NBV en Neonicotinoiden

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten:1210
Lid geworden op:ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie:Apeldoorn
Contacteer:
Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Albert Stoter » vr 16 nov 2012, 10:28

Jeroenvt schreef:
Albert Stoter schreef:
Jeroenvt schreef:Blijkbaar denkt de NBV dat als je iets maar vaak genoeg zegt de argumentatie op gegeven moment wel geslikt wordt ...
Alsof die strategie geen gemeengoed is. Ook jij blijft hier toch herhalen?
Albert, een belachelijke vergelijking, ik reageer als privé-persoon, het HB als bestuur van een democratische organisatie. Als ze de lijn die de leden hebben gekozen niet willen uitvoeren moeten ze dat zeggen en hun conclusies trekken. Heb ik hier eerder ook gedaan. Jij ook trouwens.
Ik zeg simpel dat de door jou aan de NBV verweten strategie niet voorbehouden is aan de NBV, maar dat iedereen dat doet. Of het nou personen of (democratische) organisaties zijn. En ook jij dus.

Het onderwerp "Geeft de NBV wel weer wat de meerderheid binnen de NBV vindt" is een ander onderwerp, waar ik me niet over heb uitgelaten.

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jeroenvt » vr 16 nov 2012, 10:43

Laat ik het dan anders zeggen. Ik denk dat ook binnen het forum bij een grote groep wel bekend is wat een aantal redactieleden vind, wat een aantal HB-leden vindt, wat ik vind, misschien wel wat jij vindt. En dat is ook prima dat ieder vooral vindt wat hij/zij zelf moet vinden. MAAR, we hebben het over een blad dat m.i. niet tot taak heeft de privé-meningen van bestuursleden of redactieleden uit te dragen, maar een evenwichtig beeld neer te zetten. Het gaat om visie op redactionele werkzaamheden. Dat vereist een soort van onafhankelijk, niet vooringenomen denken. Afstand kunnen nemen wat jezelf soms denkt. Dat ontbreekt.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jaap v.Popering » vr 16 nov 2012, 10:56

Jeroevvt.

Daar ik het niet behoorlijk vind om op de topic van ; Inhoud Bijenbladen "een discussie aan te gaan zal ik hier reageren . Tevens de vraag stellen aan de redactie om op die topic geen enkele discussie toe te staan ,vooropgesteld dat ik de reactie van Bart als redacteur niet tot de discussie maar meer als verklaring zie .

Ik citeer jou vraag . Waarom schrijft Tennekes niet af en toe in het blad?

Ik ben zo gelukkig geweest om een lezing van Dr Jeroen v/d Sluis ( Ik hoef je niet te vertellen dat dit collega's zijn ) bij te kunnen wonen , en zal enkele aspecten weergeven .

Bij zijn aanhouden over het feit dat : Systemische gewasbeschermingsmiddelen iets nieuws is , heb ik aangegeven dat systemische middelen al meer dan een halve eeuw gebruikt worden ,Daar blijkt hij niet zo van op de hoogte te zijn .

Bij mijn vraag hoe het mogelijk is dat ik met vele volken in een gebied leef waar al deze middelen gebruikt worden , en de laatste tien jaar maar enkele procenten winter uitval heb (er waren meerdere imkers met zulke getallen ) is zijn antwoordt ; Daar heb ik geen verklaring voor .

Een vraag van iemand anders ; mijn bijen staan onder glas waar dit gedruppeld wordt met deze middelen ,en na enkele dagen de de Bijen daar plaats , zonder nadelige gevolgen hiervan , zijn antwoordt ; Daar heb ik geen verklaring voor .

Ook de Bijensterfte in 2004 ; is hij onvoldoende op de hoogte van de toelatingen van deze middelen destijds.
Hij blijkt enkel verklaringen te hebben over doodde volken , zonder dat hij een dood volk onderzocht zal hebben .

Mijn conclusie is dan ook dat er een zeer eenzijdig onderzoek gedaan is waar de uitkomst van te voren bekend was . Onderzoeken blijken allemaal BUITEN de Bijenvolken gedaan te zijn , door bijen te voeren met een concentraties die in de praktijk niet voorkomt. Laten zij eerst eens een gedegen onafhankelijk veldonderzoek binnen de Nederlandse grenzen laten doen , maar daar zijn zij waarschijnlijk te bang van , Hij is volgens mij dan ook niet zo ongerust in de populatie van de Honingbijen ,maar veel meer over de 295 soorten die volgens hem in Nederland aanwezig zijn .

Tot slot zou ik niet toestaan dat een Imkersblad gebruikt gaat worden voor milieu doelstellingen .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jeroenvt » vr 16 nov 2012, 11:16

Jaap, Van Der Sluys en Tennekes hebben weliswaar op gebieden samengewerkt, maar een totaal ander vakgebied. Tennekes is toxicoloog en zal denk ik op jouw vragen een veel inhoudelijker antwoord kunnen geven, alhoewel een deel van jouw vragen ook onder het kopje vallen zoals Ad hierboven ook al deed. Waarom werd mijn oom honderd met tien sigaren per dag en gaat een meeroker op zijn vijftigste dood. Ik vrees dat geen arts je het antwoord kan geven.

Wat die eenzijdigheid betreft, best mogelijk, maar dat geldt ook jouw argumentatie. Een compleet beeld ontstaat pas als je alle info hebt.

Dat jij je niet wil informeren met visies die de jouwe niet zijn, het zij zo. Ik heb daar wel behoefte aan, ik lees Van Der Scheer ook, ook al ben ik het niet met hem eens. En ja, bijen leven nu eenmaal in een 'milieu'. Je loopt dus automatisch tegen milieudoelstellingen aan. Sterker, ik loop al langer mee in wat jij onder milieuclubs zal scharen en vertel binnen die kringen als het aan de orde komt ook wat er binnen NBV wordt gezegd en gedacht en ook de argumenten die onder andere door jou worden aangedragen. Gewoon, om eea evenwichtig te benaderen en ideeën te vormen.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

HeHo
Berichten:422
Lid geworden op:ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door HeHo » vr 16 nov 2012, 11:22

Alhoewel dat vanwege de ligging weinig in agrarische omgeving zal zijn. Echter, er is inmiddels voldoende onderzoek waarin een realistische dosis van bepaalde middelen bijen om zeep kan helpen, alleen een representatieve veldproef blijft uit.

Praktijk geval.

Agrarische ligging. heel veel mais in de buurt.


2007 Bijenvolken gekocht voor bestuiving courgette. 16 volken.
Bijen geheel niet verzorgd alleen wintervoer gegeven.
Alle volken de winter overleefd.
2008 Bijenvolken van 2007 in 2008 gebruikt, bijen aan hun lot overgelaten.
Bijenvolken hebben het hele jaar gevlogen echter eind october alle kasten leeg. (100% verdwijnziekte)

2009 Opnieuw bijen gekocht en cursussen gaan volgen en bijen gaan verzorgen.

2011 Kas 9000 m2 40 bijenvolken erin Plantmateriaal courgette gespoten met admire tegen luis.
Geen wintersterfte
2012 Foliekas 3000 m2 6 bijenvolken erin Plantmateriaal courgette gespoten met admire tegen luis.
Bijenvolken zien er goed uit.

Komt wintersterfte nu door varroa of door Neonicotinoiden ?????

Groetjes Henk

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door A.A. Staals » vr 16 nov 2012, 11:24

Jeroenvt schreef:

Ad, dit is natuurlijk de argumentatie van ik heb een oom die wel honderd werd met tien sigaren per dag. Ik weet wel, jouw bijen hebben nergens last van en de mijne tot nu toe ook niet. Maar ik weet dan ook niet waar ze mee in aanraking komen. Alhoewel dat vanwege de ligging weinig in agrarische omgeving zal zijn. Echter, er is inmiddels voldoende onderzoek waarin een realistische dosis van bepaalde middelen bijen om zeep kan helpen, alleen een representatieve veldproef blijft uit. De vraag is of die überhaupt mogelijk is, omdat steeds meer naar voren komt dat stapeling van middelen en de verminderde weerstand die daardoor ontstaat tegen ziektes als complex geheel een grote rol speelt. Het wordt daardoor ingewikkeld zo niet onmogelijk om één boosdoener aan te wijzen en een of andere vorm van voorzorg-principe is dan ook zeer wel te verdedigen. De lijn van het zoeken naar één oorzaak, één stof, één parasiet is onvolledig, maar wel steevast de lijn die wordt uitgedragen. Het is een vorm van wegkijken.
Jeroen
Wij hebben verschillende uitgangspunten. Jij baseerd je vooral op literatuur, ik op praktijk ervaring met een voldoende groot aantal volken (en inzicht in wat her en der gebeurd) om een mening te kunnen vormen. Mijn bijen staan midden in de mais etc. en ook heelwat in kassen waar ze soms meerdere malen te maken krijgen/kregen met dat en andere middelen. Ook in het Westland doen ze het prima. Ik ben helemaal niet voor gebruik van neonicotine maar verkrijgen van verbod op gebruik gelinkt aan bijensterfte is niet juist.
Het lijkt mij bovendien geen onderwerp waar de meeste stemmen gelden.

ad staals

Gebruikersavatar
Jeroenvt
Berichten:1535
Lid geworden op:do 06 sep 2007, 21:44
Aantal volken:5
Bijenras(sen):hele leuke
Locatie:Hoogland - Nederland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jeroenvt » vr 16 nov 2012, 12:00

Ad, Eén mooie uitspraak, ik meen van de huidige paus (en ik ben helemaal niet katholiek):"The truth is not determined by a majority vote." Alhoewel daar ten tijde van Copernicus natuurlijk niet zo moeilijk over gedaan werd. Maar dat is natuurlijk helemaal waar, de zwaartekracht verdwijnt niet als we allemaal tegen stemmen. Alleen is bij bijensterfte niet zo duidelijk wat de waarheid is. Als we alleen naar jouw bijen, die van mij of die van Jaap kijken bestaat bijensterfte helemaal niet. We weten echter dat het wel bestaat, en er is geen éénduidige verklaring, ook varroa, die duidelijk wel een rol speelt, is geen allesverklarende oorzaak. Er is ook geen 100% bewijs voor neonicoteiden, maar het gaat om ernstige verdenkingen. En dan gaat het om maatregelen en dan kun je er verschillend over denken en eventueel een meerderheid voor je standpunt winnen en toch tot een verbod komen. Ik heb misschien de neiging om een stuk voorzichtiger met het milieu om te gaan als anderen. Misschien lijkt het niet zo, ik vind jouw bijdragen en die van Jaap bijzonder waardevol omdat ze ook bijdragen aan het evenwicht. Maar wat het blad betreft vind ik de balans ernstig één kant op uitslaan.
--
Mvg Jeroen van Tol

http://www.TheDutchChief.nl

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door alfa vulgaris » vr 16 nov 2012, 17:19

Maareh Bart :doh:

Je bent toch niet ook bestuurslid van een imkersvakbond wel :?:
Hehehe,cursusleider bijenkorfvlechten doe ik niet moelijk over :D

Ik ben NBV lid af geworden,omdat ik op een wachtlijst moest voor de basiscursus.
Vind ik in een tijd waar geen tijd te verspillen is niet kunnen,maar das hele andere discussie.
Voor wie zich zorgen maakt om mij:"maakt toch niks,ik red me wel met die honingbijen" :dance:

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door Jaap v.Popering » vr 16 nov 2012, 19:06

Jeroenvt schreef: Waarom werd mijn oom honderd met tien sigaren per dag en gaat een meeroker op zijn vijftigste dood.
.
Ik geloof niet dat dit te vergelijken is met de Bijensterfte. Maar hoe je het ook wendt of keert . Ik vindt het GEEN goede zaak om te proberen een gewasbeschermingsmiddel te laten verbieden over de ruggen van de Imkerij . Die is al meer dan voldoende geschaad .

Een lezing in 2004 door een bekende Viroloog uit Duitsland was toen al duidelijk over de oorzaken waar men in Nederland nu over aan het denken is . :snooty:

Jaap v P

dineke
Berichten:91
Lid geworden op:wo 26 sep 2012, 18:25
Locatie:nijmegen
Contacteer:

Re: NBV en Neonicotinoiden

Bericht door dineke » vr 16 nov 2012, 19:36

Jeroenvt schreef:

De lijn van het zoeken naar één oorzaak, één stof, één parasiet is onvolledig, maar wel steevast de lijn die wordt uitgedragen. Het is een vorm van wegkijken.

Daar ben ik het helemaal mee eens. Helaas wordt dit vaak gedaan, niet alleen bij (de toelating van) gewasbeschermingsmiddelen.

Natuurlijk is het erg moeilijk om meerdere oorzaken die tegelijk spelen, gezamenlijk te onderzoeken. Het is denk ik onmogelijk om via wetenschappelijk, statistisch verantwoord, onderzoek te bepalen wat nu precies schadelijk is vanwege allerlei mogelijke wisselwerkingen.
Het blijft toch een beetje gissen, op je gevoel/je gezonde verstand afgaan. Dat kunnen imkers natuurlijk wel doen, maar wetenschappers mogen dat niet: die moeten harde bewijzen hebben.

Toch vind ik ook, dat er meer veldonderzoek nodig is. Als alles wat lastig is, uit de weg wordt gegaan, kom je nergens.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten