Naaktslakken en bijen

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
maartenkleijne
Moderator
Berichten: 3582
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1974
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: hilversum
Contacteer:

Re: Naaktslakken en bijen

Bericht door maartenkleijne » do 04 jul 2013, 20:59

Een vijvertje met padden- en kikkervisjes helpt ook heel goed tegen slakken, maar pas volgend jaar natuurlijk.

"Hun natuurlijke vijanden zijn egels, spitsmuizen, vogels (merels, lijsters, spreeuwen, eenden en kippen), kikkers en padden, reptielen (hagedissen, ringslangen en hazelwormen), sommige insecten (loopkevers, vliegenlarven, glimwormen, libellen-larven) en enkele spinnen of spinachtigen zoals een hooiwagen."

Dus heel veel andere dieren lusten slakken. Als er wat rommel in de tuin is kunnende slakken gedijen, maar na een paar jaar gedijen juist de slakken-eters.
Drie jaar geleden had ik onvoorstelbaar veel slakken in de tuin, maar nu heb ik veel van alle genoemde slakken-eters ook in de tuin en de slakken zijn op hun retour.
gr,
m

bee-tree
Berichten: 3493
Lid geworden op: za 30 mar 2013, 10:49
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 30
Bijenras(sen): Westerwolds landras
Contacteer:

Re: Naaktslakken en bijen

Bericht door bee-tree » vr 05 jul 2013, 18:26

Terwijl de Tourrenners Albi naderen vlak naast me en me zorgen maak over Andy Sjlek (zoals zijn naam klinkt
en in het Limburgs Slak betekent - misschien in het Luxemburgs ook- of hij het redt nu hij niet meer zo vaak
aa zijn broer kan KLEVEN, voel ik me geroepen om op te komen voor "plakkers, slijmers, klevers,....... op dit moment
wint Sagan de 7de etappe van Montpellier naar Albi aan de voet van de Pyreneeën.

Ik vraag me al jaren af: "Wat zoeken die naaktslakken in de bijenkasten.? Bij mij zijn het overwegend de zogenaamde
gemarmerde Kelderslakken. Die zijn lichtschuw. Zoeken ze de duisternis op en tevens de warme vochtige lucht van een
broedend bijenvolk dat de eitjes en larfjes op 35 graden moet houden ? Dat is afgelopen te koude voorjaar bij veel imkers
niet altijd gelukt , waardoor bij 10 % van de volken wat kalkbroed is ontstaan, dus door een schimmel doorwoekerde mummies,
die te vergelijken zijn met de door voetschimmel doorwoekerde kalknagels aan tenen en soms vingers van dier en mens. Sorry voor dit
onsmakelijk vertoog voor degenen die bij de computer zitten te peuzelen.
Over peuzelen gesproken; volgens mij schrapen de slakken eventueel aanwezige schimmelmycelia af van de kastwanden en de bodem en
de plastic afdekking die de bovenkant tegenwoordig hermetisch afsluit, waardoor het vooral s'winters, als de bijen niet zo
goed ventileren, de luchtvochtigheid te hoog wordt; ideaal voor schimmels. De slakken vinden er hun kostje.
Ik vind ze ook onsmakelijk en verwijder ze naar mijn composteervat, liggend op de varroalade, waardoor mijn handen niet onder
het slijm komen te zitten. Soms neem ik een grote slak mee in huis als ik toevallig etiketten op honingpotjes moet plakken.
Ik laat de slak over de etiketten kruipen en geef haar zo nu en dan een duwtje. Als de keurmeesters dit zouden weten zou ik vast
10 punten aftrek oplopen. Ik doe dat alleen als de lijmstift op is. De varroalade met zijn wasmul wordt dus tegelijk met de slak
een goede bestemming gegeven. De varroalade kan zo geen wasmotten aantrekken en geen stuifmeelmijten die op gemorst stuifmeel
afkomen. Als dat niet verwijderd wordt vermenivuldigen zich die meelmijten en kruipen omhoog via het gaas naar de stuifmeelvoorraad.

Dit is dus mijn alternatieve omgang met ongewenste gasten in de bijenvolken; ik OMARM ze weliswaar niet, maar geef ze de gelegenheid
hun natuurlijke taak in ons ecosysteem te vervullen, namelijk recyclen, zodat alle kostbare grondstoffen hergebruikt kunnen worden.
Ik moet nu stoppen om de grote Landbouwshow in Vlagtwedde te bezoeken, waar ook de Agrarische Natuurvereniging en het Louis Bolk
instituut voor oecologische landbouw, acte de presence geven.
Morgenvroeg zaterdag 6 juli vindt de officiële opening plaats door Staatssecretaris Sharon Dijksma. Rond het 20 hectare grote manifestatieterrein
voor al die immens grote moderne landbouwmachines en demonstraties liggen tientallen bloeiende aardappelvelden. Ik heb al even gekeken
of er bijen op vlogen maar de kans is klein nu de Linden hier volop in bloei staan. Ik heb de aardappelbloemen even geproefd. Niets zoets te
proeven zoals bij de Witte Dovenetel; alleen wat bitters. Zondag is de Landbouwshow ook nog voor jong en oud, boer en burger, open.

P.S. Zullen we kastwanden eens bekijken of er raspsporen van slakken op zitten ? Bij groen uitgeslagen buitenwanden van kunststofkasten en houten
kasten kun je goed zien hoe slakken de algen met hun rasp in de mond afgrazen. Gebruik geen gif als je er niet van hoeft te leven. Leef en laat leven
Groeten van de Bijenboom.. Kijk je ook terloops of bijen wat vinden op aardappelbloemen. Zie de rubriek die hier over gaat , nl. DRACHT

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten: 5028
Lid geworden op: ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds: 1998
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie: Belgie
Contacteer:

Re: Naaktslakken en bijen

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » di 30 jul 2013, 16:37

Gisteravond en vandaag weer op mijn naaktslakkenstand geweest. Het heeft fiks geregend afgelopen dagen en het probleem steekt de kop weer op.
Nu heb ik nog geen korrel tegen die beestjes ingezet, en 'daar pluk ik nu de vruchten van'.

Zo kwam ik daar gisteravond. Ik stond echt met verbazing te kijken toen een raam met oud verzegeld darrenbroed vol naaktslakken zat! Echt wel 50 stuks. Blijkbaar vinden ze oude poppen heerlijk. Volkens mij hebben ze de poppen ook helemaal opgegeten. Ik heb het raam vanmorgen maar meegenomen. Er zaten toen nog twee slakken op.

Verder had ik vorige week een voerbak met verkeerd geworden suikerwater in het gras gezet en deze niet meegenomen. Die zat na 2 dagen vol met slakkenlijken. Blijkbaar kun je met een bijenvoerbak (die kunstoffen 2 liter bakjes) prima slakken vangen. Maar goed het zijn er zoveel bij mijn stand dat ik daar niet aan begin. Het zijn er duizenden en ik laat maar zoals het is.

In mijn kielers vond ik vanochtend allemaal dode mummies op de bodem. Maar de bijen hebben er zo te zien weinig last van.

Gr.
JP

Dirk Blanken
Berichten: 2045
Lid geworden op: zo 08 okt 2006, 18:10
Locatie: Nederland
Contacteer:

Re: Naaktslakken en bijen

Bericht door Dirk Blanken » di 30 jul 2013, 17:36

Maak uitklapbare bankjes zo'n 35 cm hoog en maai of knip met een heggenschaar het hoge gras af en toe.
Dan heb je geen last van slakken.
Als je alleen een grote tegel neerlegt of een pallet heb je last van vooral naakt slakken.

De bankjes zijn ook nog eens rug vriendelijk omdat je niet zo diep hoef te bukken.
Dirk
dertiende

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten