MiteZapper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Menno
Berichten: 25
Lid geworden op: vr 15 mei 2009, 03:35
Imker sinds: 2009
Locatie: Utrecht
Contacteer:

MiteZapper

Bericht door Menno » di 31 jul 2012, 08:26

Ik kwam deze tegen in de mailing van NBV- Imkernieuws.

Het is zo te zien een darrenraam met ingebouwde verwarming in de kunststof middenplaat met darrenraat profiel.
En dan elke 3 weken even stroom erop waarmee je de ingevangen mijten dood.
Dus zeg maar een soort "elektrisch verbeterde darrenraat methode" :whistle:

Is zo te zien alleen verkrijgbaar in DN ,Langstroth en Zander.

http://www.mitezapper.com/

Zijn er hier mensen met ervaring of meer kennis over dit ding?
Voor kleinschalig gebruik (de meeste imkers hier in Nederland) lijkt het ouderwetse darrenraat snijden me eenvoudiger?
Wat vind men hier?

Groeten Menno

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door marc » di 31 jul 2012, 08:57

Een bijenvolk steekt heel wat energie in het opkweken van darren, ze zijn ook broodnodig voor het volk.
Systematisch gedurende het ganse darrenseizoen de darren uit de volken verwijderen, leidt tot onnodig energieverlies (verzwakking) van het volk. Je maakt er alleen maar steriele volken mee waar alle harmonie uit zoek is en zorgt voor een stess-situatie (steeds willen darren aanmaken wat maar niet lukt). Dit alles leidt alleen maar tot meer wintersterfte in plaats van minder.
Nutteloos ding.

Gebruikersavatar
jasper-k
Berichten: 211
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 17:19
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): buckfast en bastaard (geschepte zwermen)
Locatie: alphen aan den rijn
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door jasper-k » di 31 jul 2012, 09:12

@ marc, maar heb je er mee gewerkt?

Zelf heb ik gedurende het bijenjaar meer dan 10 volken en dan is het lastig om 10+ van die zappers aan te gaan schaffen.
Ik snij het gewoon weg, en als ik op een werksterraam een onderhoek met darren zie zitten zijn die ook de pisang...
Want heb juist het idee dat in die hoekjes darrencellen op een werksterraam relatief meer mijten zitten.

Ik werk dus ook gedurende het hele jaar systematisch alle darren weg, darren zitten er altijd toch wel in de volken.
Dis-harmonie en extra uitval heb ik nog niet gehad/opgemerkt, dus ik denk dat de mite zapper voor een imker met enkele volkjes goed kan werken.
Als bonus, de bijen ruimen zelf de rommel op en hoeven niet een heel nieuwe raam op te bouwen, bespaart energie.
Met vriendelijke groet, Jasper

lupus
Berichten: 1
Lid geworden op: di 29 jun 2010, 12:08
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door lupus » di 31 jul 2012, 12:04

Gaat dit apparaat op termijn het varroa probleem oplossen? Zou het niet beter zijn in het nbv- nieuws een overzicht te geven wat er aan soortgelijke alternatieven op de markt is i.p.v. dit als een uniek artikel en dus in mijn ogen met suggestieve promotie aan te bieden?

Gebruikersavatar
marc
Berichten: 1074
Lid geworden op: vr 10 sep 2004, 01:34
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door marc » di 31 jul 2012, 12:30

Het gaat me meer om het principe, Jasper. Ik snij geen darren weg, ik vind ze te belangrijk. De darren zijn het mannelijke geslachtsorgaan van het superorganisme dat een bijenvolk is en ik wil geen bijenvolken zoals gecastreerde beren (varkens) erbij lopen. Is het dan zo dat elk imker zijn volken maar steriel moet maken en er enkel nog aan sperma te geraken is op eilanden en andere bevruchtingsstations. Welke lange termijnoplossing brengt dit voor het varroaprobleem ? Ik ken er maar 1 : niet behandelen.
Ik denk hierbij terug aan mijn bijen-beginjaren toen een ervaren imker ook ieder cursist aanmaande zijn darren te snijden, tot we erachter kwamen dat hij het zelf niet deed. Hij wilde gewoon zijn darren in de omgeving en geen andere...

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door Ewout » di 31 jul 2012, 12:59

Ik gegrijp ook niet waarom het NBV het nodig vind om deze advertentie van een m.i. nodeloos technisch en duur (100 euro voor het spaarkast formaat bij het bijenhuis) apparaat in de nieuwsbrief te plaatsen.
Vraag dan wat meer contributie. Of plaats een mooie vergelijking van verschillende niet chemisch varroabestrijding (Apitherm e.a.), of een eerlijke review...

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door bee-aware » di 31 jul 2012, 13:13

Lang leve de bio-industrie der bijen.

Vraag aan de deskundigen hier: Is de bijensterfte afgenomen sinds de bestrijding van de varroamijt?

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door bee-aware » di 31 jul 2012, 21:39

"De vrijheid van meningsuiting is een de facto absoluut recht."
Maar niet via het forum
Voor of tegen is persoonlijk.

Ik noem dit warbouw van de eerste orde.

Rene K
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 03 jan 2011, 17:00
Locatie: Mill Noord Brabant
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door Rene K » wo 01 aug 2012, 20:01

bee-aware schreef:"De vrijheid van meningsuiting is een de facto absoluut recht."
Maar niet via het forum
Voor of tegen is persoonlijk.

Ik noem dit warbouw van de eerste orde.
Inderdaad warbouw dit geneuzel.

Graag OT

bee-aware
Berichten: 37
Lid geworden op: za 21 jul 2012, 01:08
Contacteer:

Re: MiteZapper

Bericht door bee-aware » wo 01 aug 2012, 21:53

" inderdaad warbouw dit geneuzel.

Graag OT"


Juist rene, OT.
Ik gebruikte teveel woorden op een ergelijk iets.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten