Ziekten,parasieten en bestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
RobertF
Berichten:218
Lid geworden op:do 27 jan 2011, 17:50
Imker sinds:2011
Aantal volken:2
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Boxmeer
Contacteer:
Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door RobertF » zo 24 nov 2013, 21:07

Wil er graag meer over lezen, want ik vind het interessant
als biociden niet voldoende effectief blijken, moeten we alternatieven of oude gebruiken weer invoeren
Met vriendelijke groet van uit Boxmeer.
Rob van Veldhuijzen

Cees Molenaar
Berichten:19
Lid geworden op:vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie:Nederland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Cees Molenaar » zo 24 nov 2013, 21:41

Hallo Drosinus
Dit voorjaar zijn we gestart,de hele zomer door de koorden[vastzetten] bovenop de broedkamer of honingkamer als ze kaal waren weer vervangen.Vandaag nog naar vijf volken de bodem er uit ,en geen een gevonden.
Ik ben zelf ook benieuwd na de winter,en laat het dan weten op dit forum.
Gr, Cees

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door alfa vulgaris » di 26 nov 2013, 14:58

bee-tree schreef: de mijtpootjes met een dun laagje watermoleculenn bedekt is, kunnen de Varroa's zich niet meer vasthouden. Ze vallen.
Hihihih :lol: :clap:

Het is niet mijn manier maar wel mooi gevonden.

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » di 26 nov 2013, 16:55

Foei Alalfa, ongelovige toma, ik had jou intelligenter ingeschat, ga maar eens experimenteren, niet met
minerale olie, ook niet met etherische, ook niet met knoflookolie al hoort die bij etherische, maar wel met.......
hi, hi, hi............met alcoh.......oliesche, had je zeker gedacht ! Mooi van niet .
Aan zo'n hi....hi....hilarische forumklant zoals jij je op dit moment meent te moeten gedragen om op een 'slimme'
manier achter mijn methode te komen, heb ik geen boodschap. Je moet je nieuwsgierigheid nog maar een poosje
onder bedwang houden tot in het voorjaar. Ik pas de methode al minstens 20 jaar toe.
De eerste aan wie ik ze verteld heb was J. C., de beroepsimker, die van mij 15 volken gekocht heeft voor
de Ilex bestuiving toen er massaal sterfte was in de bollenstreek.
P.S. Ik ben niet boos op je, maar meende je met gelijke munt te moeten betalen.
P.S. Heb je op donderdag 21 nov. nog naar Zembla gekeken, "Ramen en deuren dicht " als de lelies bespoten worden ?
Dank zij 'Uitzending gemist' heb ik ze na het college van Roméé nog kunnen bekijken. Overigens heeft Roméé het maar
1 minuut over neonicotinoïden in haar 2 uur durend college gehad. Niemand van de 50 'brave' toehoorders heeft er een vraag
over gesteld tijdens de les. Het lijkt niet te leven. Slechts één dame stelde een netelige vraag over het detoxicologie-
vermogen van de bijen, wat in haar ogen twijfelachtig is. In liefdevolle afwachting van je reactie B3

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten:1543
Lid geworden op:di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds:2010
Aantal volken:0

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door alfa vulgaris » di 26 nov 2013, 17:52

Ik laat me verleiden tot afval van onderwerp:

De PvdA Fryslân wol dat der in folslein ferbod komt op it brûken fan bestridingsmiddels yn de leeljetylt. It ferbod soe fuortendaliks yngean moatte. Oanlieding binne de sûnensklachten dy't ynwenners fan Aldemardum hienen, nei't it bestridingsmiddel Metam Natrium fan 't maaitiid it doarp ynstode. De PvdA wol witte wêr't it middel krekt brûkt wurdt yn Noard-Nederlân. De partij fynt it te gek foar wurden dat minsken bleatsteld wurde oan de bestridingsmiddels, wylst net oantoand is dat se feilich binne.

Bron: Omrop Fryslân http://www.omropfryslan.nl/nijs/ferbod- ... ngsmiddels

De PvdA Friesland wil dat er een totaal verbod komt op het gebruik van gewasbeschermingsmiddelen in de lelieteelt. Het verbod zou onmiddelijk van kracht moeten worden. Aanleiding is gezondheidsklachten bij inwoners van Oudemirdum nadat het bestrijdingsmiddel Metam Natrium dit voorjaar het dorp inwaaide. De PvdA wil weten waar dit middel wordt gebruikt in Noord Nederland. De partij vind het te gek voor woorden dat mensen worden blootgesteld aan middelen waarvan niet is aangetoond dat ze veilig zijn.

Hadden mensen wat branderige oogjes enzo heb ik gehoord.
Ik heb wel eens eerder volgensmij een Zembla aflevering gezien over de bollenteelt in de bollenstreek.
Die mensen beweerden ook door de meur etc. de tuin uit gepest te worden

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » wo 27 nov 2013, 07:52

Moi Alfa, bedankt dat je van het onderwerp afwijkt . Je houdt niet van in vakjes te denken.
Bijenhouden heeft te veel kanten om in een keurslijf te lopen. Door bijen houden ligt de wereld voor ons open.
Daarom ben jij voor mij de aangewezen persoon om uit te zoeken welke 24 organisaties vertegenwoordigd zijn
in het 'Bijenberaad' of de 'Bijenraad" die door Sharon Alida Maria Dijksma, geboren in 1971 in Groningen-stad,
vanaf 1994 op het Binnenhof werkzaam, ingesteld is of wordt. Ik kan het nergens vinden.
Alvast bedankt voor je moeite ? B3

P.S. Worden de luchtwegen van bijen ook be(s)meurd met giftige dampen net als die van de mens, die RELATIEF
kleinere ventilatieorganen heeft dan de bijen, omdat mensen geen vliegspieren hebben ?

Dr. Sauer, kinderarts van het UMCG , de beminnelijke zoon van een voormalige even beminnelijke buurvrouw van me,
durfde openhartig de gevaren voor het ZENUWSTELSEL van het 'gewasbeschermingsmiddel' dat in de lelieteelt gebruikt wordt , te belichten in het wetenschapsprogramma Zembla van 21 november jongstleden "Ramen en deuren dicht"

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 nov 2013, 09:22

bee-tree schreef:
Daarom ben jij voor mij de aangewezen persoon om uit te zoeken welke 24 organisaties vertegenwoordigd zijn
in het 'Bijenberaad' of de 'Bijenraad" die door Sharon Alida Maria Dijksma, geboren in 1971 in Groningen-stad,
vanaf 1994 op het Binnenhof werkzaam, ingesteld is of wordt. Ik kan het nergens vinden.
"
Daar je op een andere topic het onderstaande neerschrijft was ik van de gedachte dat jij dit wel wist ?? :think:



P.S. Ik heb een zinnebeeld klaar liggen van de 'Bende van 24' die ten strijde moet trekken tegen milieumisstanden die de overschrijding van 10 procent bijensterfte veroorzaken.

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » wo 27 nov 2013, 11:21

Jaap, ik en er vanuit gegaan dat de volgende organisaties vertegenwoordigd zijn; iedereen kan die
bedenken, maar ik wil het zeker weten. Misschien kun jij ze me sneller aan de hand doen dan Alfa.
Ik heb de volgende bedacht : Ministerie van Economische zaken waartoe Landbouw, Natuur, Voedselkwaliteit,enz.
behoren, Ministerie van Volksgezondheid, LTO- Nederland, de fabrikanten van gewasbeschermingsmiddelen,
de Toelatingscommissie van bestrijdings- en geneesmiddelen, de 5 of 3 Bijenteeltverenigingen,
de Stichting Natuur en Milieu, de Landbouwuniversiteit Wageningen(WUR), de Agrarische Hogescholen,
de Agrarische Natuurvereniging, de GGD, misschien een beheerder van het Imkerforum, een vertegenwoordiger
van de Bestuivingscommissie, een of meer vertegenwoordigers van de afdeling Wegen en Openbaar Groen van
het Rijk, de Provincies en Gemeenten, vertegenwoordigers van de Provinciale Landschapsbeheerstichtingen,
Staatsbosbeheer, Natuurmonumenten, Provinciale Landschappen, de Stichting OASE (heemtuinen),
Natuurhistorische Vereniging, Instituut Voor Natuureducatie (het IVN).Sorry als ik er een vergeten ben. Het is een
grote zwerm. Je weet vast wel dat het begrip bende troep betekent (bijvoorbeeld: soldaten) , maar ook zwerm
(bijvoorbeeld: een menigte ongeregeld). Dus er moet zo gauw mogelijk door 3 personen een huishoudelijk reglement
opgesteld worden dat door de Bijenmakelaar tijdens sessies streng en eerlijk en tactvol toegepast moet worden. Bee3

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jaap v.Popering » wo 27 nov 2013, 11:27

Heeft Romee dan niet verteld wat zij daar voor / namens de NCB gepresenteerd heeft ?? :roll:

Jaap v P

bee-tree
Berichten:3493
Lid geworden op:za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds:1965
Aantal volken:30
Bijenras(sen):Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » wo 27 nov 2013, 19:21

Jaap daar heb ik haar niet over horen praten.

Ik maak van deze gelegenheid gebruik om nog enkele heel belangrijke organisaties te noemen die
in de Bijenraad moeten zitten volgens mij, namelijk de Bond van Waterschappen en de Bond van
Waterzuiverings- en drinkwaterbedrijven.

De bijengezondheid is afhankelijk van water,bodem, lucht, licht, voedselplanten, behuizing, rust, verzorger.

Misschien moeten er nog andere instanties of branches vertegenwoordigd zijn als je van het bovenstaande rijtje
abiotische en biotische milieufactoren uitgaat bij het samenstellen van de Bijenraad.

In één van de laatste nummers van Bijenhouden staat een artikel met woorden als ; imkers en honingbijen spreken
de laatste tijd heel erg tot de verbeelding van de mensen.
Misschien omdat er een waas van gewijdheid en spirituele uitstraling van ze uitgaat . Er lijkt door de secularisatie
van de maatschappij een gemis gevoeld te worden. Bijensterfte is een indicator van bedreigd leefmilieu.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten