Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:
Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » zo 11 aug 2013, 15:40

semar schreef: je hebt dus natuurlijke selectie van imkers
niet van bijen want die paren in de lucht met de eerste 10-20 darren die erbovenop duiken (daar gaat je selectie)
:oops:
Nee hoor, want die darren zullen het jaar erop niet meer afkomstig zijn van de dode volken! Dus komen die darren van ofwel volken van die buckfast en carnica telers die hard hun best doen om resistente volken te selecteren, ofwel van straatvolken die de selectie hebben overleefd.
semar schreef: bijvervliegen van de mijten zouden ze toch eerst vleugels moeten hebben!
:lol: :wink:
en tenzij er direct wordt geroofd denk ik dat de winterse koude wel korte metten maakt met de eventuel overlevende mijten.
:D ik doel natuurlijk op bijen die een mijtpopulatie die niet bijvriendelijk genoeg is en een volk dus om zeep brengen, in de maanden voor dat het volk sterft nog even naar een ander volk verhuisd, dat er tegen die tijd niet dusdanig veel last van heeft dat het sterft. Wat betreft de winterse koude en het roven, daar zul je gelijk in hebben.

Ewout (niet kerkelijke die het op deze zondag even netjes houdt :be7: )

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door belrgerbal » zo 11 aug 2013, 19:42

inmiddels moet ik toch tot de conclusie komen dat er een behoorlijke besmetting is in al mn volken. Ik heb inmiddels even het mierenzuur erop staan en er vallen echt heel veel mijten! de mijten zijn na 2 dagen niet meer te tellen! Dus inderdaad, de schijnbaar lage besmetting in de zomer, is verradelijk! De 1e behandeling lijkt in ieder geval succesvol en de volken lijken vitaal, dus ik heb goede hoop dat ik het grootste deel van de mijten uitroeien..

belrgerbal
Berichten:164
Lid geworden op:di 30 nov 2010, 21:53
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door belrgerbal » zo 11 aug 2013, 19:58

2 volken meer dan 100 , de andere respectievenlijk 50 en 30. het mierenzuur staat erop dus het is wel een geforceerde mijtenval onder invloed van het zuur. Ik ga volgend weekend pas weer kijken, om het zuur optimaal te laten werken.

Gebruikersavatar
Alex Mönch
Berichten:1137
Lid geworden op:wo 18 mei 2011, 21:13
Imker sinds:1980
Aantal volken:7
Bijenras(sen):Buckfast (p moeren en F1)
Locatie:Amersfoort
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Alex Mönch » zo 11 aug 2013, 20:04

Jos,ik heb het hier over Nederland .....natuurlijk zijn er mogelijkheden voor natuurlijke selectie,maar niet in Nederland.
Wij kunnen het beter doen met selectie en gecontroleerde paringen/kruisingen op bevruchtingsstations en via ki en ondertussen gewoon doorgaan met bestrijden....dat er bepaalde uithoeken in de wereld zijn waar dat wel kan is mooi,maar daar schieten wij op dit moment niks mee op.

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door rostohar » zo 11 aug 2013, 22:46

Ik tel nooit varroa's. Ik ben er ook niet in geïnteresseerd hoeveel er vallen. Ik bestrijd in december d.m.v. oxaalzuur druppelen. Ik weet dat er dan zeker nog 100 mijten in elk volk resteren. Vanaf februari verdubbelt dat aantal elke drie weken. Die mijten zitten gewoon in het broed. Veertien dagen voor het drachteinde in juni/juli neem ik alle broed af op één raampje open broed na en vul de kast weer aan met kunstraat. Van dat afgenomen broed maak ik afleggers die gedurende 2 maanden worden behandeld met beehive clean. Deze afleggers krijgen een nieuwe koningin. Na negen dagen is dat raam open broed dat in het volk bleef een raam gesloten broed geworden en haal ik dat ook uit de volken. Van begin maart tot eind juni is ca. 18 weken. Die 100 mijten zijn dan uitgegroeid tot 6400 mijten, en misschien wel minder, die ik er bijna allemaal uithaal.
Ik snijd ook geen darrenbroed weg. Sterker nog ik geef de volken een raam met darrenraat of voorbouw zodat ze darren kunnen voortbrengen voor bevruchtingsdoeleinden op de thuisstand.
Ik gebruik in de zomer geen chemicaliën omdat ik bovengenoemde werkwijze toepas.
Resultaat: In september grote volken met onbeschadigd winterbijen en een groot broednest. Na de winter grote volken.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » zo 11 aug 2013, 23:00

rostohar schreef:Ik tel nooit varroa's. Ik ben er ook niet in geïnteresseerd hoeveel er vallen. Ik bestrijd in december d.m.v. oxaalzuur druppelen. Ik weet dat er dan zeker nog 100 mijten in elk volk resteren. Vanaf februari verdubbelt dat aantal elke drie weken. Die mijten zitten gewoon in het broed. Veertien dagen voor het drachteinde in juni/juli neem ik alle broed af op één raampje open broed na en vul de kast weer aan met kunstraat. Van dat afgenomen broed maak ik afleggers die gedurende 2 maanden worden behandeld met beehive clean. Deze afleggers krijgen een nieuwe koningin. Na negen dagen is dat raam open broed dat in het volk bleef een raam gesloten broed geworden en haal ik dat ook uit de volken. Van begin maart tot eind juni is ca. 18 weken. Die 100 mijten zijn dan uitgegroeid tot 6400 mijten, en misschien wel minder, die ik er bijna allemaal uithaal.
Ik snijd ook geen darrenbroed weg. Sterker nog ik geef de volken een raam met darrenraat of voorbouw zodat ze darren kunnen voortbrengen voor bevruchtingsdoeleinden op de thuisstand.
Ik gebruik in de zomer geen chemicaliën omdat ik bovengenoemde werkwijze toepas.
Resultaat: In september grote volken met onbeschadigd winterbijen en een groot broednest. Na de winter grote volken.
:clap: Wij hebben dit jaar ook bij wijze van test voor het eerst de methode büchler toegepast op 1 volk. Qua herbesmetting is dat niet ideaal natuurlijk, maar zo hebben we wel een goed beeld van de werkwijze gekregen. Dit volk heeft het mooiste broednest van de hele stand en dat op schone raat, en ontwikkelt zich prachtig. Het heeft ook nog een mooie hoeveelheid honing verzameld (meer dan 1HK) na de broedafname. Volgend jaar gaat de hele stand zo behandeld worden! Wij overwegen mierenzuur toe te passen op de (verzamel-)broedafleggers, er zit dan immers nog geen moer in (ik begrijp nog steeds niet waarom Bijen@WUR schrijft dat er geen koninginnensterfte is met mierenzuur terwijl dat in meerdere onderzoeken is aangetoond). Tot nu toe gebruikten we oxaalzuur bij de broedloze periodes en thymovar in het najaar, maar thymovar willen we niet meer: de bijen worden verschrikkelijk voor verstoord gedurende een zeer lange periode, de propolis wordt er onbruikbaar van ( :!: ), en het is keiduur.

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » ma 12 aug 2013, 07:32

De "nederlandse" varroa is toch wel heel agressief. Ik heb hier voor me de franse test van de effectiviteit van in frankrijk toegelaten middelen 2012 (apilife var, apistan, apivar en thymovar). De gemiddelde besmettig van de 200 kasten, verdeeld over heel frankrijk was 1446. Dat is wel heel erg ver van de hier boven genoemde 6400.

Jos

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door rostohar » ma 12 aug 2013, 13:56

Jos, ik zei ook niet dat er 6400 mijten in de volken zitten. Ik liet alleen zien dat in de periode van feb. tot en met juni er bij 6 verdubbelingen van het aantal, uitgaande van 100 startmijten, er 6400 mijten in kunnen zitten. Gewoon theoretisch beredeneerd. Misschien zitten er inderdaad gemiddeld maar 1446 mijten in.
Who cares.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » ma 12 aug 2013, 15:00

Henk,
Ik vind het wel van belang. 6400 is voor iemand die niet beter weet bangmakerij. Als je een voorbeeld noemt dan zou het een realistisch voorbeeld moeten zijn.
Ik vind in jouw theoretische berekening de startwaarde van 100 in februari al aan de hoge kant, als dat zo zou zijn dan zijn de herfst en/of winter behandeling niet erg effectief geweest. Verder dat verdubbelen per 3 weken klopt in een volk met flink broed en vooral darrenbroed, de 3 weken gelden met name voor de maanden april, mei en juni.
Ik denk dat je normaal gesproken, als je een effectieve behandeling in de herfst en/of de winter uitvoert, je eind juli/begin augustus op die 1400 tot 1500 zult uitkomen. Dat is nog meer dan zat, maar klinkt toch anders dan jouw theoretische berekening van 6400.

Jos

Gebruikersavatar
rostohar
Berichten:159
Lid geworden op:ma 25 mar 2002, 09:50
Imker sinds:1992
Bijenras(sen):Buckfast
Locatie:Hattemerbroek, Nederland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door rostohar » ma 12 aug 2013, 18:08

Jos, ik denk dat je helemaal gelijk hebt en dat de hoeveelheid broed en/of darrenbroed een grote rol speelt in de ontwikkeling van de mijt. Toch moet je de hoeveelheid niet onderschatten want hier is een foto van de lade van een darrenvolk in augustus 2010 na de mierenzuurbehandeling.
Ik schrok daar behoorlijk van. Het volk is wel door de winter gekomen.
Later heb ik dat nooit meer zo gezien.
Henk Rostohar
http://buckfastimker.wordpress.com

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten