Amitraz

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
J.Meuwissen
Berichten: 1
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 13:46
Contacteer:

Amitraz

Bericht door J.Meuwissen » zo 05 aug 2012, 11:39

Amitraz

Een prachtig middel voor de bestrijding van varroa dreigt in diskrediet te raken. Naar mijn mening wordt het gebruik van Amitraz afgeraden / verboden op basis van naar mijn mening niet overtuigende argumenten ( Bijenhouden 2010/12). Uit onderzoek blijkt dat de concentratie van Amitraz in honing steeds beneden de veiligheidsgrens ( 0,01mgr/kgr) was.
Het zou best kunnen dat het risico van het gebruik van Amitraz even groot is als het risico van een uur in de zon zitten cq enkele uren ademen langs de snelweg.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Bart de Coo » zo 05 aug 2012, 12:31

Niet doen alstublieft.

Zie de brochure Effectieve bestijding van varroa, bladzijde 26 voor een waslijst aan argument tégen het gebruik van middelen zoals Amitraz:

http://documents.plant.wur.nl/pri/bijen/varroa2010.pdf

En afgezien daarvan, oxaalzuur, mierenzuur en thymol zijn producten die uitstekend werken en die bovendien uitstekend onderzocht zijn, dus waarom zou je gaan experimenteren met chemicaliën die bijen@wur met veel argumenten omkleed afraadt, terwijl er prima alternatieven zijn?

Niet doen dus.

Groet,

Bart

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door jossmits » zo 05 aug 2012, 13:04

Wel doen, maar niet zelf experimenteren met Amitraz, dus een toegelaten middel op basis van Amitraz gebruiken.
Het middel Apivar is op basis van amitraz. Is ongeveer op de hele wereld onderzocht en toegaten, behalve in nederland.
Ik zou dus juist een van de 'zuren' niet gebruiken. In de VS is nu een produkt op basis van mierenzuur dat daar recent is toegelaten. Het produkt heet mitaway en schijnt dit najaar ook in Engeland te worden toegelaten.
Apivar is in frankrijk, waar het is toegelaten, het afgelopen jaar opnieuw uit de bus gekomen als het meest effectieve middel (van de toegelaten middelen) tegen varroa.
De Engelse Folder "managing varroa" van FERA Food and environment Research agency waar WUR ook en relatie mee heeft, is wat mij betreft een stuk evenwichtiger dan de folder van WUR waar Bart naar verwijst. In elk geval wijst het ook duidelijk op de gevaren van de 'zuren'.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Ewout » zo 05 aug 2012, 14:46

Jos, ik kan me goed vinden in het argument wat ze gebruiken: als een middel niet getest is, is een stof die in de natuur voorkomt (oxaalzuur, mierenzuur, melkzuur, al dan niet synthetisch) niet per definitie beter. Zeker als het in zeer hoge concentraties gebruikt wordt. In de natuur komen ook veel kankerverwekkende stoffen voor (waaronder veel anti-oxidanten). Anderzijds kies ik veel liever voor een organisch zuur dat eenvoudig wordt afgebroken dan een persistente, complexe stof als amitraz. Ik lees in de folder geen overtuigende gevaren van de zuren, los van de gevaren met huidcontact en luchtwegen. Dat de stoffen getest moeten worden ben ik met je eens, maar als er geen commerciele partij belang heeft bij toelating (de organische zuren zijn patentvrij en kunnen door iedereen gemaakt worden), zal dat niet snel gebeuren...

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Jaap v.Popering » zo 05 aug 2012, 16:10

Niet getest denken de meeste ??? zie de brochure .

Toxic for mites but safe for your beeswax, queens and respectful for your hive products.
Apivar® leaves the bee, honey and wax and all other hive-derived products unaffected.
Studies have proven that under normal conditions and use Apivar® is harmless for the bee and for all products made in the hive. Investigations designed to detect residues of active substance in honey, wax, propolis and pollen have shown that you may harvest these products immediately after the end of the treatment period, no withdrawal time being necessary.


Jaap v P

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door jossmits » zo 05 aug 2012, 16:35

Ewout,
Dat van een persistente, complexe stof als amitraz is toch wel wat overdreven. Het is juist zeer opnstabiel en valt snel uit elkaar. Ik heb net deze week dit produkt ontvangen voor de behandeling die ik binnenkort begin. Op de verpakking staat bijvoorbeeld zeer uitdrukkelijk om het produkt onmiddelijk na opening van de verpakking toe te passen omdat het zo snel degradeert. In dat opzicht is het een heel andere stof als het werkzame middel Apistan. Het feit dat het zo snel uit elkaar valt is volgens de Fransen een van de redenen waarom de kans op resistentie van de varroa tegen dit produkt veel kleiner is dan bij apistan.
Ik vind de bezwaren die genoemd worden mbt de zuren over de veiligheid van de imker wel heel belangrijk. Als ik sommige bijdragen over dit onderwerp hier op dit forum lees dan slaat me toch de schrik om het hart. Daarm zou dit amerikaanse /canadese produkt op basis van mierenzuur , als dit effectief blijkt te zijn al een hele verbetering zijn. Verder wordt in de folder toch aangegeven om hoogstens een keer in het leven van een bij een van de zuren te gebruiken. Dat betekent evenwel dat als je het in het voorjaar en in de winter gebruikt in elk geval de koningin tenminste al twee keer met het spul in contact gekomen. Daar zal ze toch wel niet beter van worden.
Verder kan ik me helemaal vinden in het citaat van Jaap.

Jos

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door Ewout » zo 05 aug 2012, 17:11

jossmits schreef: Ik vind de bezwaren die genoemd worden mbt de zuren over de veiligheid van de imker wel heel belangrijk. Als ik sommige bijdragen over dit onderwerp hier op dit forum lees dan slaat me toch de schrik om het hart.
Welke imkergevaren bedoel je dan precies?

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door jossmits » zo 05 aug 2012, 21:36

Ewout,

Hoeveel imkers die een van de zuren toepassen zouden pagina 33 van de WUR brochure goed gelezen hebben. Als dan iemand hier op het forum dan vraagt hoe vaak je met oxaalzuur mag behandelen dan denk ik dat hij die brochure nog helemaal niet gelezen heeft en dus maar wat doet.
Ik ben bang dat een aantal van onze collegea de basisregels van pag 33, als ze die al gelezen hebben, als overdreven zullen beschouwen.

Jos

Jannes

Re: Amitraz

Bericht door Jannes » zo 05 aug 2012, 23:03

Hou eens een pol, anoniem. Als iedereen eerlijk antwoordt, ben ik heel benieuwd naar wat iedereen gebruikt :whistle:

Jannes

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Amitraz

Bericht door jossmits » ma 06 aug 2012, 08:23

Van mij mag je het wel weten. Ik gebruik dit jaar Apivar. Ik start einde deze week, na de laatste keer zonnebloemhoning slingeren. Dat is de enige behandeling die ik uitvoer of uitgevoerd heb. Ik behandel alleen de kasten die over de laatste drie weken een gemiddelde natuurlijke mijtenval hebben van meer dan twee per dag. Dat zijn eigenlijk alle kasten, behalve de kasten waar een zwerm van dit jaar in zit.
Alle kasten controleer ik eind februari/begin maart opnieuw op natuurlijke mijtenval. Indien meer dan twee per dag behandel ik dan met apivar, eigenlijk moet ik zeggen zou ik behandelen, want een hogere mijtenval dan twee per dag heb ik nog niet geconstateerd.
Ik gebruikte in vorige jaren ook wel eens apiguard (alleen in augustus te gebruiken, vanwege temperatuur).
Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten