Varroa bestrijden in het voorjaar

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door FrancA » za 05 apr 2014, 12:04

frank27 schreef:
roelof1945 schreef:
Erik Konijn schreef:je hebt de honingbak er toch niet opstaan he
Ik heb er wel een honingkamer opstaan, ik zou niet weten waarom niet.
Eerder heb ik al aangegeven dat ik geen darren kop uit principe.
Na een behandeling en er is dracht komt er een honingkamer op met schone ramen en de helft met nieuwe wafels.
Op deze manier heb ik eerlijke en heerlijke honing ook voor de verkoop.

Groet,Roel

Mierenzuur behandeling met een honingbak erop ???
En dan ook nog verkopen ??
Geen probleem, die mierenzuur is binnen de kortste keren vrijwel geheel verdwenen.

Mierenzuur is lang niet zo giftig als oxaalzuur en zeker niet in de zeer lage concentratie die dan eventueel nog in de honing terug te vinden is - en er zit sowieso een kleine natuurlijke hoeveelheid mierenzuur in honing.

En anders.., mmm.., een licht prikkelende honing! - lekker! :be8:

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door frank27 » za 05 apr 2014, 15:18

Dit druist in tegen alles wat ik hierover heb geleerd. Volgens mij moeten we als imkers ervoor zorgen dat de door ons gebruikte middelen voor varroa-bestrijding niet in de honing kunnen komen. Iemand die honing van een imker koopt, vertrouwt daarop. Ik behoor tot de minder ervaren imkers op dit forum, maar ik ben zeer benieuwd wat de cracks hiervan vinden.
Meer dan het natuurlijke percentage mierenzuur in honing hoort er m.i. niet in.

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » za 05 apr 2014, 19:34

frank27 schreef:Meer dan het natuurlijke percentage mierenzuur in honing hoort er m.i. niet in.
Frank, ik ben het helemaal met je eens, de ramen die ik gebruik nadat ik een bijenvolk heb ontsmet zijn nog nooit in aanraking met een bestrijdingsmiddel geweest.
De honingkamer ramen van de vorige oogst in 2013 zijn deze winter opgeslagen in de schuur deze worden over 2a3 weken weer terug geplaatst en aangevuld met
nieuwe ramen, de nectar die de bijen dan opslaan in deze raten lijkt mij eerlijke honing.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Hans van der Post. » za 05 apr 2014, 22:01

frank27 schreef: [.............]Iemand die honing van een imker koopt, vertrouwt daarop. [...........]Meer dan het natuurlijke percentage mierenzuur in honing hoort er m.i. niet in.
Helemaal mee eens Frank! De honingkamers zijn bij mij van de volken als ik varroa ga bestrijden:!:
!Hans.

roelof1945
Berichten: 642
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door roelof1945 » zo 06 apr 2014, 00:45

roelof1945 schreef:De honingkamers zijn bij mij van de volken als ik varroa ga bestrijden:!:
Verschillende volken staan bij mij op een broedkamer en een honingkamer in alle beide zitten broed het lijkt niet logies de honigkamer er af te halen en niet
behandelen.
De honingkamer heeft de zelfde functie als de broedkamer het maakt de koningin niet uit waar ze de eitjes in legt, bovendien worden er niet uit deze kamers
honing gehaald.

Groet, Roel

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8249
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Hans van der Post. » zo 06 apr 2014, 01:03

Ja eh eh ik gebruik geen honingkamer als broedkamer. De HK gebruik ik uitsluitend voor honingopslag die ik dan slinger als er wat in zit. :) dat moeten meer imkers doen. :whistle:
!Hans.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door FrancA » zo 06 apr 2014, 09:07

En toch blijft het appels met peren vergelijken als je een natuurlijk middel als mierenzuur vergelijkt met veel andere erg mensonvriendelijke of schadelijke (Varroa-) bestrijdingsmiddelen waarvan ik de residuen idd liever niet in mijn honing zou willen terugvinden :)

Stukje informatie:

'Voeding

Mierenzuur en sommige formiaten (zouten van mierenzuur) worden gebruikt als conserveermiddel of zuurteregelaar in levensmiddelen. Dit zijn:

E237 - Natriumformiaat
E238 - Calciumformiaat

Mierenzuur zelf heeft als E-nummer E236.' wat extra mierenzuur in honing conserveert daarmee de honing beter? :)

Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Mierenzuur


Mierenzuur is ook wat de branderige pijn veroorzaakt bij geprikt worden door brandnetels.
En door brandnetels geprikt worden schijnt dan weer juist gezond te zijn volgens sommigen ;)


Nog eentje: - schijnt ook niet ongezond te zijn voor mensen bij met name reuma - niet voor iedereen geschikt trouwens..

'Bijensteek

Uit den angel stroomt bij den steek een zuur reageerend vocht, hetgeen veel op mierenzuur gelijkt.'

bron: http://library.wur.nl/ojs/index.php/bij ... /3332/2835

Gebruikersavatar
Ewout
Berichten: 1026
Lid geworden op: wo 25 apr 2012, 20:46
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 10
Bijenras(sen): Bastaard, Mellifera (P), Buckfast (F1)
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door Ewout » zo 06 apr 2014, 10:02

FrancA, ik vind het toch een beetje een vreemde opstelling... Zoals de oude Paracelcus zei: "Sola dosis facit venenum" - alleen de hoeveelheid maakt het vergif. Keukenzout en water zijn ook dodelijk giftig, mits de LD50 wordt overschreden ;)

Ik begrijp niet waar jouw statement "Mierenzuur is lang niet zo giftig als oxaalzuur en zeker niet in de zeer lage concentratie die dan eventueel nog in de honing terug te vinden is - en er zit sowieso een kleine natuurlijke hoeveelheid mierenzuur in honing." op gebaseerd is.

Tijm bevat tijmolie, rabarber en zuring en veel andere bladgroenten bevatten oxaalzuur. Maar dat zegt niets over de schadelijkheid voor bijen of mensen in de sterk verhoogde concentraties waarin wij ze voor varroabestrijding gebruiken.

Ook oxaalzuur komt van nature in honing voor:
Oxaalzuur komt van nature voor in honing in concentraties variërend van 3,3 tot 761,4 mg/kg. Het wordt onder andere aangetroffen in heidehoning, koolzaadhoning en bloemenhoning. De meeste honing heeft een concentratie lager dan 200 mg/kg.
(Bron: Folder effectieve varroabestrijding)

Sterker nog, de WUR folder is bij mierenzuur veel specifieker over de voorzorgsmaatregelen bij mierenzuur dan bij oxaalzuur. Vergelijk:

Oxaalzuur (cursieve nadruk door mij toegevoegd):
Het gebruik van de sproeimethode bij broedloze volken en volken met alleen open broed in juni en juli resulteerde in een concentratie tussen 70 en 129 mg/kg (experiment bijen@wur, 2007). Vergelijkbare concentraties werden aangetroffen in volken die niet behandeld werden met oxaalzuur. Het oxaalzuur is daarom waarschijnlijk afkomstig van planten waarvan de bijen nectar verzameld hebben en de residuen als gevolg van de behandeling zelf zijn verwaarloosbaar.
Mierenzuur (cursieve nadruk door mij toegevoegd):
Een behandeling in augustus kan resten in de voorjaarshoning opleveren. De hoeveelheden zijn echter niet schadelijk en vergelijkbaar met hoeveelheden mierenzuur die van nature in honing voorkomen. Houd voor de zekerheid de volgende regels in acht.
  • Oogst geen honing die tijdens of tot 1 week na de behandeling verzameld is. In de praktijk betekent dit dat de zomerhoning vóór de behandeling geoogst moet zijn.
  • Bijenhouders die een najaarsdracht (heide, zeeaster) bezoeken moeten de behandeling een week voordat ze reizen afgerond hebben.
  • Oogst alleen honing uit een honingkamer die niet tijdens de behandeling op het volk heeft gestaan.
Tenslotte, even los van eventuele schadelijkheid (ik denk nog steeds dat je heel gekke dingen moet doen om het echt schadelijk te maken): je hebt als imker een verantwoordelijk om een kwaliteitsproduct af te leveren. Als je suikerwater of wat citroensap toevoegt aan je honing maakt dat de honing niet schadelijk, misschien wordt hij er houdbaarder van. Maar het is geen natuurzuivere honing meer. Als jij graag E236 aan je honing wilt toevoegen is dat prima, maar ik denk niet dat de VWA nog zal toestaan dat jij dat honing mag noemen.
Laatst gewijzigd door Ewout op zo 06 apr 2014, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.

frank27
Berichten: 181
Lid geworden op: ma 23 sep 2013, 13:52
Imker sinds: 2012
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Eifelbijen.
Locatie: Eifel, Duitsland
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door frank27 » zo 06 apr 2014, 10:11

FrancA, misschien heb je gelijk, misschien ook niet. Waarschijnlijk heb je meer chemische kennis dan ik, maar, .....

Honing is per definitie het product dat bijen maken van nectar. En niets meer of minder. Het is naar mijn mening de opdracht van alle imkers om er alles aan te doen dat er niets anders in de "honing" zit dan de bijen erin gestopt hebben. Iedereen die een potje honing van een echte imker koopt, moet daarvan uit kunnen gaan.

Resten van bestrijdingsmiddelen tegen Varroa horen en mogen er niet in zitten!

Varroa-bestrijding tegelijk met honingopslag voor consumptie mag niet, nooit. Iedere imker zou zich daar strikt aan moeten houden. Als we dat niet doen, kunnen onze afnemers beter een potje honing in de supermarkt kopen, dat is ook best lekker, ook niet helemaal zuiver en goedkoper. :snooty:

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Varroa bestrijden in het voorjaar

Bericht door FrancA » zo 06 apr 2014, 11:02

Ewout schreef: Tenslotte, even los van eventuele schadelijkheid (ik denk nog steeds dat je heel gekke dingen moet doen om het echt schadelijk te maken):
Ewout, dat is nou precies wat ik bedoel :)
Daarnaast zou het knap zijn dat eventueel extra achtergebleven mierenzuur na een mierenzuurbehandeling uberhaupt nog aangetoond zou kunnen worden door de VWA.

Niet dat ik overweeg om een mierenzuurbehandeling in het voorjaar toe te passen.
Dat is niet nodig omdat ik een 3-voudige mierenzuurbehandeling heb toegepast volgens de 'Nassenheider' Bruno Becker methode in jul, aug/sep en sep/okt waardoor een oxaalzuurbehandeling tijdens de jaarwisseling niet nodig is.

Over toxische eigenschappen van mierenzuur wordt weinig geschreven anders dan dat je er niet te veel in een te hoge concentratie van binnen zou moeten krijgen.
Over toxische eigenschapen van oxaalzuur is echter wel e.e.a. bekend en geschreven.
Ewout schreef:je hebt als imker een verantwoordelijk om een kwaliteitsproduct af te leveren. Als je suikerwater of wat citroensap toevoegt aan je honing maakt dat de honing niet schadelijk, misschien wordt hij er houdbaarder van. Maar het is geen natuurzuivere honing meer.
Natuurzuivere honing is een utopie in Nederland.
Wie kan garanderen dat bijen in Nederland nog niet-verontreinigde nectar en pollen kunnen verzamelen?

Daarnaast.. - en.. ..ja, ja, ..daar komt ie, de knuppel in het hoenderhok - is honing zelf niet echt gezond voor mensen - wel een lekkernij, dat wel :)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 36 gasten