Oxaalzuurbehandeling

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Albert Stoter
Berichten: 1210
Lid geworden op: ma 21 jun 2004, 16:01
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Albert Stoter » do 31 jan 2013, 10:49

Jelte Pieter Dijkstra schreef:OK. Er is dus geen broedstop geweest.
Jaap v.Popering op 24-12-2012 schreef:Ik heb deze foto deze middag gemaakt in een volk waar ik begin deze maand geen broed in kon ontdekken.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 jan 2013, 22:41

Albert,

ik heb het over de afgelopen vorstperiode...volgens mij kan er nauwelijks broed in hebben gezeten (een lid van onze vereniging had gechecked en had geen geen broed gezien). Jaap zijn volk heeft ondanks de vorst geen broedstop gehad...of in ieder geval heeft het nog steeds gesloten broed.

Niettemin heb ik vandaag de bodemlades gecheckt van 1 stand. Hier had ik 5 lades gelegd. Bestrijding was afgelopen zaterdag. Bij elke volk was er varroa's gevallen. Ik heb vlug geteld: het varieerde van 50 - 120 mijten per volk. Persoonlijk vind ik dat best wel veel. Toch??? Ik had wel het idee dat de besmetting redelijk uniform is. De grotere volken lieten ook iets meer mijten zien, wat me logisch lijkt.
Niettemin, ik ben blij dat ik bestreden heb! Deze mijten ben ik maar weer kwijt. Vraag is wel of de Thymoavar iets heeft uitgehaald.
Al de volken vlogen op deze stand. Vooralsnog geen schade kunnen ontdekken. Geen dode bijen voor de kast. Ik heb ca. 10 ml per straatje 3.5% oxaalzuuroplossing gebruikt. Dus twee keer zoveel dan de meesten hier doen.

gr.
Laatst gewijzigd door Jelte Pieter Dijkstra op do 31 jan 2013, 23:39, 1 keer totaal gewijzigd.
JP

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » do 31 jan 2013, 23:37

Ik heb nog eens even Hennie's grafiekjes uit 2004 bekeken. Bij zijn volken vielen er gemiddeld 100 (grofweg!) per dag! de eerste tien dagen. Na tien dagen is de grootste piek over. Ik zit nu op dag/nacht 5 en er zijn dus in totaal zon 50 tot 150 gevallen. Nu zijn mijn volken wel wat kleiner dan die van Hennie, maar toch is dit nog niet mega veel varroa's.
Aangezien ik 10 ml heb gebruikt ga ik ervan uit dat er meer dan voldoende oplossing is gebruikt. Mss dat daarom de nawerking nog wel redelijk is. Niettemin verwacht ik vanaf volgende week wel gesloten broed en dus zal het dan gebeurd zijn met het vallen van de varroa.

gr

PS Hennie ik zie een kruisje in de foto's van de varroalades eerder in dit onderwerp....ze zijn dus niet meer zichtbaar.
JP

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 feb 2013, 08:44

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Albert,

ik heb het over de afgelopen vorstperiode...volgens mij kan er nauwelijks broed in hebben gezeten
.
Ik heb mijn bevindingen van na een vorstperiode meerdere jaren op dit forum geplaatst , en wil je het zeker weten dan adviseer ik om je volk open te maken . Ik heb dan ook nergens geschreven dat alle volken broed zullen hebben , maar houd er rekening mee dat dit mogelijk is . Ook ben ik niet van oordeel dat dit het enige volk met aanwezigheid van broed zal zijn :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 10:55

Ik heb mijn bevindingen van na een vorstperiode meerdere jaren op dit forum geplaatst , en wil je het zeker weten dan adviseer ik om je volk open te maken . Ik heb dan ook nergens geschreven dat alle volken broed zullen hebben , maar houd er rekening mee dat dit mogelijk is . Ook ben ik niet van oordeel dat dit het enige volk met aanwezigheid van broed zal zijn
Klopt dat je dat hebt geschreven. Trouwens ik ben het ook met je eens. Ik zelf heb immers dit ook nog eens bevestig dat mensen dit zouden moeten doen.
Ik ga de volken ook nog open maken dit weekend.
Ik ga ervan uit dat van maandag er weer is begonnen met leggen en ik dus bijna gesloten broed zal aantreffgen morgen of zondag.

gr.
JP

Gebruikersavatar
Kroese
Berichten: 1675
Lid geworden op: do 16 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1977
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Kroese » vr 01 feb 2013, 12:54

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Ik ga de volken ook nog open maken dit weekend.
gr.
Wat denk je daar nog mee te winnen. :naughty: :think:
"de volken" is dat alles? En wat kun je daar dan nog mee??

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » vr 01 feb 2013, 13:54

Wat denk je daar nog mee te winnen.
"de volken" is dat alles? En wat kun je daar dan nog mee??
Wat je daarmee kan?
Je kunt checken indien er gesloten broed en! hoeveel gesloten broed. Is dit toch een groot aandeel dan zou het zo kunnen zijn dat de behandling niet effectief (genoeg) is geweest en er toch nog een (behoorlijk?) restgedeelte aan mijten is achter gebleven.
Je kunt dan verschillende dingen doen. Je zou (dit gesloten) broed uit dit volk kunnen verwijderen. Je kunt ook vroeg in het voorjaar dit volk opnieuw gaan behandelen (broedvrij maken en een reserve koningin erbij doen, omdat het nog te vroeg is om koninginnen te telen). Er zijn dus verschillende opties.

gr
JP

HeHo
Berichten: 422
Lid geworden op: ma 01 feb 2010, 09:53
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door HeHo » vr 01 feb 2013, 14:49

Je zou bij een volk kunnen kijken of er broed in zit.
Verder nu geen broed verwijderen ( lijkt mij in deze tijd van het jaar een behoorlijke aanslag )
Vervolgens de mijtval af en toe controleren.
Ben erg benieuwd wat er over 2- 3 weken nog valt.
Dan is het broed wat er nu eventueel in zit in ieder geval uitgelopen.
Oxaalzuur werkt langer door,( zeker met dubbele dosering ) mogelijk dat het nog invloed heeft op mijten die nu in het broed zitten.

groetjes Henk

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door Jaap v.Popering » vr 01 feb 2013, 15:08

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
Er zijn dus verschillende opties.
De beste optie zal zijn om je volken zo veel mogelijk met rust te laten. en in de lente verder te beoordelen wat je gaat doen .

Ik zelf controleer ook maar één volk en dan enkel op een uitgelezen moment de rest blijf ik een meter vandaan :think:

Jaap v P

Gebruikersavatar
harmjanwilbrink
Berichten: 18
Lid geworden op: di 05 okt 2010, 12:46
Locatie: Moddergat
Contacteer:

Re: Oxaalzuurbehandeling

Bericht door harmjanwilbrink » vr 01 feb 2013, 17:43

Beste Imkervrienden,

Ik heb de afgelopen twee maanden weinig tijd gehad. Nu is het weer beter. Ik vroeg me af of ik nog snel een oxaalzuurbehandeling kan geven. Denken jullie dat dat nog zin heeft? Alvast bedankt en groet,

Harm Jan

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten