nu.nl

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Albert Stoter » wo 04 apr 2012, 12:38

Bart de Coo schreef:We moesten het hoofd maar weer eens koel houden.Bart
En daar ben ik het weer zeer mee eens.

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door A.A. Staals » wo 04 apr 2012, 12:55

Jaap v.Popering schreef:
Bart de Coo schreef: gewoon mordicus en categorisch tegen systemische insecticiden te zijn. Zal ik ervoor stemmen? Ik ben zo bang dat we weer achter de volgende hype gaan aanlopen.
Systemische middelen waren er al voor 1970 . Achter die hype aanlopen ga je zeker doen . :whistle:

Jaap v P
Jaap
De huidige middelen (admire) worden veelvuldig toegepast in bedekte teelten waar bijen bijstaan. Als de dosering hoog is vliegen ze gewoon, een poosje, niet meer op het gewas. Er gaan geen bijen of broed dood. De volken die dit mee hebben gemaakt komen ook de winter door. En wat te zeggen van: De middelen worden nu gebruikt en de bijen gaan dood in een tijd dat ze nog amper vliegen late herfst.

ad staals

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Jaap v.Popering » wo 04 apr 2012, 13:06

Bart de Coo schreef:van en categorisch tegen systemische insecticiden te zijn. Zal ik ervoor stemmen? Ik ben zo bang dat we weer achter de volgende hype gaan aanlopen.
Ik had nog een opmerking toe willen voegen maar er is al zoveel gereageerd dat ik dit opnieuw wil doen .

Heel lang geleden was de V.B.B.N ( Vereniging tot Bevordering der Bijenteelt in Nederland ) een vereniging van Bijenhouders , tegenwoordig lijkt het meer en meer een verlengstuk van een of andere milieu organisatie .

Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door jossmits » wo 04 apr 2012, 17:20

Bart
Ik heb het rapport ook gelezen. Laat ik 1 voorbeeld nemen. Op blz 25 wordt verwezen naar een onderzoek van Pettis et al. Op zich is het te prijzen dat dit onderzoek is meegenomen, het is immers pas van begin dit jaar. Minder is dat er nogal selectief gewinkeld is in dit onderzoek. Dit onderzoek heeft onder meer ook opgeleverd dat larven gevoerd met voer waarin deze pesticiden voorkomen niet alleen meer nosema sporen vertonen dan de controlegroep, maar ook kleiner en lichter zijn dan de controlegroep. Dat kan nogal van belang zijn als het gaat om winterbijen.
Verder geven Pettis cs aan dat hun studie in samenhang met twee andere studies duidelijk de risicos van deze middelen met betrekking tot Nosema aantonen Tenslotte bevelen Pettis cs aan om de toelatingsprocedures voor deze middelen tegen het licht te houden. Dit was nu juist het doel van de literatuurstudie van WUR! Het kan natuurlijk prima dat WUR het op dit punt niet eens is met Pettis cs, maar het lijkt mij toch dat zij dan toch aangeven op grond waarvan zij het met de zienswijze van deze, toch gerenomeerde onderzoekers niet eens zijn.
Zo kan ik nog wel een paar punten in het onderzoek van WUR vinden.

Groeten,
Jos

Hommel
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 20 mar 2011, 16:17
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Hommel » wo 04 apr 2012, 21:56

Vrij Nederland schrijft er deze week ook over:

Net nu Bleker ons in slaap probeert te zoemen over pesticiden en bijensterfte, luidt in Amerika de noodklok.

Het zit Henk Bleker ook niet mee. Vorige week dacht hij het verlossende woord te spreken in een verhit debat over de oorzaak van het grote uitsterven van bijenvolken. Wetenschappers, milieuactivisten, imkers en politici vliegen elkaar in de haren over de vraag of dat mysterie soms iets te maken heeft met het grootschalige gebruik van een nieuw type landbouwgif, de neonicotinoïden. Dat bijenvolkeren massaal het loodje leggen moet ook de staatssecretaris van Landbouw grote zorgen baren, want zonder de bijtjes geen bestuiving van voedselgewassen als wortel en bloemkool. Bleker gaf een team wetenschappers de opdracht de zaak tot de bodem uit te zoeken....

Hele verhaal:
http://www.vn.nl/Archief/Politiek/Artik ... ndigen.htm

Jaap v.Popering
Berichten: 5701
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Jaap v.Popering » do 05 apr 2012, 08:37

Ik ben van mening dat de zo genaamde verdwijnziekte moet blijven . Deze ziekte gaat mijn stal ( ondanks het veelvuldig gebruik van Neonicotinoiden in de regio ) voorbij en ik heb nog nooit zo veel van mijn overtollige volken die ik elk jaar in de lente heb gemaakt :dance: :wink:

Jaap v P

jomme
Berichten: 365
Lid geworden op: wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie: Meulebeke
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door jomme » do 05 apr 2012, 08:50

Ja en toen was roken nog gezond, propte men overal asbest in, sproeide men met DDT en waren alle waterleidingen in lood....

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: nu.nl

Bericht door Jeroenvt » vr 06 apr 2012, 09:53

In Harvard is nu aangetoond dat CCD ook plaats vindt met doses imidacloprid die lager liggen dan in het milieu voorkomt: http://www.sciencedaily.com/releases/20 ... 224653.htm
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten