Mieren

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Mieren

Bericht door Santtu Pikkarainen » wo 01 mei 2013, 09:03

Mijn stand wordt bevolkt door grote zwarte bosmieren. Het is duidelijk dat ze de kast ingaan, vermoedelijk om honing te pikken, maar ze plukken ook rommeltjes van de bodem. Hoe erg is het nou eigenlijk om mieren te hebben in de kast? Stelen ze nectar? Plukken ze echt de kast leeg, of is het verwaarloosbaar? Ik heb centen op de dekplanken, daar zitten ze dan ook niet. Ook heb ik koperdraad om de poten van mijn stand, maar daar stappen ze gewoon overheen...

Laten zitten of toch er vanaf zien te komen en hoe dan?

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door semar » wo 01 mei 2013, 19:06

kijk even of ze ookdaadwerkelijk in de honingbak zitten,
waarshijnlijk scharelen ze wat afval bij elkaar op de bodemplank.

in de tijd van de dekleedjes gebeurde het vaak dat mieren de zolder ´kraakten´om daar hun cocons uit te broeden,
waar de bijen zatten zaten de mieren niet en vize versa.
heb daar zelf nooit last van gehad (de bijen ook niet zover ik weet).

even kijken en naar de omstandigheden handelen.
Ja de bijen delen hun woning met meer dieren dan je denkt :shhh:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 02 mei 2013, 08:43

Op de dekplank heb ik wel mieren gehad die hun eitjes warm hielden. Die bleven weg met een paar centen. Ik kan dit weekend pas in de kast kijken, we zullen zien...

Gebruikersavatar
Wiwi
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 14 feb 2011, 20:39
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Wiwi » do 02 mei 2013, 10:12

Dag,

Op het Duitse forum las ik een draad over rode bosmieren die een volledig volk hebben leeggeroofd, niet enkel honing ook broed en bijen. Het betrof niet zomaar een zwak afleggertje maar een teeltvolk van een ervaren imker. Als mieren honger hebben en niets te eten vinden gaan ze blijkbaar ver om hun kroost te kunnen voeden.

Groeten, Wilfried.
"… das Imkern lässt sich nicht erlernen, man muss es leben, mit seinen Partnern, den Biens."
" Bienen sind Tiere. Experimente mit Tieren sind Tierversuche. Tierversuche sind Scheiße."

Citaten van enkele van mijn voorbeeldimkers.

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door renske » do 02 mei 2013, 11:27

Ik heb ook vaak (kleine) mieren boven op het plastic afdekfolie, met cocons. Ik zie ze nooit in de kast. Ik hoorde nu dat nootmuskaat zou helpen, dus dat heb ik op het plastic gedaan. Bij 3 volken waren de mieren weg, bij 1 volk niet. Maar ze zijn intussen wel verplaatst naar het fruit, dus misschien waren de mieren het niet eens met de verhuizing. Ik ga het afwachten als de dames weer thuis zijn.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten: 159
Lid geworden op: ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds: 1992
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door rostohar » do 02 mei 2013, 13:32

Ik heb ooit bij een lezing over bijenhouden in Zweden gehoord dat men, als men last heeft van bosmieren heeft, de kasten op een stuk plasticfolie plaatst. Dat stuk folie steekt rondom de kast ongeveer 10 cm uit. De bosmieren lopen niet over het folie. Het helpt niet tegen gewone mieren. Altijd de moeite waard om het te proberen.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 02 mei 2013, 13:43

rostohar schreef:Ik heb ooit bij een lezing over bijenhouden in Zweden gehoord dat men, als men last heeft van bosmieren heeft, de kasten op een stuk plasticfolie plaatst. Dat stuk folie steekt rondom de kast ongeveer 10 cm uit. De bosmieren lopen niet over het folie. Het helpt niet tegen gewone mieren. Altijd de moeite waard om het te proberen.
Dat ga ik proberen!

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door semar » do 02 mei 2013, 19:29

Wiwi schreef:Dag,

Op het Duitse forum las ik een draad over rode bosmieren die een volledig volk hebben leeggeroofd, niet enkel honing ook broed en bijen. Het betrof niet zomaar een zwak afleggertje maar een teeltvolk van een ervaren imker. Als mieren honger hebben en niets te eten vinden gaan ze blijkbaar ver om hun kroost te kunnen voeden.

Groeten, Wilfried.

rode bosmieren leven in erome kolonies en gebruiken erg veel vlees zijn ackieve jagers erg groot & agresief.
die kunnen mierenzuur spuiten en hebben een uitstekend gezichtsvermogen.

dat is een heel ander verhaal, maar daar is hier toch geen sprake van?

de rode bosmier is hier in nederland touwens zeldzaam en beschermd.


vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Santtu Pikkarainen
Berichten: 1083
Lid geworden op: do 03 mar 2011, 13:06
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 2
Bijenras(sen): Buckfast
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door Santtu Pikkarainen » do 02 mei 2013, 21:09

Nee, dit zijn die grote zwarte mieren die in het bos leven. Deze kunnen wel bijten, maar komen niet eens door onze huid. Deze mieren eten wel vlees, ik heb ze weleens een Vliegend Hert leeg zien eten (ik had de kop eraf gehaald nadat hij al dood was). Erg fascinerende beesten!
Vandaag liepen er wel wat op mij stand, maar niet heel veel. Ik heb het idee dat ze vooral gevallen stuifmeel, kristalletjes en rommeltjes opruimen. Ik heb nog niet in de kast kunnen kijken, maar er liep maar een enkele mier.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Mieren

Bericht door semar » vr 03 mei 2013, 09:19

deze?
630200516_EYBm6-L.jpg
formica fusca
of deze
Lasius$20niger$20beim$20Umzug$28640x480$29.jpg
lasius niger
Lasius$20niger$20beim$20Umzug$28640x480$29.jpg (145.24 KiB) 5690 keer bekeken
bijde veel voorkomende soorten, lasius niger (zwarte wegmier) is de kleinste en leef graag in de steden tussen de stoep tegels,
de formica fusca is familie van de rode bosmier en even groot wel veel suwer en niet agresief.

bijde halen hun meeste voedsel van opruimen van dode dieren en jacht op kleine insecten (klein vanaf het standpun van de mier)
en honingdauw wat ze ijverig van bladluizen verzamelen.
beide soorten op bezoek in mijn kasten gehad, kon geen kwaad.

Trouwens leuke hobby ook mieren houden :wink:

Vriendelijke groet
Semar(Dominique)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten