mijn varroa methode

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

mijn varroa methode

Bericht door nick » ma 09 feb 2015, 22:54

Op aanvraag verplaatst naar het juiste topic .

Maar ik zal al uitleggen hoe ik te werk gegaan ben .
Schiet mij achteraf niet dood als het niet lukt of niet gelukt is of het in jouw oren allemaal bekend klinkt .

Om te beginnen werk ik op de renson methode .Maar denk dat de meeste imkers dit toepassen .
Als ik de laatste keer slinger van het jaar .Zal dit altijd ten laatste 4 juli zijn .Ik slinger nooit later .De reden is dat alles wat de bijen dan nog binnen halen voor hen is .
Dan Kun je kiezen .Je maakt je volkeren broedloos (die op de renson werken gaat dit heel makkelijk ) . Broed zet je in een ander kast en op een ander stand .Met wat bijen bij .Deze hang je tot 2 maal broed in .En telkens de doppen breken zodat Al het broed uitgelopen is . Dit behandel je dan ook 1 x zo ook het volk dat je broedloos gemaakt hebt . Dan heb hier de keuze je voert er een moer in of je verenigd dit met je zwakkere volkeren . Als je uw volkeren niet broedloos maakt. Pas je de volgende behandeling 3 weken achter elkaar op dezelfde dag toe. Indien het weer het toe laat . Zelf heb ik mijn volken niet broedloos gemaakt!
Het volgende kan je ook kiezen . Of je gebruikt bee vital hive cleaun of oxaalzuur .Ik heb bee vital gebruikt .Wat doen hier de meeste .Die druppelen dit zoals het voorgeschreven staat .Ik niet .Eerst zoek ik de koningin op en neem ik die er uit .Zodat zij geen product over zich heen krijgt .Dan neem ik een plantenspuit van het merk BIRCHMEIER .Voordeel is dat deze zeer fijn nevelt van de eerste klik en spuit geen dikke druppels .Elke bij die een volle druppel over zich heen krijgt sterft .Als volgt neem je een raamklemmetje en neem je elk raam er afzonderlijk uit .Nevel 1 keer van link naar rechts .Draai je raam om en doe het zelfde .Doe dit met al je ramen .Als je geen broed weg neemt 3 keer in 3 weken na elkaar toepassen .Dan in augustus doe je dit terug . Maar dan 1 maal (volkeren niet broedloos maken) .Je gaat zien er gaan nog heel wat mijten vallen .Als je dit gedaan hebt in augustus geef je een halve kilo zelfgemaakt suikerdeeg van jou eigen honing.Dit om dan de koningin een boost te geven . Eens septermber doe ik een kuur met api life var .Niet met thymovar .Ook al is dit hetzelfde zeggen ze .Naar mijn ondervinding brommen mijn bijen hier veel feller van en gaan ze uit de kast hangen .Vanaf 15 september begin ik pas met inwinteren .Reden hiervoor is dat je dan volgens mij iets meer kunt voeren omdat de meeste winterbijen dan geboren zijn of geboren worden en er minder broed aanwezig is .Dit doe ik ook niet met suikerwater op basis van de gekende suikerbiet .Maar koop deze mee aan bij de gezamenlijke aankoop van de limburge bijenbond .Ze komen van uit duitsland met een vrachtwagen en dan kun je daar je suikers gaan tanken .Deze zou gemaakt zijn van tarwe werd mij verteld .En hier zouden de bijen minder moeite mee hebben om dit om te zetten naar honing .Of dit nu waar is weet ik niet .1 ding heb ik mij wel beetje misrekend .Had geen 14 kilo gevoerd maar 14 liter .Met het gevolg dat mij kasten allemaal over de 40 kilo wogen .Eens het inwinteren gedaan is weeg ik al mijn kasten en doe ik geen kasten meer open .
Heb zelfs 1 volkje dat ik voor de winter verkleind heb naar 10 raampjes. Boven 5 onder 5 en de rest vulblokken .(2 rompen met 11 ramen ). Omdat hier een gekwetste ki moer op zit die ik koste wat kost toch wilde houden .Is dat volkje niet tot zijn volle ontwikkeling geraakt voor de winter.Vorige zomer wilden ze deze constant vervangen .De moer zit er nu nog op .Maar gaan ze in het voorjaar toch vervangen. Dit was een volkje waarvan ik dacht deze halen het niet .Maar tot mijn grote verbazing doen ze het nog ontzettend goed .

Hier zit nu de grote vraag aan welke factoren het ligt dat mijn volkeren het zo goed doen .
Is het door dat ik nog veel honing voor hun zelf laat door de laatste keer zo vroeg te slinger .
Of doordat ik een nevel methode toepas en deze misschien efficiënter is in plaats van druppelen .
Of doordat ik zoveel bijgevoerd heb .
Of doordat ik zo kort op elkaar 2 verschillende producten gebruik .
Heeft het met die andere suikers te maken .
Ik weet het hier nog niet .
En de winterbehandeling doe ik niet

Dat 1 volk op mijn reserve stand dat wel de geest heeft gegeven .
Is wel de druppel methode toegepast .Maar eind augustus pas .
Dit volk is in august alle honing nog van af geslingerd geweest .(heb ik niet gedaan )
Heb ik in september met thymovar behandelt .En ingewinterd met de tiense suikerwater die je bij de handel kunt kopen .

Veel van deze methodes die ik toepas zijn al jaren gekend .Dus op zich niets niets nieuws
Daarom dat ik niet weet aan wat het ligt. En het graag dit jaar grondiger wil onderzoeken .
mvg
nick

Berichten: 28
Geregistreerd: za 29 nov 2014, 21:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 8
Bijenras(sen): buckfast
Laatst gewijzigd door nick op di 10 feb 2015, 11:46, 2 keer totaal gewijzigd.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door Primus » ma 09 feb 2015, 23:10

Wat Nick hierboven vertelt is een mooi verhaal, helaas merk ik op dat hij Imker is sinds 2013 !!!
Om kort te zijn antwoord ik daarop. Ik ben meer dan veertig jaar imker en nooit ging het mis altijd sterke volken uitgewinterd gehad en dit jaar ineens verschillende zwakke volken en al zeker 5 volken van de 17 dood. Moet ik er nu vanuit gaan dat mijn methode minder goed was om niet te zeggen slecht? Ik ga toch gewoon verder doen.

MVG CP

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door nick » ma 09 feb 2015, 23:49

Primus schreef:Wat Nick hierboven vertelt is een mooi verhaal, helaas merk ik op dat hij Imker is sinds 2013 !!!
Om kort te zijn antwoord ik daarop. Ik ben meer dan veertig jaar imker en nooit ging het mis altijd sterke volken uitgewinterd gehad en dit jaar ineens verschillende zwakke volken en al zeker 5 volken van de 17 dood. Moet ik er nu vanuit gaan dat mijn methode minder goed was om niet te zeggen slecht? Ik ga toch gewoon verder doen.

MVG CP
Hallo cp .
Mijn eerste 3 volkjes die ik had .Waren gewoon verdwenen .Erg deprimerend was dat . Nu ben ik vorig jaar bij veel ervaren imkers langst geweest en er figuurlijk de broek van het lijf gevraagd .Ik kan jou zeggen ze hadden allemaal een verschillend verhaal en allemaal een verschillende methode .Maar wel allemaal hun eigen methode ! Hier uit heb ik de beste stukken uitgenomen en er zo mijn methode van gemaakt .Dit is louter wat ik er van denk.Ik heb zelfs een hoop leergeld betaald met dingen die mislukt zijn .Dat ik imker van 2013 heeft er niks mee te maken .Ik zie genoeg wat er om mij heen gebeurt .Heb een zeer zeer ervaren peter imker .En die heeft mij enorm veel bijgebracht op 1 bijenseizoen. En nu zelfs nog altijd .Ben ik hem trouwens ook heel dankbaar voor . Mijn schoonbroer heeft van zijn 4 volkeren niks meer .Mijn collega imker van een 20 km verder .werkt met dezelfde kasten als ik .met hetzelfde ras .1 van de 4 nog over . Het is weer erg dit jaar .Van de 8 kasten op mijn stand heb ik ze nog allemaal en ze doen het heel goed . En als ze er dan achter vragen hoe ik het dan gedaan heb . Dan leg ik dat met plezier uit .En het is niet de bedoeling dat de andere methodes die andere imker toepassen dat die dan slecht zijn .In tegendeel! En hoe ik het gedaan heb zal wel niet de beste zijn . maar bij mij heeft deze goed gewerkt .Dus andere die het dan willen proberen of er ideeën kunnen uithalen .Daar doe ik het dan voor .Om die beetje kennis die ik zogezegd heb mits er 2013 staat. Deze dan te delen met iedereen die het wil .En niet voor een ander zijn methode af te breken of te zeggen dat die slecht is .

Mvg
Laatst gewijzigd door nick op di 10 feb 2015, 11:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door nick » ma 09 feb 2015, 23:56

Het zou mss wel eens tof zijn als andere imker hun methode hier beschrijven .Je komt zo altijd wel leuke dingetjes te weten . :D

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8246
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door Hans van der Post. » di 10 feb 2015, 00:03

nick schreef:[..................]
Maar ik zal al uitleggen hoe ik te werk gegaan ben .
Schiet mij achteraf niet dood als het niet lukt of niet gelukt is of het in jouw oren allemaal bekend klinkt .
Het is inspirerend om imkers die nog maar pas bijen zijn gaan houden na te denken "hoe kan het anders"!
!Hans.

Gebruikersavatar
Tieme
Berichten: 1961
Lid geworden op: vr 12 aug 2005, 13:35
Imker sinds: 2003
Aantal volken: 25
Bijenras(sen): Carnica (beebreed 55-2) en Buckfast
Locatie: De Krim, Nederland
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door Tieme » di 10 feb 2015, 10:26

Beste allemaal,

De door Nick gebruikte methode heb ik dit jaar ook gebruikt. Door een gebrek aan behandeling in de zomer van 2013 en een te late oxaalzuurbehandeling in februari 2014 hadden mijn volken veel mijten (sommigen hadden een mijtval van 70 per week in het voorjaar).
Enkele volken begonnen daarom tegen het einde van het seizoen problemen te laten zien (hadden moeite met de lindedracht).

Ik heb toen bij alle oude volken alle broed weggenomen en 1 keer beneveld met een oxaalzuuroplossing zonder suiker. De volken zijn daarna kunstraat gaan uitbouwen en weer een broednest gaan aanleggen.

Deze volken zijn nu allemaal heel gezond. Deze methode is ook heel geschikt om volken die last hebben van het acute paralyse virus (glanzende zwarte bijen en veel doden voor de kast) en waarschijnlijk ook andere virussen te saneren. Besmet broed gaat eruit. Volk krijgt kunstraat. Ziekte is daarna niet meer terug te vinden.

Nadeel van de methode, ten opzichte van een behandeling met mierenzuur, vind ik dat je veel extra materiaal nodig hebt (waar laat je alle broed?) ofwel dat je in de zomer was moet smelten (wordt altijd heel gezellig in de schuur met bijen van heinde en verre).
Een voordeel is dat je meteen weet waar je aan toe bent. Verzwakte bijen sterven en je houdt de gezonde bijen over. Sommige volkjes zijn na de behandeling wel beduidend zwakker en het duurt natuurlijk ook weer even voordat ze gaan groeien. Maar je merkt wel dat het gezonde en vitale volkjes zijn.

Ik zin nog op een methodiek die deze totale raatvernieuwing en mijtbestrijding op een manier mogelijk maakt dat je niet met veel ramen broed blijft zitten en ik kan me voorstellen dat het werken met een koningin op beperkte ruimte (Renson) hiervoor een oplossing kan bieden.

Liever zou ik helemaal niets doen, en daarom ga ik dit jaar werk maken van een selectie op VSH eigenschappen. Een hoop werk, maar het is al eens gelukt in Amerika en ik kan me voorstellen dat dit hier ook wel moet lukken. Misschien kan ik dan over een paar jaar helemaal stoppen met nadenken over Varroa en het behandelen van de volken met nare stofjes.... :D

Groeten,

Tieme

roelof1945
Berichten: 639
Lid geworden op: zo 18 sep 2011, 11:56
Imker sinds: 1968
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): Ligustica P en F1 F2
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door roelof1945 » di 10 feb 2015, 11:47

Hans van der Post. schreef:Het is inspirerend om imkers die nog maar pas bijen zijn gaan houden na te denken "hoe kan het anders"!
Het is een goede zaak dat beginnende imkers hun methode hier ventileren.
Ervaren imkers hebben meer kennis in huis maar de varroa is nog steeds aanwezig, het probleem moeten we samen oplossen.

Gr. Roel

johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door johan » di 10 feb 2015, 12:55

Ik ben ook zo'n beginnende imker en heb me al wel vaker afgevraagd "met wat zijn we eigenlijk bezig?"
Want uiteindelijk maak je met elke behandeling de varroa sterker en de bijen zwakker. Zo is het de afgelopen 30 jaar al geweest. Dit jaar zullen de winterverliezen weer torenhoog zijn, en de vraag is maar hoelang we dus nog bijen zullen hebben.
Daarom ben ik er van overtuigd dat we zo snel mogelijk naar een situatie moeten waarbij we varroatolerante bijen hebben.

De snelste manier: iedereen stopt met behandelen.
Zo hou je de meest resistente bijenvolken over. nadeel: je houdt misschien maar 1% van de totale populatie over, wat een ramp is voor de hobby-imker, beroepsimker, bijenproductenliefhebber (honing,...) en de landbouwer die afhankelijk is van bestuiving van zijn gewassen en de consument (wij allemaal) .

Een definitieve oplossing is dus dringend nodig en het wordt dus tijd dat overheden het probleem gaan erkennen. eens dat gebeurt volgt:
1. de uitbouw van een professionele en goed gestructureerde basis
2. voldoende financiering van een professionele groep wetenschappers die het probleem van genetische intolerantie kan aanpakken.
3. de systhematische verspreiding van dat genetisch materiaal via eilandbevruchte koninginnen die verplicht gebruikt moeten worden ter vervanging van de huidige koninginnen.

En tot die dag moeten we de varroa bestrijden op een uniforme en gelijktijdige, doeltreffende manier. Jonge imkers kunnen hun gezichtsveld wel verruimen, maar kunnen het ook niet alleen. Hier speelt het aspect vorming een zeer grote factor. zoals hierboven beschreven zijn de verschillen in methode, gebruikte producten en resultaat enorm. Deels kan dit verklaard worden door lokale factoren zoals stuifmeelaanbod, maar dit verklaart niet alles.

het is gemakkelijk om anderen de schuld te geven, maar ik denk dat we als imker ook de hand in eigen boezem moeten durven steken: het zijn immers de imkers die geselecteerd hebben op haaldrift, zwermtraagheid, zachtaardigheid, weinig propoliseren en raamvastheid, waardoor de bijen minder bestand zijn tegen externe belagers.
De varroa kwam hier ook niet zomaar aanwaaien. en nu de bijenvolken bij bosjes sterven, importeren we lustig verder. alweer een groot risico dat we bijenkastkevers en andere ziekteverwekkers naar hier halen.

Ik zie een duurzame oplossing echter niet onmiddelijk komen aanwaaien. Misschien een somber beeld om mee te eindigen, maar de varroa verslaan is gewoon niet realistisch.

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door nick » di 10 feb 2015, 13:50

Hallo .
Ik denk dat wij allemaal wel graag een methode willen zonder producten .Maar is de dag van vandaag niet echt mogelijk .Dit is ook een reden waarom ik in de winter geen behandeling doe .Als er dan toch een volk zou verdwijnen of sterven .Dan heb je nog een beetje natuurlijk selectie .
mvg

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: mijn varroa methode

Bericht door Primus » di 10 feb 2015, 14:19

En aan geldgebrek kan het volgens mij ook niet liggen als het op de juiste plaatst en persoon gebruikt wordt.
zie link: http://www.konvib.be/images/stories/nie ... smodus.pdf

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten