DHZ Oxaalzuurverdamper

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
O Peatey
Berichten: 148
Lid geworden op: di 26 mei 2009, 16:25
Locatie: Enkhuizen
Contacteer:

DHZ Oxaalzuurverdamper

Bericht door O Peatey » do 09 aug 2012, 16:35

In de nieuwe catalogus van het Bijenhuis staat de Varrox-verdamper vermeld, alleen de prijs staat me niet erg aan, nl. Euro 125,--.
Er circuleert al wat jaren op het internet een zelfbouwverdamper: http://www.imkerhomepage.de/varroa/oxal ... eil-2.html
Wie onder ons heeft zoiets al eens gebouwd en wil hier zijn positieve dan wel negatieve ervaringen, adviezen, etc delen?
Pieter

p.zwartepoorte
Berichten: 1020
Lid geworden op: wo 29 jun 2011, 21:59
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): buckfast pmoeren en F1
Locatie: wijchen
Contacteer:

Re: DHZ Oxaalzuurverdamper

Bericht door p.zwartepoorte » do 09 aug 2012, 22:17

Ik zal er niet eens aan beginnen met verdampen het is giftig als je die inademt vooral voor je nieren en aan gezien dat ik er een heb gebruik ik wel mierenzuur dat is ook rozooi maar goed je moet varroa bestijden
Paul
Vriendelijke groeten p.zwartepoorte buckfastimkerij

B.Kruijt
Berichten: 17
Lid geworden op: do 11 aug 2011, 23:52
Contacteer:

Re: DHZ Oxaalzuurverdamper

Bericht door B.Kruijt » do 09 aug 2012, 23:03

Ook ik zoek op dit moment het internet af naar manieren om oxaalzuur te verdampen. Naast de Varrox verdamper en de zelfbouw die O Peatey noemt zijn er ook nog de volgende manieren.
Even met behulp van wat Tou-tube filmpjes.

Verdamper Rohr
Verdamper van WePaEMH Verkoopsite


Of de goedkope manier van verdampen.
Verdampen met koperen buisje

Goedkoop maar riskant volgens mij.
Op kooltjes

En natuurlijk kunnen we kiezen om het te druppelen.
Druppelen.

De filmpjes zijn veelal in het Duits.

Het lijkt wel dat ze in het duitstalige gebied oxaalzuur veel meer verdampen dan hier.

Als laatste nog een filmpje van een "turbo"verdamper.
Wind in de rug lijkt me wel zo gezond.

Ook ik zou graag ervaringen horen van mensen die oxaalzuur verdampen. Vooral de Voor's en Tegen's.

Bart

LWPisa
Berichten: 1528
Lid geworden op: di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds: 1997
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Carnica, mellifera, bastaard
Locatie: Soest
Contacteer:

Re: DHZ Oxaalzuurverdamper

Bericht door LWPisa » vr 10 aug 2012, 22:59

Oxaalzuur is een effectief middel om mijten op bijen te bestrijden.

Ik heb al een paar jaar een zelfbouw verdamper, gasverwarmd met luchtstroom, in gebruik. Hij werkt op zich goed maar het is een vrij gebruiksonvriendelijk proces met afkoelen van heet koper, uit elkaar schroeven, laden, in elkaar schroeven en dan weer verwarmen. Geklooi bij vriesweer als de battterijen afkoelen die moeten opwarmen en gewisseld.

Om de verdamper goed te draaien heb ik de verwarmingstijd gemeten in testruns vooraf. Ik ga een betere versie maken van RVS, volgens mij verdampt er geen koperoxide of koperoxalaat of zoiets, wat er in komt door koper met oxaalzuur te verhitten, maar ik wil het volledig uitsluiten.

Ik gebruik m nog maar zelden en doe wat ik in het begin deed, vernevelen. Veel minder geklooi en waarschijnlijk net zo effectief. Het megavoordeel van de verdamper is wel dat volken niet open hoeven in de winter, wat een pre is voor ingepakte 6-ramers.

Afbeelding

Afbeelding

Lennard

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten