Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
renske
Berichten: 356
Lid geworden op: zo 27 jun 2010, 20:24
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 5
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Elspeet
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door renske » zo 18 aug 2013, 22:13

Alex, ik doe als beginner alles nog volgens het WUR boekje. Dus darrenraat, mierenzuur in het najaar en oxaalzuur in de winter. Ik hoopte alleen de tweede mierenzuur over te kunnen slaan, omdat ik dacht dat ik niet veel varroa had. En ook omdat ik hier vlakbij heide sta en daarom alles wat later is. Maar nu er zoveel mijten vallen moet de tweede behandeling dus ook.
Ontwerpster van natuurlijke tuinen. Beginnend imker en zeer geinteresseerd in dracht en drachtplanten.

Gebruikersavatar
alfa vulgaris
Berichten: 1543
Lid geworden op: di 11 okt 2011, 01:36
Imker sinds: 2010
Aantal volken: 0

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door alfa vulgaris » zo 18 aug 2013, 22:46

belrgerbal schreef:pff, 1e mierenzuurbehandeling gehad. 1 volk ziet er niet best uit qua besmetting, het regent mijten nog steeds, 100+ per dag , de andere volken ook vrij veel mijten zeker in vergelijking met vorige jaren, maar wel een stuk minder. Ik ben nu aan het invoeren, daarna een 2e x mierenzuur en dan de situatie evalueren. wellicht is de behandeling gewoon erg effectief, want de weersomstandigheden zijn ideaal.
Ik denk dat het ook nogal scheelt of er broed of niet in een volk zit nu en hoeveel mijten en vooral hoeveel mijten er tegelijk vallen.

Laat uw gedachten er maar eens over gaan.

hskokburchartz
Berichten: 4
Lid geworden op: zo 25 aug 2013, 09:00
Contacteer:

Hoe tel je mijten in darren broed. en op de bodem

Bericht door hskokburchartz » zo 25 aug 2013, 11:14

Beste mensen,

Als je een gesloten cel opent en de pop eruit trekt, hangt het van de leeftijd van de pop af of je er een mijt op vindt. Alleen bij net gesloten cellen, waarin de larve net is ingesponnen, vind je de mijt met grote zekerheid op de (voor)pop. In een later stadium is de kans dat je een mijt op de pop vindt veel kleiner.

Om zeker te weten of een cel besmet is met een varroamijt, moet je na het verwijderen van de pop op de celbodem en de wanden van de cel kijken.
Op de wand van een besmette cel vind je poep van de mijt. Als de mijt nakomelingen heeft, zie je die op de bodem van de cel liggen. Hiervoor moet je met een lichtje in de cel schijnen. De oude (zwarte) mijt loopt vaak verontrust op de wand of heeft de cel verlaten bij het openen van de cel. In 2012 heb ik van veel volken darrencellen gecontrolleerd door een deel van het darrenraat mee te nemen nauwkeurig te controleren. Ik maakte verspreid over de raat 100 cellen per waarneming open. Sommige volken hadden in juli 100% van de cellen besmet met varroa. In het begin van het darrenseizoen is dat 4% en loopt dan op tot gemiddeld 30%. De besmetting is per volk zeer verschillend. Bij hogere besmettingsgraden zie je ook meerdere zwarte mijten per cel.

In de literatuur zie je vaak foto''s van darrenpoppen aan een ontzegelvork, om een indruk te krijgen van de besmettingsgraad.
Dit geeft een zeer onnauwkeurig beeld.

Op de lade.

Voor het tellen van de gevallen mijten moet je de varroalade bedekken met een stuk wit papier waarop je een raster hebt getekend met een rastergrootte van ongeveer 3 cm in het vierkant.
Na een dag controleer je de bodem met een loupe. Hierdoor zie je naast de zwarte mijten ook de lichtbruine, en alle lichtere en nog witte niet uitgekleurde mijten. Deze controle moet je ongeveer 3 weken aaneen uitvoeren. Zet de gevonden gevallen mijten uit in een grafiek met op de horizontale as de datum en op de vertikale as het aantal gevallen mijten. Je ziet dan direct hoe variabel de mijtenval per dag is. Het gemiddelde aantal gevallen mijten over 3 weken geeft een beeld van de mate van besmetting.

Zonder loupe zie je teveel mijten over het hoofd.

Met vriendelijke groeten

Henk Kok

graskees
Berichten: 38
Lid geworden op: ma 17 mei 2004, 17:29
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door graskees » di 27 aug 2013, 23:10

Tot nu toe heb ik op al mijn bodems nog niet 1 mijt gezien.
Ik kijk vrijwel iedere dag. Ook op de bijen en in de cellen zie ik er geen.
Je ziet natuurlijk niet alles, maar toch opvallend.
Andere jaren zag ik ook weinig vallen tot eind augustus.
Binnenkort ga ik met mierenzuur beginnen.
Ben benieuwd hoeveel er toch nog vallen.
Vorig jaar viel het ook mee.
Toch kwamen de volken vrij slecht uit de lange winter.
Kwam ook door de late heideoogst.

jossmits
Berichten: 674
Lid geworden op: wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds: 1965
Aantal volken: 0
Bijenras(sen): op dit moment geen bijen
Locatie: Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » do 29 aug 2013, 09:01

Nog een aanvulling op de aanwijzingen van Henk hierboven:
probeer iedere dag te tellen en tegelijk de bodem schoon maken, het telt makkelijker zonder alle rommel op de bodem. de varroa die met de rug naarboven liggen zijn vrij makkelijk, zeker met een loupe, te zien. Met de rug naar beneden zijn moeilijker te herkennen.
Ik heb de beschikking over een loupe met een ingebouwde lamp ( van iemand gekregen), ideaal om te tellen.

Jos

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap van Vliet » do 19 sep 2013, 23:12

Heb hier in Noordwijkerhout na (lichte)mierenzuurbehandeling geen varoa's gezien en dus met ongeloof ook eens thymovar geprobeerd. Na 3 dagen geen mijt gezien. Zou het probleem zich in een seizoen hebben opgelost? Ik durf het nauwelijks te geloven. En nu afwachten hoe de ontwikkelingen elders zijn. Mocht dit zo blijken te zijn dan kunnen we ons concentreren op die imkers die nog wel varroa hebben in hun volken. Dat zij zich melden!!

imker Marinus
Berichten: 407
Lid geworden op: ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 13
Bijenras(sen): Buckfast (P, F1)
Locatie: Monster
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door imker Marinus » vr 20 sep 2013, 11:30

Afgelopen zondag (15 september) gestart met mierenzuurbehandeling met liebig-dispensers bij mijn twee volken. Redelijk laat omdat ik hoopte dat de heide veel honing zou opleveren (maar er was geen surplus). De lades heb ik zondag schoongemaakt zodat ik kan zien wat er op valt. Dinsdag gekeken, duidelijk waren de varroa-mijten waar te nemen. Van een bevriende imker met haar kasten op een paar honderd meter van de mijne begreep ik dat haar volken ook besmet waren

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds: 1980
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): Buckfast (p moeren en F1)
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » vr 20 sep 2013, 18:05

Denken dat je geen varoa s hebt,omdat je ze niet vond na bestrijding is een illusie....ik zou meteen twijfelen aan de bestrijding die ik heb uitgevoerd!Mogelijk is er wat verkeerd gegaan.Of ze zitten allemaal in het gesloten broed.

Jaap van Vliet
Berichten: 51
Lid geworden op: ma 27 nov 2000, 00:00
Locatie: Nederland

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap van Vliet » vr 20 sep 2013, 19:12

Alex Mönch schreef:Denken dat je geen varoa s hebt,omdat je ze niet vond na bestrijding is een illusie....ik zou meteen twijfelen aan de bestrijding die ik heb uitgevoerd!Mogelijk is er wat verkeerd gegaan.Of ze zitten allemaal in het gesloten broed.
Helemaal mee eens!Ik kan het zelf ook niet geloven en ook mijn collega imker die met 6 volken op dezelfde stand staat en nog eens 6 op een andere plek heeft ook niets kunnen vinden. Wij imkeren beiden minimaal 35 jaar dus zouden wel zo'n beetje weten hoe e.e.a. eruit ziet. Ik blijf wantrouwig en wacht nog wel twee weken. Maar zou dit wellicht bij ons niet de Varroa-lente kunnen zijn?????????????
Ik hoop er wel stiekem op.

Jaap v.Popering
Berichten: 5703
Lid geworden op: vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds: 1960
Aantal volken: 50
Bijenras(sen): bastaard
Locatie: St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » vr 20 sep 2013, 19:27

Jaap van Vliet schreef:Maar zou dit wellicht bij ons niet de Varroa-lente kunnen zijn?????????????
Ik hoop er wel stiekem op.
Ik hoop daar ook op :think: :character-bart: Laat je niet verrassen !!!

Jaap v P

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten