reden daarvoor was uiteraard de zwermdrift, grotere volken op het fruit (hier) en een ras dat beter aangepast is aan de warmere najaren. Ik hou het fenomeen van het steeds latere broed toch al een hele tijd nauwlettend in de gaten. Van de zuivere carnica collega's in de wijde omgeving weet ik dat ze allemaal met broed zitten. Jaarlijks onderhou ik ook mijn contact met Chimay, wat de zwarte bij betreft, en ook daar is dat het geval. Ik kan je ervaring met volledig broedloze carnica's dus niet bevestigen hier.
Misschien heb je nog een zuiver bergras dat meteen stopt met leggen bij gevoelige drachtvermindering en slecht weer en niet reageert op aanhoudende hogere temperaturen.
Als je bewering klopt dat dan daar de oplossing ligt, dan moest dat rassenonderscheid in de wintersterfte toch al lang zijn opgemerkt. Ik denk dat het eerder negatief is dat die vroege augustus-winterbijen daarna nog veel te actief zijn en een deel van hun vetreserves verspelen, nog voor de winter begint, zonder dat er nieuwe volwaardige winterbijen in de plaats komen. Trouwens met een lente die dit jaar alles sneller liet uitbloeien en een slechte zomer, zouden ze dit jaar dan wel eens heel vroeg gestopt kunnen zijn met broeden en nog vroeger winterbijen hebben aangemaakt. Ik zie in bijen met die eigenschap geen voordeel voor de steeds warmere najaren.

Gerard Boswinkel
Berichten: 364
Lid geworden op: do 25 jan 2001, 00:00
Imker sinds: 1983
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Eibergen
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Gerard Boswinkel » vr 04 nov 2011, 21:14

Ik heb gisteren ook de tijd gevonden om het artikel van dhr Oomen te lezen. Wat een waardeloos artikel (dhr Oomen noemt het een beschouwing). Ik kan het daarom helemaal eens zijn met Ghislain. En waarom vind ik het een waardeloos artikel:

De enige persoon die dhr Oomen met naam en toenaam noemt in zijn 'beschouwing', is Jeroen van der Sluis. Volgens mij is dat een doodzonde meneer Oomen :naughty:

Het ware beter geweest de kritiek/feed back die Jeroen van der Sluis aan uw Ctgb organisatie gegeven heeft, te zien als een cadeautje :dance: en er in het vervolg uw voordeel mee te doen. Door Jeroen op deze manier weg te zetten, toont dhr Oomen zich een slechte verliezer.

Ik vond het artikel zo slecht dat ik het niet eens uitgelezen heb!

Groeten...................

Gerard

Hommel
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: Over neonicotinoïden, bijen, belangen, enz.

Bericht door Hommel » za 05 nov 2011, 21:55

Op de Algemene Ledenvergadering van de Algemene Nederlandse Imkersvereniging (ANI) vandaag in Uddel gaf Jeroen van der Sluijs een interessante lezing over "Systemische insecticiden en bijensterfte"
http://goo.gl/l14FR

Van der Sluijs schrijft een stuk helderder dan dat mistige verhaal van Oomen, lees zijn overzichtsartikel "Bijensterfte, een nieuw risico" eens:
http://goo.gl/nUCi9

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten