Ziekten,parasieten en bestrijding

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Cees Molenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Cees Molenaar » wo 19 jun 2013, 20:53

Wie heeft ervaring met de behandeling van bijenvolken tegen Varoamijten met vaseline
Een recept van Dr.Vet.Pedro Rodriques,Honey Bees Research,Virginia Beach [U.S.A.]
Zoals gepubliceerd in Api nature Nr1 -November 2001- Diverse malen vertaald vanuit een Duits blad " Das Bienenmuterchen"4-2002 blz 57
Het is een katoen koord van een meter geimpregneerd met vloeibare vaseline, volgens bereidingswijze
Ik gebruik dit nu al vijf weken op mijn volken, de laatste twee wekenkan ik geen mijten ontdekken

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » wo 19 jun 2013, 21:21

Volgens mij is deze methode al jaren in onbruik.

gr.
JP

Cees Molenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Cees Molenaar » wo 19 jun 2013, 21:33

Beste Jelte, is deze methode niet meer goed?
Gr Cees

Cees Molenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Cees Molenaar » zo 23 jun 2013, 12:32

Jelte Pieter Dijkstra schreef:Volgens mij is deze methode al jaren in onbruik.

gr.
Beste Jelte kan je mij er iets meer over vertellen wat je er van weet,of ervaring
Gr Cees

renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door renske » di 25 jun 2013, 19:07

Ik gebruik deze methode ook, vorig jaar voor het eerst, maar dit jaar echt consequent. Maar ik behandel ook nog 'gewoon', dus met darrenmethode, najaars en winterbehandeling. Na de winterbehandeling had ik nauwelijks mijtenval en na een behandeling van een broedloos volk met hive clean ook geen mijtenval. Verder geen wintersterfte gehad, maar met 4 volken is dat statisch natuurlijk niet erg waardevol. Ik denk wel dat is, als ik bij de najaarsbehandeling weinig mijtval heb, dit jaar geen winterbehandeling doe.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Cees Molenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Cees Molenaar » wo 26 jun 2013, 21:52

renske schreef:Ik gebruik deze methode ook, vorig jaar voor het eerst, maar dit jaar echt consequent. Maar ik behandel ook nog 'gewoon', dus met darrenmethode, najaars en winterbehandeling. Na de winterbehandeling had ik nauwelijks mijtenval en na een behandeling van een broedloos volk met hive clean ook geen mijtenval. Verder geen wintersterfte gehad, maar met 4 volken is dat statisch natuurlijk niet erg waardevol. Ik denk wel dat is, als ik bij de najaarsbehandeling weinig mijtval heb, dit jaar geen winterbehandeling doe.
Bedankt voor je reactie ik heb 40 volken dus het proberen waard ik houd het forem op de hoogte
Groeten Cees

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » zo 07 jul 2013, 01:02

Cees, ik pas ook een methode toe die waarschijnlijk dezelfde uitwerking als de jouwe heeft Niet met vloeibare vaseline maar met plantenolie.
Toen ik een kwartier geleden de beschrijving half af had, viel mijn laptop uit. Waarschijnlijk drukte ik door vermoeidheid op verkeerde toets.
Het is nu te laat om opnieuw te beginnen. Deze week beschrijf ik mijn manier. Welterusten. Bee-tree

bee-tree
Berichten: 3491
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door bee-tree » zo 07 jul 2013, 01:20

Cees, ik geloof in werking van die vloeibare vaseline methode hoewelm ik ze niet ken
maar ik al zeker 10 jaar een methode toepas die er op lijkt. Zoals jij in kort bestek de vaselinemethode beschrijft,
zo zal ik mijn manier op dit moment niet in detail beschrijven.
Ik laat de bijen over een stuk stevig folie lopen dat ik dun insmeer met zonnebloemolie . Het folie schuif ik het vlieggat in en laat het een paar
centimeter buiten het vlieggat uitsteken. Ik doe dat bij goed vliegweer opdat zoveel mogelijk bijen in aanraking komen met de olie.
De oliefilm maak ik zo dun dat de bijen niet met olie besmeurd worden. Ze moeten nog goed uit de voeten kunnen.
Binnen een uur vallen al Varroa's die niet in het broed zitten. Alvorens ik het folie insmeer heeft het al enkele dagen in het vlieggat
gelegen om te zien hoe groot de natuurlijke val is. Er is altijd een duidelijk verschil. Zodra de olie van het folie verdwenen is doordat
de bijen het aan de poten hebben gekregen, smeer ik het nog dezelfde dag weer in als er nog een drukke vlucht is.
De werking verklaar ik als volgt : De bijen bemerken dat ze olie aan zich krijgen en gaan zich poetsen wat ze zonder olie ook vaak doen.
Ze strijken met de pootjes over lijf en vleugels. Door de volkswarmte verdeelt zich de olie goed over hun lijf. Aangezien de hechtschijfjes
van de mijtpootjes met een dun laagje watermoleculenn bedekt is, kunnen de Varroa's zich niet meer vasthouden. Ze vallen. Ze zijn
niet dood. Daarom moet de kast een gazen bodem hebben zodat ze niet meer op de bijen terug kunnen kruipen.
Zodra er geen meer vallen wacht ik een week en behandel dan opnieuw. Ik krijg natuurlijk niet elke Varroa te pakken, ik ben tevreden
als ik de Varroadruk sterk verminder . Ik ga er vanuit dat de Varroa niet de enige oorzaak van sterfte is.
Mijn en jouw methode kun je waarschijnlijk ook tijdens de dracht toepassen al zitten de meeste mijten dan in het broed.
Ik stop nu want het is al half twee in de nacht en ik vrees weer een verkeerde toets in te drukken. Het bovenstaande stond er gelukkig nog in,
zodat je mijn vorige reactie kunt negeren. Wel wil ik desgewenst nog vragen over details beantwoorden.

Cees Molenaar
Berichten: 19
Lid geworden op: vr 31 dec 2004, 13:49
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Cees Molenaar » za 20 jul 2013, 21:33

Bedankt voor je reactie bee-tree

Drosinus
Berichten: 50
Lid geworden op: zo 08 aug 2010, 21:24
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: Nijkerk
Contacteer:

Re: Ziekten,parasieten en bestrijding

Bericht door Drosinus » zo 24 nov 2013, 20:18

Hallo Cees,
Ik zat afgelopen zaterdagmiddag bij jouw in de groep heb inmiddels het recept gevonden op internet maar gebruikt jij het nog steeds en heb je al minder varroa in de kasten?
Ik ben zeer geinteresseerd in dit soort methodes

Gr Drosinus

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten