Varroa versus broed

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Varroa versus broed

Bericht door G.B. » vr 26 okt 2012, 09:44

Algemeen bekend is dat onze geliefde mijt net voor het sluiten van het broed meelift om zich heerlijk te voeden en ongegeneerd voort te planten.

Wat ik me afvraag: een mijt heeft geen redelijk verstand, en reageert dus instinctief op prikkels; wat is voor de mijt het signaal om in een cel te kruipen? is dit een bepaalde geur?
En daarnaast, hoe komt het dat ze feilloos darrenbroed de voorkeur weten te geven?

Iemand enig idee?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Bjorn
Berichten: 124
Lid geworden op: vr 25 sep 2009, 20:43
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door Bjorn » vr 26 okt 2012, 10:32

Ik hoor hier nog veel lanskomen dat de varoa bij voorkeur darrenbroed uitkiest.
Is dit wel zo ? Het darrenbroed zorgt wel voor een grotere aangroei van varoa maar enkel omdat het langer duurt eer het gesloten broed evolueert tot Imago t.o.v. een werkster . De varoa krijgt hierdoor langer de kans om zich te vermenigvuldigen in de cel. Dus als je darrenbroed snijd neem je wel een deel van de besmetting weg maar dat heeft niets te maken met de zogezegde voorkeur van varoa voor darrenbroed.

Althans dat is wat men mij gezegd heeft en laten zien aan de hand van het voorplantingsschema van een Varoa mijt en klinkt mij zeer aannemelijk.

grt Bjorn

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 26 okt 2012, 11:05

Interessante vraag.

In een volk is er altijd minder darren- aanwezig dan werksterbroed. Niettemin bestaat er, ook verhoudingsgewijs, denk ik, een veel grotere instap van de varroa bij darrenbroed dan bij werksterbroed.
Dit is in principe heel simpel te bestuderen en hier zijn vele studies over gedaan. De varroamijt heeft nu eenmaal evolutionair gezien een voorkeur voor darrenbroed (te verklaren door de langere ontwikkelingsduur dan werkster- en koninginnecellen). Jaren terug is er ooit ene imker geweest op het forum die een koningin(nen) had waargenomen met defomed wingvirus wat suggerereerd dat mijten ook instappen in koninginnecellen). Dit gebeurd dus wel, maar is een zeldzaamheid denk ik.

Ik vraag me af of het bekend is wat precies het instappen trigger(e)d. Ik weet dat zo niet uit mijn hoofd en Wikipedia weet het al helemaal niet! :D . Ik vermoed dat het toch iets biochemisch is (CO2 respiratie?) of iets heel simpels: misschien kan de mijt cel opening van de cellen 'inschatten'. In een bijenvolken worden er voortdurend cellen dichtgemaakt (dit kun je ook waarnemen tijdens inspectie als imker). Je ziet soms een cel die bijna afgedicht is en waar nog een klein openingetje te zien is. Het zou zo kunnen zijn dat de mijt deze openingen 'aftast' en bij een klein of net nog groot genoeg gat naar binnen gaat.
Maar zo kan ik nog wel tien theorien bedenken. Wie het weet mag het zeggen.

Wel interessant gezien de werking van bestrijdingsmiddelen. Het zou misschien interessant zijn als bestrijdingsmiddelen op het instapvermogen van de mijt aanvallen en deze verstoren.

gr.
JP

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Varroa versus broed

Bericht door alfa vulgaris » vr 26 okt 2012, 11:18

Ik denk dat het redelijk simpel moet zijn.

Volgens Seeley gaan de bijen vanaf hun 3e dag broed verzorgen en broedcellen verzegelen.

Mijtje moet dus 3 dagen bijtje rijden totdat er een lekker hapje voorbijkomt.

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door G.B. » vr 26 okt 2012, 11:32

Reagerend op eea.:

Volgend het WUR verplaatsen mijten zich veelal op jonge (voedster)bijen en zijn daarom veel in de buurt van bijna sluitende cellen. Verder wordt er geschreven over een "periode van aantrekkelijkheid" die bij darrenbroed eerder begint, en dus langer duurt, wat verklaring kan geven voor hogere instap aldaar.
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door Jaap v.Popering » vr 26 okt 2012, 12:06

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
. Het zou misschien interessant zijn als bestrijdingsmiddelen op het instapvermogen van de mijt aanvallen en deze verstoren.

gr.
Het gebruik van Thymol producten is hierop gebaseerd .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 26 okt 2012, 12:12

Dat is leuk omschreven: "periode van aantrekkelijkheid"

Maar waar bestaat die aantrekkelijkheid uit dan. Maw we weten het niet precies watvoor processen hier eigenlijk aan ten grondslag liggen.

gr
JP

de vos roger
Berichten: 1783
Lid geworden op: wo 07 sep 2005, 13:08
Locatie: Belgie -Oost-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door de vos roger » vr 26 okt 2012, 12:17

Naar ik vernomen heb, zouden de larven voor ze gaan verpoppen en de cel afgesloten wordt een stof afscheiden.
Deze stof zouden de mijten als teken zien om zich te nestelen bij de larve.
groetjes
roger

G.B.
Berichten: 222
Lid geworden op: zo 23 mei 2010, 09:47
Imker sinds: 2007
Aantal volken: 400
Bijenras(sen): Buckfast
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door G.B. » vr 26 okt 2012, 12:19

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Dat is leuk omschreven: "periode van aantrekkelijkheid"

Maar waar bestaat die aantrekkelijkheid uit dan. Maw we weten het niet precies watvoor processen hier eigenlijk aan ten grondslag liggen.

gr
En dat is nu precies wat ik weten wil :wink:

De grootte van opening (of moet ik juist sluiting zeggen) lijkt mij niet voor de hand liggend, aangezien de mijten zich vooral via de bijen verplaatsen. Zelden zie je ze daadwerkelijk op raat lopen.

Overigens, varroa-moeren in redcellen is wel heel gebruikelijk, in originele doppen weet ik het eigenlijk niet..
En, mijnheer De Vos, weet je per ongeluk ook wat die stof is? Heeft dat een naam? Scheikundig?
Met vriendelijke groet,
G.B.

https://www.HONINGonline.nl

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa versus broed

Bericht door Albert Stoter » vr 26 okt 2012, 22:05

G.B. schreef:wat is voor de mijt het signaal om in een cel te kruipen? is dit een bepaalde geur?
Larven van verschillende leeftijden scheiden verschillende broedferomonen af. Dit maakt het onder andere mogelijk dat de larven het voor hun leeftijd juiste voedsel krijgen en dat de cellen van de oudste larven op het juiste moment worden verzegeld (bij dat laatste speelt echter ook de afstand van de larve tot de celrand een rol). Waarschijnlijk "weet" ook de varroa hierdoor wat het juiste moment is om in een, vlak daarna te verzegelen, broedcel te stappen.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten