Lijdende bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:
Lijdende bijen

Bericht door Miles » wo 04 jul 2012, 16:54

Hier in Frankrijk boeien sinds een kleine week de zonnebloemen. Ik merkte het afgelopen zaterdag toen ik de kast openmaakte; de pollen roken erg sterk en alles was felgeel. Het was ook het moment dat ik telkens 1 of 2 dode bijen op de latten zag liggen. Dood of half levend; ze konden niet meer vliegen, zwaaide langzaam met hun pootjes en ik weet zeker dat als ze het konden ze het uit zouden schreeuwen. Gewoon klote om te zien.

Nu kan je denken dat het niet zo bijzonder is als bijen doodgaan, maar het is pas de eerste keer dat ik het zo zie. En ik vind het iets te toevallig te het net gebeurt nu de zonnebloem in bloei is. Komt er ook nog eens bij dat de boeren hier n'importe quoi gebruiken, de Spaanse grens is hier vlakbij en daar verkopen ze genoeg zaden en pesticides die hier in Frankrijk verboden zijn. Ookal heb ik geen jaren ervaring, ik sta dichtbij mijn bijen (zoals velen hier), en ik merk gewoon dat er iets niet klopt. Er liggen verder trouwens geen dode bijen rond de kast.

De bijen die (half) dood waren waarvan ik de abdomen uitgedrukt heb, zaten allemaal vol met pollen.

Misschien kan mij iemand er meer over vertellen.

Alvast bedankt.

nieuweling
Berichten:42
Lid geworden op:vr 05 aug 2011, 10:06
Contacteer:

Re: Lijdende bijen

Bericht door nieuweling » wo 04 jul 2012, 18:05

bekijk eens dit filmpje vanaf 3:00 tot 4:31
misschien dat dit je verder helpt en bekend voorkomt
http://www.youtube.com/watch?v=Dl9Peb9rkqw

Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:

Re: Lijdende bijen

Bericht door Miles » wo 04 jul 2012, 21:51

Dankje, het ziet er inderdaad zo uit.

jomme
Berichten:365
Lid geworden op:wo 20 apr 2011, 15:03
Locatie:Meulebeke
Contacteer:

Re: Lijdende bijen

Bericht door jomme » do 05 jul 2012, 09:28

Miles schreef:Hier in Frankrijk ...

Misschien kan mij iemand er meer over vertellen.

Alvast bedankt.
miles,

Spreek je dan niet met de andere imkers in de buurt?
Je zal vast de enige niet zijn met deze problemen? Er si al heel veel gepubliceerd over de zonnebloemperikelen...
En waarvoor gebruikt men de zonnebloemolie? Om op onze lekkere vergiftigde salade te gieten! :(

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Lijdende bijen

Bericht door jossmits » do 05 jul 2012, 10:11

Ik neem aan dat je lid bent van de GDSA van je departement om aan je varroa bestrijdingsmiddelen te komen. Als je denkt dat er iets mis is met je bijen (ziekte of vergiftiging) neem je contact op met de GDSA van je departement, die stuurt dan iemand. Dat is ook van belang voor een eventuele verzekering.
Als je geen lid bent van een GDSA neem dan contact op met de voorzitter dan de vereniging waar je lid bent. Die kan je dan wel verder helpen.
Jos

Gebruikersavatar
Miles
Berichten:57
Lid geworden op:wo 11 mei 2011, 23:20
Imker sinds:2012
Aantal volken:40
Locatie:Frankrijk
Contacteer:

Re: Lijdende bijen

Bericht door Miles » do 05 jul 2012, 12:57

jossmits schreef:Ik neem aan dat je lid bent van de GDSA van je departement om aan je varroa bestrijdingsmiddelen te komen. Als je denkt dat er iets mis is met je bijen (ziekte of vergiftiging) neem je contact op met de GDSA van je departement, die stuurt dan iemand. Dat is ook van belang voor een eventuele verzekering.
Als je geen lid bent van een GDSA neem dan contact op met de voorzitter dan de vereniging waar je lid bent. Die kan je dan wel verder helpen.
Jos
Hm, goede tip. Ik wilde sowieso wat bijen laten analyseren. Misschien bel ik ook nog wel iemand van de gdsa. Bedankt Jos.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten