NBV en Neonicotinoiden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
gerard.b.w.vos
Berichten: 858
Lid geworden op: wo 16 jan 2002, 13:17
Contacteer:

NBV en Neonicotinoiden

Bericht door gerard.b.w.vos » do 15 nov 2012, 13:33

Ben zo vrij om dit maar even te verplaatsen! Reactie past niet helemaal in het kader Bijenbladen hoewel.... :shock:

Re: Inhoud bijenbladen november 2012
door Jeroenvt » 14 nov 2012 20:10

Blad viel in de bus en viel meteen op dat Henk van der Scheer blijkbaar een maandelijkse pro-neonicotinen column heeft onder het motto als je iets vaak genoeg herhaald wordt het wel een keer waar. Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt en je je aan je achterban verder niet meer hoeft te storen.


Onlangs mocht ik een verslagje lezen van de NBV Onderwijscommissie, Leraren Bijenteelt. Deelnemers volgen BIJscholing, discussiëren, en moeten hier onderwerpen behandelen.
Het zou mooi zijn wanneer men daar in het NBV blad eens meer over zou melden want hier komen regelmatig mooie onderwerpen ter sprake/ ter behandeling.

Het betreft hier een onderzoek/inleiding over literatuurstudie mbt neonicotinoiden en de subletale effecten.
Een afstudeeropdracht van Esther Langen bij Mari Jose Duchateau.
Bestrijdingsmiddelen als Imidacloprid en Clotianidine werken als een zenuwgif voor neurotransmitters in insecten, met als doel deze uit te schakelen. De gehele plant wordt giftig voor insecten, en werkt al zeer werkzaam in kleine hoeveelheden, maar met groot effect.
Gebruikelijke LD waarde 50 geeft aan dat ook werkelijk 50% van de testdieren na 48 uur dood zijn.
Bij een lagere dosis zijn die effecten minder dodelijk, dit noemt men subletaal. Maar de gevolgen zijn hierbij verstrekkend, nl het optreden van gedragsveranderingen, geheugen en leervermogen worden aangetast, waarneemvermogen en weerstand verminderen.
Bij de honingbijen zijn epi-genetische effecten waargenomen.
Voedsterbijen ontwikkelen zich tot haalbij, hierbij verandert de genetische samenstelling. Deze verandert zich weer wanneer een haalbij zich moet aanpassen als voedsterbij.
De Noorse onderzoeker Gro Amdam uit Arizona heeft uit onderzoek aangetoond dat ten gevolge van subletale effecten van neonicotoiden die genetische aanpassingen uitblijven.
Ook heeft Esther geconcludeerd dat wereldwijde onderzoeken naar neonicotoiden zich kenmerken door veel fouten, tegenstrijdigheden en (te) kleine steek, veld- en praktijkproeven.
Dit sluit mooi aan, aan het onlangs verschenen onderzoek met een looptijd van 3 jaar i.pv. onderzoeken van slechts enkele maanden.
Wat wel opvalt is dat waar imidacloprid werd gevonden meer Nosemasporen voorkomen.
“Aardig” om ook nog te melden is dat op een perceel waar drie jaar terug aardappels behandeld waren met imidacloprid, hiervan drie jaar later nog residuen waren terug te vinden in de ingezaaide aanwezige Phacelia.

Ja en wie heeft nu die verkeerde benen?? :(
Het zijn sterke benen die de waarheid kunnen dragen! :be5:
http://www.bitsandbees.nl Bijna alles over bijen.
Bijen, monitor van ons milieu!

jjmvaningen
Berichten: 1107
Lid geworden op: zo 20 apr 2003, 17:26
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: Doetinchem, Achterhoek
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door jjmvaningen » do 15 nov 2012, 17:59

enige vorm van nuancering is hier blijkbaar op zijn plaats.
terechte plaatsing!!! :clap:
groet, jacques

A.A. Staals
Berichten: 2703
Lid geworden op: wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds: 1957
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door A.A. Staals » do 15 nov 2012, 19:22

Jeroenvt schreef:Blad viel in de bus en viel meteen op dat Henk van der Scheer blijkbaar een maandelijkse pro-neonicotinen column heeft onder het motto als je iets vaak genoeg herhaald wordt het wel een keer waar. Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt en je je aan je achterban verder niet meer hoeft te storen.
Het is geen verhaal pro. Op blz 16 in het geel blijkt dat duidelijk. Volgens mij is dat ook helemaal waar. Ik heb nog nooit een nadelig effect ondervonden aan bijen die met het spul in aanraking kwamen (bestuiving onder glas). Hr van der Scheer heeft hier een goed verhaal.

Volgens mij is hier niemand die kan aantonen dat zijn bijen wel nadelige gevolgen hebben ondervonden. Ze kunnen zich hier melden. Het zal makkelijker zijn reactie te krijgen van mensen die het zelfde zeggen als ik.

ad staals

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door HeHo » do 15 nov 2012, 21:32

Ook ik heb geen negatieve ervaringen met bijen ondervonden als planten behandeld waren.

Henk

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door alfa vulgaris » do 15 nov 2012, 23:43

:?:

Het onderwerp stond onder:imkerverenigingen.

Nu is de rubriekbeheerder ineens dezelfde persoon geworden dewelke ook redactielid is van de imkervereniging die het blad uitbrengt waar het artikel in stond waar dit onderwerp over gaat en diezelfde imkervereniging ook dit forum sponsort.

correct?

Bart volgensmij moet jij erg sterk in je schoenen staan om te voldoen aan het volgende:

"Het imkerforum is een onafhankelijk discussieplatform voor alle bijenhouders en bijenliefhebbers "

Sterkte daarmee.

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten: 2977
Lid geworden op: wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Bart de Coo » vr 16 nov 2012, 08:15

Alfa,

Voor een bijdrage aan het forum gelden maar twee voorwaarden: hou het gezellig en blijf ter zake. Als een bijdrage aan een van die twee voorwaarden niet voldoet, dan grijp ik eens in, na eindeloos gepieker en gedimdam. Ik bedoel, het is nogal wat om iemand te vermanen of om iemands bijdrage te verwijderen.

Dus maak je geen zorgen. De onafhankelijkheid van dit forum is niet in gevaar. Je bent volstrekt vrij om hier te zeggen wat je wil.

Groet,

Bart

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Albert Stoter » vr 16 nov 2012, 09:54

alfa vulgaris schreef: Bart volgensmij moet jij erg sterk in je schoenen staan om te voldoen aan het volgende:

"Het imkerforum is een onafhankelijk discussieplatform voor alle bijenhouders en bijenliefhebbers "
Bart is één van de rubriekbeheerders en lid van de NBV. Daarnaast heb je ook rubriekbeheerders die (ook) lid zijn van andere imkerbonden.

Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Albert Stoter » vr 16 nov 2012, 10:04

Jeroenvt schreef:Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt ...
Alsof die strategie geen gemeengoed is. Ook jij blijft hier toch herhalen?

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jeroenvt » vr 16 nov 2012, 10:06

A.A. Staals schreef:
Jeroenvt schreef:Blad viel in de bus en viel meteen op dat Henk van der Scheer blijkbaar een maandelijkse pro-neonicotinen column heeft onder het motto als je iets vaak genoeg herhaald wordt het wel een keer waar. Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt en je je aan je achterban verder niet meer hoeft te storen.
Het is geen verhaal pro. Op blz 16 in het geel blijkt dat duidelijk. Volgens mij is dat ook helemaal waar. Ik heb nog nooit een nadelig effect ondervonden aan bijen die met het spul in aanraking kwamen (bestuiving onder glas). Hr van der Scheer heeft hier een goed verhaal.

Volgens mij is hier niemand die kan aantonen dat zijn bijen wel nadelige gevolgen hebben ondervonden. Ze kunnen zich hier melden. Het zal makkelijker zijn reactie te krijgen van mensen die het zelfde zeggen als ik.
Ad, dit is natuurlijk de argumentatie van ik heb een oom die wel honderd werd met tien sigaren per dag. Ik weet wel, jouw bijen hebben nergens last van en de mijne tot nu toe ook niet. Maar ik weet dan ook niet waar ze mee in aanraking komen. Alhoewel dat vanwege de ligging weinig in agrarische omgeving zal zijn. Echter, er is inmiddels voldoende onderzoek waarin een realistische dosis van bepaalde middelen bijen om zeep kan helpen, alleen een representatieve veldproef blijft uit. De vraag is of die überhaupt mogelijk is, omdat steeds meer naar voren komt dat stapeling van middelen en de verminderde weerstand die daardoor ontstaat tegen ziektes als complex geheel een grote rol speelt. Het wordt daardoor ingewikkeld zo niet onmogelijk om één boosdoener aan te wijzen en een of andere vorm van voorzorg-principe is dan ook zeer wel te verdedigen. De lijn van het zoeken naar één oorzaak, één stof, één parasiet is onvolledig, maar wel steevast de lijn die wordt uitgedragen. Het is een vorm van wegkijken.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten: 1535
Lid geworden op: do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): hele leuke
Locatie: Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jeroenvt » vr 16 nov 2012, 10:10

Albert Stoter schreef:
Jeroenvt schreef:Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt ...
Alsof die strategie geen gemeengoed is. Ook jij blijft hier toch herhalen?
Albert, een belachelijke vergelijking, ik reageer als privé-persoon, het HB als bestuur van een democratische organisatie. Als ze de lijn die de leden hebben gekozen niet willen uitvoeren moeten ze dat zeggen en hun conclusies trekken. Heb ik hier eerder ook gedaan. Jij ook trouwens.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 52 gasten