Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Onderwerpen als varroa, Amerikaans vuilbroed en secundaire infecties bij bijen.
johan
Berichten: 508
Lid geworden op: ma 24 feb 2014, 20:37
Imker sinds: 2013
Bijenras(sen): Carnica
Locatie: Antwerpen, België
Contacteer:

Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door johan » wo 15 jul 2015, 12:27

http://www.persinfo.org/2015/07/14/sche ... varroamijt
SCHEPDAAL - Imker Noël De Schrijver, uit de Kraanstraat in Schepdaal, is er in geslaagd om bijenvolken te kweken die de varroamijt kunnen opruimen. Deze parasiet is één van de oorzaken van de achteruitgang van het bijenbestand.De varroamijt is een uitwendige parasiet die zich alleen kan voortplanten op het broed van honingbijen. Tot nu werd de mijt vooral bestreden met oxaalzuur, mierenzuur en thymol.

De varroamijt veroorzaakt al meer dan 30 jaar overal ter wereld massale sterfte in bijenkorven. Noël De Schrijver werd er als gepassioneerde imker enkele jaren geleden ook mee geconfronteerd. Hij slaagde er na een vijftal jaren in zijn uit de hand gelopen hobby veilig te stellen. “Ik begon me te verdiepen in het onderzoek naar resistentie tegen de varroamijt bij de bijen. Ik begon bijen te kruisen die een betere hygiëne tegenover die parasiet aan houden. Het komt er op neer dat die bijen de varroamijt beter opruimen. Ik slaagde er in door kunstmatige inseminatie bijenvolken te kweken die 100 % tolerant zijn en daarvan ben ik zo veel nakomelingen te kweken om andere imkers te bevoorraden met koninginnen”, vertelt Noël. De imker vernam dat er ook in de ons omringende landen gelijkaardige kweekprogramma’s opgezet worden.

Wolfsputten

De imker heeft al een aantal bijenvolken in het natuurgebied van de Wolfsputten staan maar wil er daar meer plaatsen zodat ze zich kunnen kruisen met andere bijen waardoor inteelt voorkomen wordt. Hij vroeg daarvoor de hulp aan de burgemeester van Dilbeek.

Problemen opgelost?

Kunnen we Noël nu beschouwen als de redder van de bijen? “Ik denk niet dat ik de redder van de bijen ben maar ik denk wel dat ik een belangrijke stap in de goede richting heb gezet. Maar er is nog veel werk aan de winkel. De varroa is niet de enige doder van de bijen, er zijn ook pesticiden en de hygiëne bij vele imkers kan tegenwoordig veel beter. Als we dat allemaal oplossen zijn we op de goede weg om de bijen er weer boven op te krijgen”, zegt Noël.
Zie ook: http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/regio ... /1.2391524

en ik maar denken dat ik dit niet meer ging meemaken. Komt de oplossing plots uit de lucht vallen.

Gebruikersavatar
nick
Berichten: 109
Lid geworden op: za 29 nov 2014, 20:34
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 12
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: belgie
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door nick » wo 15 jul 2015, 12:34

had ik al gepost ...
zal ik mijn topic verwijderen dan ?

En voor alle carnica en zwarte bij imkers ......jullie oplossing is nabij .
noel de schrijver is een buckfast imker . :D
Laatst gewijzigd door nick op wo 15 jul 2015, 13:17, 1 keer totaal gewijzigd.

Primus
Berichten: 1042
Lid geworden op: zo 13 dec 2009, 20:57
Imker sinds: 1973
Aantal volken: 15
Bijenras(sen): carnica
Locatie: België
Contacteer:

Re: varroa tollerante bijen .

Bericht door Primus » wo 15 jul 2015, 12:37

nick schreef:Een imker uit belgie zou 100% varroa tolerante bijen gekweekt hebben .
Zou dit een doorbraak zijn of een te vroege conclusie ?

Hier meer info
http://www.persinfo.org/2015/07/14/sche ... varroamijt
Die zou ik toch is willen zien, zonder enige behandeling na een paar jaar. Als dat zo is dan is de evolutieleer dikke bullshit, dieren passen zich pas aan na tientallen zo niet honderden jaren. Dus voor mij niet geloofwaardig.

MVG CP

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: varroa tollerante bijen .

Bericht door FrancA » wo 15 jul 2015, 12:45

Wat kost een F0-moer bij imker Noël De Schrijver uit Schepdaal?
Als zijn bijen na de 1e hype toch niet zo resistent blijken te zijn tegen "de dodelijke varroamijt" als hij aangeeft, is hij dan binnen?

Heeft hij i.i.g. zijn 'five minutes of fame' gehad :D
Correctie: Het geluidsfragment duurt slechts 2.11 min.

P.s. Ahhh, Schepdaal.., ..onder de rook van Brussel alwaar de heren politici hun verzinsels ten behoeve van het goedgelovig stemvolk uit hun dure door het bedrijfsleven gesponserde mouwen schudden.

Gebruikersavatar
semar
Berichten: 2350
Lid geworden op: do 20 nov 2008, 09:10
Imker sinds: 1975
Aantal volken: 9
Bijenras(sen): buckfast
Locatie: amsterdam
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door semar » wo 15 jul 2015, 14:59

eerst zien dan geloven,

Gebruikersavatar
Hans van der Post.
Moderator
Berichten: 8245
Lid geworden op: di 21 nov 2000, 00:00
Imker sinds: 1962
Aantal volken: 14
Bijenras(sen): F1 carnica VSH
Locatie: Oegstgeest
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door Hans van der Post. » wo 15 jul 2015, 16:37

De stichting duurzamebij is hier ook mee bezig. http://www.duurzamebij.nl/
Verder is het mij niet ontgaan dat het komkommer tijd is. :be2:
!Hans.

joselito
Berichten: 2015
Lid geworden op: ma 06 jul 2009, 22:06
Imker sinds: 1979
Aantal volken: 20
Bijenras(sen): carnica
Locatie: Helchteren, België
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door joselito » wo 15 jul 2015, 17:26

Er zijn er zo nog die dit beweren en zonder blozen 500 € voor een koningin vragen. Om een of andere reden zijn dit meestal Buckfast imkers, misschien omdat ze willen profiteren van het feit dat broeder Adam in der tijd zoveel succes had met de bestrijding van de Acariose mijt.

Gebruikersavatar
FrancA
Berichten: 1347
Lid geworden op: di 11 jun 2013, 15:15
Imker sinds: 2013
Aantal volken: 3
Bijenras(sen): Bastaard
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door FrancA » wo 15 jul 2015, 17:57

Hans van der Post. schreef:Verder is het mij niet ontgaan dat het komkommer tijd is. :be2:
:lol: :lol: :lol:

Gebruikersavatar
buzzer
Berichten: 690
Lid geworden op: zo 12 jun 2011, 19:20
Imker sinds: 2011
Aantal volken: 7
Bijenras(sen): carnica.....en lookalikes
Locatie: olst
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door buzzer » wo 15 jul 2015, 18:03

Ik twijfel niet aan degenen die € 500 vragen.......... wel aan degenen die het betalen!! :doh:
En laten we de superbijenteler eerst het voordeel van de twijfel geven. :whistle:
Alle begin is (bij) zonder honing.

Gebruikersavatar
gijs.v
Berichten: 398
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 08:42
Contacteer:

Re: Schepdaalse imker kweekt bijen die resistent zijn tegen dodelijke varroamijt

Bericht door gijs.v » wo 15 jul 2015, 18:29

En testen door ze expres te besmetten met varroa. Ze zouden het dat zelf op moeten lossen. Ik ben sceptisch en benieuwd.


Verzonden met Tapatalk

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten