Varroa, alternatieve bestrijding??

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:
Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Embraced » do 16 mei 2013, 23:23

Hoi allemaal..

Nieuwschierig aagje weer.. :be9:

Ik houd niet zo van de geneesmiddelen industrie.. Tijdens mijn informatierooftocht over het internet ter voorbereiding op het beginnen met imkeren volgend jaar ben ik dan ook op zoek gegaan naar alternatieven voor de chemische wijze van verroa bestrijding.

Wie heeft er ervaring met de "Poedersuiker methode"? .. of misschien nog andere wijzen waarover ik weinig vind.

Voor mensen die me voor gek verklaren.. Ook jullie commentaar is welkom hoor! Immers, .. ik ben nu vooral informatie aan het verzamelen. En een besluit moet je nemen wanneer je alle mogelijkheden goed bekeken hebt.

mvg
Embraced.
:music-rockout:
Embraced

Gebruikersavatar
Bart de Coo
Moderator
Berichten:2977
Lid geworden op:wo 14 jan 2004, 20:34
Imker sinds:2003
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Bastaard
Locatie:Dieren (Gld)
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Bart de Coo » do 16 mei 2013, 23:31

Nee hoor, ik verklaar je niet voor gek. Er staan verschillende filmpjes op YouTube waarop de methode gedemonstreerd wordt. Verder kun je de zoekfunctie van dit forum gebruiken; er is al veel over geschreven.

Als ik mij goed herinner, moet je een seizoen lang om de zoveel weken de bijen bepoederen, raat voor raat, allemaal, zoveel weken lang. Waarop de bijen het op een poetsen zetten natuurlijk. Maar of dat nou zo bijvriendelijk is?

Maar nogmaals, er is veel over te vinden.

Groet,

Bart

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Embraced » do 16 mei 2013, 23:42

Ah, fijn niet direct voor gek te worden verklaard, bedankt :D

Ik kan er wel een en ander over vinden.. maar geen officieel onderzoek waaruit resultaten blijken. Weet jij daar misschien een link van?

Bijvriendelijk.. oxaalzuur is ook niet geheel onschadelijk voor de beestjes zelf.. De mijt maar zijn gang laten gaan is echter nog schadelijker voor het volk als geheel.

Maar daarom doe ik ook nu mijn huiswerk. Wat ik uiteindelijk ook doe, ik wil het doen met een volledig bewustzijn van de gevolgen hiervan.
Voor de suikerbehandeling is het duidelijk dat de bijen dus even wat stress kunnen ervaren omdat ze bezig zijn met poetsen ipv honing en stuifmeel halen. Echter, als imker kan ik de stress misschien wat verlichten door te zorgen dat ze in elk geval genoeg voedsel hebben. De suiker heeft fysiek geen invloed verder op de bijen.. maar ik kan dus niet achterhalen of de stress van het moeten poetsen lichamelijk effect op hen heeft.
Ah.. en mocht er wat suiker in de honing komen, dan is er geen man over boord.. :whistle:
:music-rockout:
Embraced

Dar-Bert
Berichten:179
Lid geworden op:za 19 mei 2012, 18:45
Imker sinds:2012
Aantal volken:5
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:Utrecht
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Dar-Bert » do 16 mei 2013, 23:43

Poedersuiker! Vorig voor jaar in mei drie weekenden achter elkaar gedaan en de zomer erop juli/augustus beevital hiveclean toegepast, ook drie weekenden achter elkaar. Geen vvan de vier volken verloren. Geen idee of het van de poedersuiker of de beevital kwam. Ik kan dat beevital spul wel aanraden, is alleen wat duurder dan poedersuiker.

Wat me overigens opviel aan de poedersuikermethode is dat de bijen daar behoorlijk :be5: pissig :be5: van worden. Ik heb nog geprobeerd het aan ze uit te leggen maar ze waren niet echt voor rede vatbaar.

Embraced
Berichten:102
Lid geworden op:zo 12 mei 2013, 19:37
Imker sinds:2014
Aantal volken:1
Bijenras(sen):Carnica
Locatie:Helmond
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Embraced » do 16 mei 2013, 23:50

Dar-Bert schreef: Wat me overigens opviel aan de poedersuikermethode is dat de bijen daar behoorlijk :be5: pissig :be5: van worden. Ik heb nog geprobeerd het aan ze uit te leggen maar ze waren niet echt voor rede vatbaar.
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
:music-rockout:
Embraced

LWPisa
Berichten:1528
Lid geworden op:di 01 jan 2002, 20:53
Imker sinds:1997
Aantal volken:15
Bijenras(sen):Carnica, mellifera, bastaard
Locatie:Soest
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door LWPisa » vr 17 mei 2013, 12:26

Poedersuiker wordt vaak gebruikt om het aantal mijten te bepalen (schudden in een container) en instituten als Kirchhain gebruiken het om mijten te verzamelen voor experimenten (ook schudden in containers).

Betrouwbaar toepassen IN EEN VOLK is een andere zaak. Je moet bijen wel goed coaten wil het effect hebben en daarvoor moet je volk toch wel dik onder de suiker gepoederd. Maar het zou wel eens kunnen werken.

http://scientificbeekeeping.com/powdere ... rk-part-1/

Lennard

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Ewout » vr 17 mei 2013, 12:55

@Lennard Interessant is ook Part 2, waarin hij het wassen met alcohol vergelijkt met het bepoederen van het volk (in de kast), waarbij hij concludeert dat er een duidelijke correlatie tussen de twee is. (wat volgens mij dan ook iets zegt over de effectiviteit).

let ook:
The researchers found that the type of dust makes a big difference! Very fine dry sugar dust is the best–you would probably need to make it yourself (they used a coffee grinder). It also needs to be kept very dry–the humidity again appears to be a limiting factor in sugar dust efficacy.

They found that very fine pure sugar dust dropped more mites than confectioner’s powdered sugar containing corn starch (70-80% drop over 24 hrs, as opposed to 50%).
Laatst gewijzigd door Ewout op vr 17 mei 2013, 13:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door rostohar » vr 17 mei 2013, 13:20

Hallo Embraced,
Misschien is de methode Büchler iets voor je. http://buckfastimker.wordpress.com/2013 ... #more-1084 Is chemicalienvrij.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Pjotr
Berichten:50
Lid geworden op:za 15 jun 2013, 10:31
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door Pjotr » di 02 jul 2013, 21:34

En wat denken jullie van ''heat treatment''?
Ik kwam laatst een apparaat tegen uit Oostenrijk of Zwitserland waar je het broed in legt en dat deze zo warm gemaakt worden dat de varroa het loodje legt en het broed net niet.
Ik kan alleen zo de website niet meer terug vinden ik weet nog wel dat dit apparaat erg duur was, rond de 1.200 euro.

Hebben jullie hier al eens vaker van gehoord?
Heeft iemand hier ervaring mee?
Of wat denken jullie hiervan?

edwins
Berichten:92
Lid geworden op:ma 09 jul 2012, 14:31
Imker sinds:2013
Aantal volken:4
Bijenras(sen):Buckfast (en nu nog bastaard)
Locatie:Vleuten
Contacteer:

Re: Varroa, alternatieve bestrijding??

Bericht door edwins » di 02 jul 2013, 21:36


Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten