Waar zijn de Varroa's?

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:
Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 sep 2013, 09:01

Jaap van Vliet schreef:
. Mocht dit wel zo zijn dan zullen dus alle bijen uit deze regio resistent zijn wat ik vooralsnog niet aanneem.
Toen de resistentie tegen Apistan in 2000 voor het eerst optrad in Landgraaf geloofde ook niemand dit . Het zal wel ergens beginnen , want ik geloof niet dat deze mijt opeens zomaar verdwenen zal zijn . :think:

Jaap v P

jossmits
Berichten:674
Lid geworden op:wo 04 aug 2010, 07:54
Imker sinds:1965
Aantal volken:0
Bijenras(sen):op dit moment geen bijen
Locatie:Doetinchem
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door jossmits » zo 22 sep 2013, 10:26

Ik geloof ook niet dat deze mijt zomaar verdwenen zal zijn, sterker, ik denk dat hij nooit meer zal verdwijnen. We zullen ermee moeten leren leven.
Dat neemt niet weg dat ik dit jaar ook veel minder varroa heb dan in voorgaande jaren. Ik ben nu halverwege de behandeling. Ik schat dat ik op ongeveer de helft van het aantal zit van voorgaande jaren. (ik tel al een paar jaar zowel voor als tijdens de behandeling.)
Voor mij zit de verklaring in het slechte weer dat wij hier in mei en juni hebben gehad. Door het slechte weer veel minder broed (bijna een broedstop in juni) , waardoor veel minder varroa. (en ook veel minder honing!).

Jos

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door A.A. Staals » zo 22 sep 2013, 11:03

Weer een dag later in het heide volk. Weer veel mijten. Dit volk had maar twee ramen broed toen bestrijding begon. Deze laatste bijen zullen dus behoorlijk zijn aangetast.
En dit allemaal vanwege uitgestelde behandeling om wat hei honing te krijgen.

ad staals
Bijlagen
003.JPG

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 sep 2013, 11:32

jossmits schreef: Dat neemt niet weg dat ik dit jaar ook veel minder varroa heb dan in voorgaande jaren.

Jos
Ook ik zie minder mijten ,maar wanneer je na een behandeling GEEN mijten ziet denk ik dat je behandeling onvoldoende gewerkt heeft .

Jaap v P

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » zo 22 sep 2013, 11:52

Verwar resistentie niet met het ontbreken van mijten: een resistent volk zal nog altijd mijten bij zich dragen! Kijk naar de Cerana, en (min of meer) varroaresistente lijnen uit Amerika, Duitsland, Zweden, Frankrijk. Resistentie betekent ook niets meer dan dat het volk tegen de mijten kan en mechanismen heeft om de varroapopulatie onder controle te houden (VSH, grooming).

Als je helemaal geen mijten vindt moet je volgens mij ergens anders een verklaring zoeken (een of meer naar keuze):
  • Door de voor varroa klimatologisch ongunstige omstandigheden van dit (voor)jaar is de besmetting zeer laag gebleven.
  • Je methode van varroabesmetting meten is niet (meer) afdoende (bijv. resistentie tegen je varroabestrijding zoals hierboven wordt gesuggereerd).
  • Je hebt samen met je collega's heel goed werk gedaan vorig jaar en dit jaar, daar pluk je nu de vruchten van.
  • Er is een virus/ziekte onder de varroa's in jouw regio uitgebroken waar de varroapopulatie sterk onder te lijden heeft.
  • ... ?

Jaap v.Popering
Berichten:5703
Lid geworden op:vr 05 jan 2007, 14:22
Imker sinds:1960
Aantal volken:50
Bijenras(sen):bastaard
Locatie:St-Annaland
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jaap v.Popering » zo 22 sep 2013, 11:59

A.A. Staals schreef: En dit allemaal vanwege uitgestelde behandeling om wat hei honing te krijgen.

ad staals
Ad Deze besmetting zal je volk best overleven , en naar de heidedracht gaan is helemaal niet erg wanneer je de mijtpopulatie maar afdoende en tijdig bestrijd :think: .

Jaap v P

A.A. Staals
Berichten:2703
Lid geworden op:wo 15 mar 2006, 20:19
Imker sinds:1957
Bijenras(sen):carnica
Locatie:Eindhoven
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door A.A. Staals » zo 22 sep 2013, 12:04

Ewout schreef:Verwar resistentie niet met het ontbreken van mijten: een resistent volk zal nog altijd mijten bij zich dragen! Kijk naar de Cerana, en (min of meer) varroaresistente lijnen uit Amerika, Duitsland, Zweden, Frankrijk. Resistentie betekent ook niets meer dan dat het volk tegen de mijten kan en mechanismen heeft om de varroapopulatie onder controle te houden (VSH, grooming).
In onze situatie zul je nooit resistente volken hebben. Domweg omdat er geen enkele controle hebt over de paring. Ook al zou je een resistent volk kunnen aanschaffen levert het je niks op om die zelfde rede, geen controle over de paring.

ad staals

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten:1026
Lid geworden op:wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds:2011
Aantal volken:10
Bijenras(sen):Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie:Rotterdam
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Ewout » zo 22 sep 2013, 12:13

Heel goed punt Ad! Op het moment dat ze bij bijvoorbeeld DDB of bij AGT een resistente lijn hebben zal die resistentie ofwel in F1 voldoende aanwezig moeten zijn, of ze moeten hele regio's van HUN bijen voorzien. Een laten imkers nu net een eigenwijs volkje zijn... :think:
Ik denk dat het veel langzamer gaat: imkers die raszuiver werken en op termijn ook met resistente lijnen, zorgen voor darren in de omgeving waar ook de bastaardimker van moet profiteren. In dat opzicht hebben ze het in Zuid Afrika slimmer aangepakt. :shhh:
Maar daar ging het niet over.

Gebruikersavatar
Jelte Pieter Dijkstra
Berichten:5028
Lid geworden op:ma 19 feb 2001, 00:00
Imker sinds:1998
Aantal volken:0
Bijenras(sen):baastaard (mijn lievelingsbij), ca, bu
Locatie:Belgie
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door Jelte Pieter Dijkstra » zo 22 sep 2013, 13:03

In onze situatie zul je nooit resistente volken hebben. Domweg omdat er geen enkele controle hebt over de paring. Ook al zou je een resistent volk kunnen aanschaffen levert het je niks op om die zelfde rede, geen controle over de paring.
Ik ben het hier overigens niet mee eens. Vergeet even de klassieke veredeling bij bijen, werken met zuivere (ingeteelde) lijnen, KI moeren, etc.
De varroa is hier nu al meer dan 30 jaar. Dat is 30 jaar selectie, ook ondanks de bestrijding. Ondanks de bestrijding, heeft de varroa zijn slag kunnen slaan en dat gebeurt nog steeds, zei het mss. minder streng. Ik hamer er al jaren op dat er een soort van globale selectie is op volken (maar ook op de varroa zelf) die weliswaar langzaam gaat dan gerichte selectie maar er wel degelijk toe doet. Hier wordt weinig aan gemeten/aandacht aan besteed door onderzoekers, terwijl dat wel zou kunnen. Romee vd Z. haar onderzoek komt hierbij nog het dichtste in de buurt?
De virulentie van de varroa is al minder hevig als je oudere imkers mag geloven: de varroalades lagen begin 80er jaren vol van de varroa. En ik heb het idee dat ik ook al minder varroa vind dan eind jaren 90.

Ongestaafd en emotioneel wellicht: op basis van die globale selectie, ben ik ervan overtuigd dat we op termijn kunnen imkeren zonder bestrijdingsmiddelen (maar wel met frequente uitval en minder productie). Ik ga dat nog meemaken 8-) .
JP

imker Marinus
Berichten:407
Lid geworden op:ma 15 jul 2013, 10:18
Imker sinds:2013
Aantal volken:13
Bijenras(sen):Buckfast (P, F1)
Locatie:Monster
Contacteer:

Re: Waar zijn de Varroa's?

Bericht door imker Marinus » zo 22 sep 2013, 13:28

Jelte Pieter Dijkstra schreef:
In onze situatie zul je nooit resistente volken hebben. Domweg omdat er geen enkele controle hebt over de paring. Ook al zou je een resistent volk kunnen aanschaffen levert het je niks op om die zelfde rede, geen controle over de paring.
Ik ben het hier overigens niet mee eens. Vergeet even de klassieke veredeling bij bijen, werken met zuivere (ingeteelde) lijnen, KI moeren, etc.
De varroa is hier nu al meer dan 30 jaar. Dat is 30 jaar selectie, ook ondanks de bestrijding. Ondanks de bestrijding, heeft de varroa zijn slag kunnen slaan en dat gebeurt nog steeds, zei het mss. minder streng. Ik hamer er al jaren op dat er een soort van globale selectie is op volken (maar ook op de varroa zelf) die weliswaar langzaam gaat dan gerichte selectie maar er wel degelijk toe doet. Hier wordt weinig aan gemeten/aandacht aan besteed door onderzoekers, terwijl dat wel zou kunnen. Romee vd Z. haar onderzoek komt hierbij nog het dichtste in de buurt?
De virulentie van de varroa is al minder hevig als je oudere imkers mag geloven: de varroalades lagen begin 80er jaren vol van de varroa. En ik heb het idee dat ik ook al minder varroa vind dan eind jaren 90.

Ongestaafd en emotioneel wellicht: op basis van die globale selectie, ben ik ervan overtuigd dat we op termijn kunnen imkeren zonder bestrijdingsmiddelen (maar wel met frequente uitval en minder productie). Ik ga dat nog meemaken 8-) .
Ik begrijp je punt. Klinkt wel logisch. Aan de andere kant, in 2008 verloor een grote imker bij mij in de buurt ongeveer 80% van zijn 450 volken. Waarschijnlijk niet direct door de varroa, maar wel indirect, door virussen die de varroa's bij zich droegen. Ik geloof wel dat je een punt hebt, met de globale selectie, maar die is wel langzaam :( .

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten