Mijn ervaring met varoa.

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:
Mijn ervaring met varoa.

Bericht door m.kolsters. » vr 29 mar 2013, 12:38

Na een jaar een paar kasten te hebben behandeld met een zelf gemengd middel, zijn voor mij een paar dingen duidelijk geworden.
Geen varoa in de behandelde kasten en ook niet in het najaar ( zeer weinig ) ik ben zeer tevreden.
Nu zal ik elke imker hier de uitleg geven van mijn menging van twee producten die je kan kopen en mengen.
Ook zal ik wel commentaar krijgen maar toch, neem een flesje van halve liter Hive clean en meng dit met een halve liter water
met halve thee lepel thymol dit laatste wel met warm water aan maken om dat het ander de nevelaar verstopt ( je kan het ook filteren.)
Ik bespuit de bijen als ik in de kast kom ± een keer in de maand in plaats van rook.
Ik vind de geur niet lekker maar het werkt wel.
Ook heb ik in oktober- november ze nog een keer besproeit maar wel al mijn 45 kasten en heb nu alle kasten die vliegen.
Is dit geluk of toch een oplossing voor mijn bijen :be8:
Ik had graag dit jaar weer zelf uit gewerkt maar dan moet je nog een jaar wachten om dit ook te doen.
Wel dit middel niet sterker maken dan een thee lepel op een liter water en dan mengen met even veel hive clean.
Ik wacht wel op de reactie.
Tinus Kolsters

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door Dar-Bert » vr 29 mar 2013, 13:27

Goh, dat klinkt goed. Zelf gebruik ik hiveclean volgens de aanwijzingen op de fles - dus behandel ik in juli drie weken achter elkaar en soms op andere momenten. Denk je dat jouw mengseltje beter is dan puur hiveclean en waarom?

Groet, Bert

FerryB
Berichten:716
Lid geworden op:wo 30 mei 2012, 22:30
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Buckfast koninginnenteelt
Locatie:Lelystad
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door FerryB » vr 29 mar 2013, 17:09

Ik heb vorig jaar drie keer een behandeling met Hive clean gedaan en dan drie keer drie weken (dus 3 weken lang 1 x per week behandelen) Dan heb je ook het net uitkomende broed te pakken en verder twee maal met Mierenzuur In juni en augustus.
Van de winter een oxaal behandeling en ik heb tot nu geen enkele mijtval.
Ik vind dat Hive clean een uitkomst geweldig spul is wel een beetje duur.

Ik kreeg in juli een kleine zwerm die gelijk met hive-clean behandeld en er vielen heel veel mijten een week lang, dus toen wist ik zeker dat het goed werkt.
Ook alle 4 mijn volken door de winter vandaag wel gevoerd voor de zekerheid.
met vriendelijk groet,
Ferry Bantjes senior

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door m.kolsters. » za 30 mar 2013, 14:41

Hive clean is wel duur maar met het mengen de helft goedkoper.
Het werkt goed als je bij goed weer nu in de kast kijkt kan je behandelen en de varoa van de buren wil niet in deze kast.
Ik heb een kast tussen twee kasten behandeld en de twee buitenste wel varoa en de behandelde niet.
Ik heb wel 3 keer bespoten tot Augustus en ook in Oktober, maar toen ook tussen de bakken.
Tinus Kolsters

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door Primus » za 30 mar 2013, 15:54

Eigelijk is Hive Clean hetzelfde als oxaalzuur opgelost in siroop van suiker met wat toevoegingen, ik denk dat je hetzelde resultaat hebt met gewoon oxaal te sproeien over de raten. En hoe kun je een vergelijkende test doen als je vanalles wat gebruikt, ik bedoel dan mierenzuur en oxaal en Hive Clean.

Gebruikersavatar
m.kolsters.
Berichten:2000
Lid geworden op:di 11 sep 2007, 14:34
Imker sinds:1994
Aantal volken:25
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Middelbeers Nederland
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door m.kolsters. » za 30 mar 2013, 17:52

Ik denk het niet je mag het zelfs drinken ( ik zou dit niet doen ) maar dat houdt wel in hoe veilig dit is.
Ik sproei het al jaren over de zwermen en de bijen, en ben best te vreden.
Tinus Kolsters

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » za 30 mar 2013, 20:38

Tinus,

ik vind het eigenlijk wel prijzenswaardig dat je hier meldt hoe je varroabestrijding eruit ziet.
Bij sommig imkers is de bestrijding topsecret. Ik snap ook niet echt waarom. Door ervaringen te delen, komen we wellicht een stuk verder :be3: :be3: :be3: .

Gr.
JP

Primus
Berichten:1044
Lid geworden op:zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds:1973
Aantal volken:15
Bijenras(sen):carnica
Locatie:België
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door Primus » za 30 mar 2013, 21:58

m.kolsters. schreef:Ik denk het niet je mag het zelfs drinken ( ik zou dit niet doen ) maar dat houdt wel in hoe veilig dit is.
Ik sproei het al jaren over de zwermen en de bijen, en ben best te vreden.
ik zou dat toch maar niet drinken: hier de samenstelling van Hive Clean

Samenstelling BeeVital HiveClean
Water, saccharose, citroenzuur, oxaalzuur, mierenzuur, propolisextract, etherische oliën.

Paul67
Berichten:457
Lid geworden op:do 10 nov 2011, 11:56
Imker sinds:2012
Aantal volken:0
Locatie:(L)
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door Paul67 » za 30 mar 2013, 22:20

Bij sommig imkers is de bestrijding topsecret.
Raar gedoe van de bovenste plank! Het is zoals JP zegt veel nuttiger om informatie te delen zodat
er misschien oplossingen kunnen worden gevonden voor varroa of andere ziekten.
Dit soort starheid vind ik onbegrijpelijk. Zeker omdat de doelen overal hetzelfde zijn.

Paul

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Mijn ervaring met varoa.

Bericht door jossmits » zo 31 mar 2013, 10:16

Het zou inderdaad nuttig kunnen zijn om ervaringen met varroa bestrijding te delen. Vooral die succesvol zijn.
Hierbij de mijne;
Ik behandel niet de zwermen van het lopende jaar. Dus zwermen van 2012 hebben bijm mij nog geen enkele behandeling gehad. Het behandelen van zwermen beschouw ik als het schieten van een kanon op een mug.
De andere volken behandel ik (de laatste jaren) met apivar (is hier in frankrijk een toegelaten middel). Ik probeer de behandeling te beginnen in de eerste helft van augustus.
met deze aanpak heb ik vanaf 2005 geen enkele verliezen meer. Ook deze winter zijn mijn 9 volken ongeschonden de winter doorgekomen.
Verder tel ik geregeld de varroa val. Het resultaat van deze week: Bij 6 volken geteld (bij de andere kasten heb ik geen goede varroa-lade). 1 volk met 6 varroa, 1 volk met 4 varroa, 1 volk met 2 varroa en 3 volken met 0 varroa. van de 6 volken zijn er 2 zwermen van 2012, dus nog geen enkele behandeling gehad. 1 had 0 varroa en 1 had 4 varroa.
Opvallend is verder dat de varroa val veel minder is dan vorig jaar in dezelfde week. Toen had ik een volk erbij met 16 varroa. Mogelijk doordat hier het weer ook tot nu toe veel kouder is dan normaal, zodat misschien de ontwikkeling nu wat achterloopt op vorig jaar.
Ik gebruik de laatste jaren apivar. Het alternatief hier in de regio is apiguard. Het probleem dat ik heb met apiguard is dat in de periode waarin ik wil behandelen (begin augustus) de temperaturen hier vaak nog te hoog zijn voor apiguard, ik geloof dat afgezien van die temperatuur het resultaat met apiguard ook goed zou zijn.
Ik heb veel hoop op een nieuw produkt dat in de UK recent een toelating heeft gekregen: MAQS, dat gebaseerd is op mierezuur. Waarschijnlijk zal dit produkt ook in andere europese landen toelating krijgen.

Jos

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten